Články / Recenze

Edukační systém Johna Lydona

Edukační systém Johna Lydona

Petr Janiš | Články / Recenze | 14.04.2013

Nepočítaně domněnek, nesmyslů, výmyslů a mýtů o punkové scéně, aniž by se dal prostor hlavním tvůrcům a aktérům, zavdal příčinu ikoně nejen anglického punku – Johnnymu Rottenovi. Kromě všeobecně známých faktů o období „životnosti“ Sex Pistols se v Rottenově autobiografii dostane na fragmenty z dětství, názory na školský systém, náboženství i anglickou společnost. Předvede, že není člověkem bez citu – při popisu svého vztahu k matce se chce říci, že je až něžný(!). A v neposlední řadě se dostane na události, které tak známé nejsou – jak vlastně celé punkové hnutí vzniklo. Většinou nikdy nepublikované rodinné fotky a raritní momentky z prvních koncertů Sex Pistols jako bonus.

Rottenovo rodinné zázemí by rozhodně nenaznačovalo, že by se měl stát rebelem a vůdčí postavou punku. Nepocházel z rozvrácené rodiny, jak by se dalo očekávat, jeho otec na svou dobu nosil netradiční účes a matka byla vášnivou hudební fanynkou: „... je těžké být rebelem, když vaše máti chrochtá blahem nad Funhouse od the Stooges...“

Rottenova rodina pocházela z dělnické třídy, ve které nikdy nebylo peněz nazbyt. První vzpoury zakřiknutého Rottena jsou spojené s povinnou školní docházkou v katolické škole, odkud pramení jeho nekompromisní názory na náboženství. Vzpomínka Johna Graye na jednu z nich, kdy žáci byli upozorněni, že pokud nebudou mít další den kravatu, nemusí se obtěžovat do školy: „Druhý den přišel (Lydon) s kravatou, ale bez košile.“ Od svých desíti let pomáhal otci na stavbách a ani po vyhazovu z domova nebyl na podpoře, pracoval ve volnočasových centrech pro děti a mládež. Díky neortodoxnímu přístupu, který se nelíbil řediteli ani rodičům, byl však vyhozen. Edukační systém přišel o učitele, hudební průmysl získal hlásnou troubu mladé generace 70. let.

Benevolentní přístup ke squatování měl za následek vznik nového hnutí – punku. Dle Rottena v něm šlo o kreativitu, nikoliv o destrukci, o hledání vlastní cesty, o vlastní názor. Taktéž oděv byl původně pestrý a barevný, podobně jako obal LP Nevermind the Bollocks, dnes hnutí charakterizuje křivák a černá barva.

Úsměvně působí Rottenova zmínka na DJe, který přišel s teorií, že „punk vznikl na diskotékách. V nějakém klubu Lacey Lady viděl pankáče tancovat na disko. Pamatuje si to dobře. Johnny Rotten jim to ukradl. Ha! Možná, že ti pankáči jsme byli my.(...) Do Lacey Lady jsme jezdili každý víkend, protože jsme znali někoho, kdo tam bydlel.“

Caroline Coon o punku tvrdí: „... poprvé se ženy staly rovnocennými partnerkami mužů. Do té doby neexistoval žádný ženský ekvivalent u skinheadů nebo Teddy Boys...“ Punk byl proti sexismu, rasismu a homofobii, proto se představitelé punku etablovali také v klubech, které byly útočištěm jamajských přistěhovalců a sexuálních menšin. Důvodem byl nulový výskyt bootboys vyhledávajících rvačky a produkce nekomerční a nemainstreamové hudby – reggae a předchůdce house a rave music. Ovšem třeba Don Letts má jiné vysvětlení, tvrdí, že za tím byla „neschopnost pankáčů ubalit ,jamajský kornout´“.

Rottenovu knihu se vyplatí číst z několika důvodů – seznámí čtenáře s autorovými názory, ale odhalí i jeho intimnější stránku osobnosti. Zajímavé je poodhalení vzniku punkového hnutí a jeho vývoj do rozpadu Pistolí. Memoáry se dá alespoň na chvíli dostat do 70. let, protože jak říká Johnny Rotten: „Kdyby Shakespeara přepsali do moderního jazyka, ztratilo by to smysl. Jde o stejnou logiku, proč nelze zažít atmosféru pun krocku sedmdesátých let v letech devadesátých.“

Info

John Lydon, Keith Zimmerman, Kent Zimmerman
Rotten / Žádný Iry, žádný černý a žádný psy (Maťa, 2012)
www.johnlydon.com/jlbooks.html

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Celistvý zvukový příběh Frontier Guards

redakce 17.08.2019

Prokomponované IDM melodie se tu místy nebojí jít do minimal techno smyček, vše přitom doplňují i industriální rytmy a ruchy.

Barvitý obraz na bílém papíře (Hasan)

redakce 15.08.2019

Zatímco starým rapperům dochází nápady a kreativita, mladí se konečně dokázali vymanit z českého rapového archetypu obrovských teplákovek a čepic s rovným kšiltem.

Stále autentičtí Foals

redakce 04.08.2019

Už píseň Exits ukázala, že se Foals posouvají dál – a to jak pestřejší kombinací hudebních nástrojů, tak vokálními experimenty i novým obsahem.

Problémy, které vidět nechceme (Rafael Anton Irisarri)

redakce 02.08.2019

Deska Solastalgia je osobní výpovědí člověka, na kterého nejen dopadá všudypřítomný pocit bezmoci, ale který se neustále setkává se změnami klimatu.

Miesto s názvom Schlagenheim (black midi)

redakce 29.07.2019

Štvorica násťročných chlapcov z Londýna zaujala už skôr tohto roku, keď vydala dvojsingel Talking Heads/Crow’s Peach. Teraz prichádzajú s debutom Schlagenheim.

Gangsterská odysea s přešlapy (Schoolboy Q)

redakce 27.07.2019

Label Top Dawg Entertainment je na poli rapu za poslední dekádu jedním z nejzajímavějších. Jakou pozici v něm vedle Kendricka Lamarra nebo Ab-Soula zastává Schoolboy Q?

Stále stejné zásadní věci (Pád Hyperionu)

redakce 26.07.2019

Zrovna tak aktuální je jeho apel na vzájemnou empatii a všelidské hodnoty, které se v současné individualizované době vytrácí nebo značně relativizují.

Kniha pro ty, kdož stojí mimo zdi kostela (Kacířův kancionál)

redakce 24.07.2019

Kacířův kancionál je kniha-artefakt, který svádí k prohlížení a listování, ke kochání zrakem i hmatem. Insania si udělala radost a zřejmě nejen sobě.

Jehličí, kosti i uhlíky (Černý kov)

redakce 23.07.2019

Společenství poodhaluje roušku svého vlastního mysticismu, neoslavuje smrt, temnotu a zánik, ale přátelství, souručenství, sílu přírody.

Temné, minimalistické i taneční okamžiky (Dead Janitor)

redakce 11.07.2019

Výsledkem soudobé IDM elektroniky mixované s industriální špínou a syrovostí je zvukově pestré album, které přináší temné, minimalistické i taneční okamžiky.