Články / Rozhovory

Editors: Byli jsme izolovaní

Editors: Byli jsme izolovaní

Davo Krstič | Články / Rozhovory | 30.11.2015

I kdyby novinka britských Editors nazvaná In Dream nebyla dobrá (jako že je), pořád by tu zůstala mediálně vděčná historka o procesu nahrávání alba. Jen považte: kapela ve studiu míle vzdáleném od výdobytků civilizace, bez telefonního signálu, soustředěná jen a jen na muziku. Výsledek pošle k mixu Alanu Moulderovi bez jediného požadavku a když se vrátí, použijí ho bez jakýchkoliv připomínek. Vážně se to takhle stalo, alespoň podle kytaristy Elliota Williamse, kterého lídr Editors Tom Smith přibral do kapely před natáčením předchozího alba The Weight of Your Love. Nové, méně kytarové a více taneční album In Dream představí kapela v prosinci v Praze.

Nové album jste nahrávali ve Skotsku, údajně izolovaní ve vesnici vzdálené osm mil od nejbližšího města.
Když jsme skončili turné k předchozí desce, hledali jsme místo, kde bychom se zavřeli a psali nové skladby. Tom (Smith, zpěvák a kytarista – pozn. aut.) přišel s několika návrhy skladeb, a tak jsme si řekli, že bychom se měli sejít a zkusit z nich něco vytvořit. Tom našel úžasné místo, vesnici Crear ve Skotsku, a tak jsme se rozhodli do ní přestěhovat, vzít s sebou všechno vybavení a skládat písně tam.

Vytvořili jsme první demonahrávky, které zněly hodně dobře. Byli jsme izolovaní, okolo žádné budovy, nejbližší hospoda hodinu cesty. Žádný signál, internetové připojení příšerné. Jediné, co jsme mohli dělat a čím se tam zabývat, bylo skládání hudby. Nic nás nerozptylovalo, což bylo důležité.

Na albu hostuje zpěvačka Rachel Goswell z kapely Slowdive. Bavili jste se o tom, že by se na desku hodil hostující vokál, už před odchodem do studia, nebo vás to napadlo až později?
Přesně si nevzpomínám, ale návrh, že by se nám moc líbil duet Toma se zpěvačkou, padl několikrát už v minulosti. Myslím, že jsme se o tom krátce bavili předtím, než jsme všichni odjeli do Crearu. Potom, ve studiu, jsme si říkali: „Hm, tahle skladba by mohla dobře fungovat s Rachel, zavoláme jí a zkusíme to.“ Bylo to spontánní, Rachel přijela na pár dní, nazpívala své party a byla to dobrá zábava.

Novou desku jste si produkovali sami. Znamená to, že jste hlasovali, které skladby na ní zůstanou a které nejsou dost dobré?
Když chystáte album, ať už s producentem nebo bez něj, vždycky dojde k tomu, že někteří mají tyhle oblíbené skladby a jiní zase tamty. Je to věc osobního vkusu. V případě nového alba jsme se na většině materiálu v pohodě shodli, ale došlo i k okamžikům, kdy jsme hlasovali a menšina ustoupila většině. Ale všechno šlo bez problémů, v Editors je to o demokratickém procesu, což je podle mě důležité. Být v téhle kapele znamená být v kolektivu, nepřevládají zájmy jednotlivce.

Album mixoval Alan Moulder, uznávaný producent známý ze spolupráce s Nine Inch Nails, The Smashing Pumpkins, The Killers a mnoha dalšími. Diskutovali jste s ním o vašich představách, nebo jste mu plně důvěřovali a čekali na výsledek?
Ta myšlenka vznikla v době, kdy jsme se rozhodli, že si desku budeme produkovat sami. Hned jsme si řekli: Pojďme najít někoho, kdo je v mixu opravdová špička. Poslali jsme Alanovi naše nové věci, a když jsme slyšeli jeho první mix, byli jsme z toho úplně hotoví. Předtím jsem měl s mixem nahrávky takové zkušenosti, že se hudba několikrát posílala tam a zpátky, než byli všichni spokojení, ale Alan to prostě trefil hned napoprvé. Bylo to úžasné. Alan nebyl přítomen procesu nahrávání, vždycky jsme mu ze studia poslali novou várku, on nám zpátky poslal svůj mix, ke kterému jsme neměli žádné připomínky. Bylo dobré, že fungoval nezávisle na nás, potřebovali jsme nezaujatého posluchače.

