Články / Offtopic / / Movie/dox

Dunkerk: válka z první ruky

Dunkerk: válka z první ruky

Jaroslav Kejzlar | Články / Offtopic / / Movie/dox | 27.07.2017

Christopher Nolan po skoro tříleté odmlce znovu rozburácel IMAX, aby ukázal světu, jak moc má smysl dívat se na „nedokonalé“ filmy. Jeho válečný thriller Dunkerk je blockbuster, co nejspíš neosloví masy, a přesto vyvolává rozruch svým originálním přístupem k válečným filmům.

Na filmy Christophera Nolana se chodí s očekáváním vzrušujícího zážitku. Zapsal se jako tvůrce, který odmítá točit na digitál, až tvrdohlavě drží při životě staré formáty určené pro krásu stříbrného plátna, ale zároveň servíruje do kin chytrá a přece komerčně úspěšná díla. Snímky jako Počátek nebo Interstellar by se klidně daly označit za inteligentní mainstream – stimulují totiž mozek, i tak jsou ale přístupné skoro všem druhům diváků. Zážitek z Dunkerku je ale značně odlišný.

Dalo by se říct, že válečné filmy bývají o chvílích plíživého ticha, které se střídají s monumentálními a srdceryvnými momenty. V Dunkerku v podstatě nenarazíme ani na jedno. Po celou dobu, vyjma snad dvou krátkých oddechů, jsme svědky nepřetržitého pohybu a vůbec audiovizuálního náporu na naše smysly, který zabraňuje jakémukoliv citovému přilnutí. Připomíná to arytmii, kdy se při nádechu zrychluje srdeční činnost a při výdechu zase zpomaluje. Vyprávění totiž střídavě graduje a rychle ustupuje do znepokojivého stádia vývoje a očekávání, což vede k pocitu otupění ne nepodobnému tomu, jaké zažívají vojáci, kteří zmateně hledají únik z nekonečné šedé pláže.


V těchhle vzestupech a pádech se odehrává příběh čtyř set tisíc mužů uvízlých u Dunkerku, několika odvážných civilistů, kteří jim přes kanál La Manche jedou pomoci na výletní lodi, i dvou pilotů britského královského letectva jistících situaci shora. Každá z uvedených dějových linek trvá ve skutečnosti různě dlouhou dobu (týden, den a hodinu), Nolan je přesto propojuje – i když proti svému obvyklému mozaikovitému stylu točí drtivou většinu scén v reálném čase. A věřte, že přeběhnout několik set metrů s nosítky, na kterých nesete raněného, tu trvá zatraceně dlouho. Odlehčených, napětí vyvažujících momentek se nedočkáme, slavný režisér si uvědomuje, že při podobně koncentrovaném znázornění života na hraně pro ně není místo.

Neschopnost postav kontrolovat své životy se promítá do místy nepřehledného vyprávění. V tom tkví výjimečnost Dunkerku a výjimečnost tohoto pojetí, které i přes silně realistické vylíčení války nestaví na okázalé epičnosti. V kombinaci s relativní čistotou při zobrazování násilí a tradiční režisérovou chladností v přístupu k hrdinům to může znamenat, že diváci nakonec nedostanou ten opojný zážitek, na který se těšili.

Skutečně jde snad o první Nolanův film, který nevábí k opětovnému zhlédnutí kvůli wow efektu, ale proto, aby člověk prozkoumal všechny jeho netradiční postupy. Hledat hlavní sdělení v lehce naťuknutých politických souvislostech nebo v příběhu postav, je zbytečné. Pokud Dunkerk ukrývá nějaké bohatství, pak je obsaženo právě v neokoukané formě vyprávění a netradičně nasnímaném prostředí, které zase trochu jinak připodobňuje, jak asi mohla Druhá světová válka vypadat z první ruky.

Info

Dunkirk (Dunkerk)
režie: Christopher Nolan, 2017
www.dunkirkmovie.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zatancujem ti z lásky na hrobe (Leto 85)

Bibiána Hajdanyová 30.10.2020

Scenár pracuje s námetom lásky a dospievania. Formujú sa v ňom pocity šťastia a radosti ako aj samoty, bezmocnosti či depresie vedúcej až k myšlienkam na smrť.

Mladistvá smršť v rytme reggeatonu (Ema)

Bibiána Hajdanyová 16.10.2020

Aj keď je plný pohlcujúcej zmyselnosti, opojného tanca a temperamentu, základná otázka sa sústredí na to najpodstatnejšie – zložitosť ľudských vzťahov.

Barabáš kráľom dokumentu (Salto je kráľ)

Bibiána Hajdanyová 12.09.2020

Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.

Pohoda nekonečného ničnerobenia (Palm Springs)

Jonáš Sudakov 30.08.2020

Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...

Nolanova časová smršť (Tenet)

Lukáš Masner 27.08.2020

Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.

Disharmonická mexická výprava (Frida Viva La Vida)

Bibiána Hajdanyová 23.08.2020

Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.

Člověk člověku vlastníkem (Vlastníci)

Shaqualyck 21.06.2020

Ne že by se u nás točilo málo komedií. Jen se na ně nedá koukat. Vlastníci Jiřího Havelky představují výjimku z pravidla.