Překvapil mě zvuk a skladby s tanečním, téměř disco rytmem. Jakou muziku jste poslouchali během natáčení?
Muzika byla vlastně to jediné, čím jsme se na tom odlehlém místě mohli zabývat a bavit. Projížděli jsme Spotify a podobně. Hodně jsme poslouchali písničky Roberta Palmera, taky Todda Terjeho, což je chlapík hrající elektronickou muziku a disco. Hodně jsme si oblíbili Despacio, projekt Jamese Murphyho z LCD Soundsystem a dýdžejů z Belgie, kteří si říkají 2manydjs. Je to mix raritních nahrávek synthpopu, disca i sedmdesátkového rocku. Taky jsme si zamilovali Jona Hopkinse, toho jsme na turné k poslední desce pravidelně poslouchali v šatně. Něco z toho se nám určitě usadilo v hlavách, ale nebylo to tak, že bychom si dopředu řekli: „Jasně, teď uděláme disco album.“

Jaké bude blížící se turné, v rámci kterého přijedete v prosinci i do Prahy?
O setlistu toho zatím moc neřeknu. Když se chystáme na turné, nazkoušíme většinu repertoáru, ale až na koncertech se pozná, které věci zabírají víc a které méně. Takže než zavítáme do České republiky, může se seznam skladeb proměnit. Máme teď hodně skladeb, ze kterých můžeme vybírat, je tu nové album, ale respektujeme také starší repertoár. Nová deska se od té předchozí dost liší, co se týká hraní naživo. U té předcházející to bylo snadné, novinka víc počítá s využitím elektroniky, takže musíme zkoušet, abychom to naživo zvládli stejně dobře jako na nahrávce. Myslíme i na vizuální stránku, chceme, aby to byla dobrá show.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Viliam Gruska ml.: Aby to bolo dôstojné a jedinečné

mxm 08.03.2021

Syn proslulého slovenského filmového architekta a etnografa začal znovu vydávat folklórní nahrávky z různých oblastí Slovenska, které shromáždil jeho otec spolu se skladatelem Svetozárem Stračinou. Rozhovor.

Douška vydavatelská: Agrose

redakce 02.03.2021

Dvě nahrávky během dvou měsíců, to je slušný start na nový label. A to tím spíš, že přináší zcela nová jména i neoposlouchané žánrové hybridy.

Vysílač (Žižkovská noc): Dostat se mimo bubliny

su 22.02.2021

Dobří lidé z festivalu Žižkovská noc začali po přesunutí a následném zrušení festivalu v v loňském roce pracovat na podcastu Vysílač.

Simona Blahutová: Od Igráčka k Hitlerovi a zase zpět

prof. Neutrino 15.02.2021

Rozhovor s výtvarnicí a absolventkou AVU, zabývající se historickými událostmi v dobách Třetí říše či za studené války, je o smyslu hrdinství i opravdovosti umění.

Olaf Olafsonn: Experimenty jsou mi blízký

Anna Mašátová 03.02.2021

Olaf Olafsonn z kapel Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip, The A-Bomb a dalších, rozezněl novým projektem rotundu sv. Petra a Pavla na Budči. Popovídali jsme si s ním.

Rudi Rus: Metal tu bude navždy

Ondra Helar 29.01.2021

Rudi Rus, dvoumetrový obr se sametovým, hlubokým hlasem, napsali s Pištou Vandalem z Čad knihu, která se otáčí kolem patnácti let metalu ve Slovenském rozhlase. Rozhovor.

David Pešek, Amrit Sen (SANANIM): Pečovat o sebe hudbou

Jarmo Diehl 26.01.2021

Organizace na pomoc závislým vydala benefiční kompilaci. Přispělo přes sto kapel, přispějete i vy? Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Julie Hrnčířová: Ráda vymýšlím příběhy

su 08.01.2021

Sochař a fotograf Richard Wentworth prohlásil, že cigaretová krabička, podpírající nohu od stolu může mít v sobě větší sílu než sochy Henryho Moorea... Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Libuše Jarcovjáková: Sednu na náměstí a čekám, co přijde

Michal Pařízek 08.01.2021

Její výstavu Evokativ vyhlásil britský deník The Guardian výstavou roku, většina snímků přitom vznikla před několika desítkami let. Talent a dílo Libuše Jarcovjákové v rozhovoru Michala Pařízka.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: K uzdravení potřebujeme jen mír (Aigel)

Maria Pyatkina 07.01.2021

Právě zážitky ze soudní síně, komunikace s orgány a návštěv milovaného v cele daly vzniknout projektu Aigel, který přinesl do ruského undergroundu nová ostrá témata.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace