Články / Recenze

Eldon, syn Björk

Eldon, syn Björk

Jiří Vladimír Matýsek | Články / Recenze | 15.10.2016

Navzdory známému přísloví padají někdy jablka velmi daleko od rodných stromů. Příkladem par excelence budiž Sindri Eldon, syn nejdůležitějšího vývozního artiklu Islandu, Björk. Bitter & Resentful, Eldonova aktuální deska, v ničem nepřipomíná máminy avantgardní experimenty na hranici poslouchatelnosti. Naopak - svou hudbou jde až na dřeň přímočarého amerického alternativního rocku z půlky devadesátých let, nelze si nevzpomenout např. na Lemmonheads. Eldonova deska je našlápnutou, pozitivní kolekcí skladeb postavených na jednoduché instrumentaci a klenutých melodiích (a capella úvod titulní skladby).

Přes sluníčkovou atmosféru se nahrávka Bitter & Resentful nebojí rýpnout do aktuálních problémů. Úvodní America, An Ode je ódou jen stěží - asi jako letité Born in the USA od Bruce Springsteena. Album propojuje pohled člověka zvnějšku (Sindri Eldon se narodil na Islandu) s pohledem cizince, přinášejícím ono kýžené kritické ostří, zábavně kontrastující s letní, až kalifornskou atmosférou (jakkoliv vzniklo v Seattlu). Písničkářská rovina celek posouvá od nezávaznosti ke kritičnosti, od slunce k temnějším podtónům.


Deska téměř nebrzdí (až na ambientní klavírní plochu v závěru skladby Doer a posmutnělou Things Coming to a Head), je až punkově vyostřená, kupředu ji ženou tvrdé bicí i lehce zašpiněné kytary a zdobí krystalicky čistá produkce. Nenudí, je dostatečně variabilní na to, aby dokázala udržet posluchačovu pozornost. Přesto by jí možná prospělo lehké zkrácení (viz naředěná skladba 18 a s popem přespříliš koketující Irma (The Game)), hodina je trošičku moc. Přes tyto drobnosti zůstává jediné - přímočarý rock'n'roll s kritickým ostnem. To je asi nejpříhodnější popis Bitter & Resentful Sindriho Eldona.

Info

Sindri Eldon - Bitter & Resentful (Knick Knack Records, 2016)
www.sindrieldon.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Trefa do černého (Punisher MAX 2: Bullseye)

3DDI3 22.02.2020

Bullseye je díl, ve kterém Aaron malinko ustoupil od akce a přidal na psychologické hutnosti. Celek připomíná střet kladiva s trhavinou.

Vesmír ľudskej mysle (Pandorama)

Milan Hrbek 26.01.2020

Rozbiehajúci sa label Tabačka records z Košíc priniesol na slovenskú hudobnú scénu vskutku originálne a netradičné zjavy...

Ponor do minulosti i současnosti taneční scény (808 State)

Jaroslav Myšák 12.01.2020

808 State jsou na nové desce jednoznačně jistější v dříve prozkoumaných oblastech. Skladby, které nevybočují ze zavedených postupů, mají na desce kvalitativně navrch.

Agresívnejší, prieraznejší (Flash the Readies)

Radoslav Lakoštík 04.01.2020

Duna je neskrývane druhým postrockovým albumom skupiny Flash the Readies, ktorá si prešla za svoju existenciu zaujímavým vývojom.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tři metry nad zemí (Kult: Vlasta Třešňák)

Akana 02.01.2020

Málokdo asi bude zpochybňovat, že jeho Zeměměřič je jednou z nejoriginálnějších a nejryzejších nahrávek našeho před- i porevolučního folku. Kult, texty z tištěného Full Moonu, to nej online.

Posmutnělý, ale konstruktivní (Pan American)

Tomáš Kouřil 29.12.2019

Diskografie Pan American je někde v půli mezi kytarovými mágy Labraford a téměř čistě ambientní dvojicí Anjou, v níž Marc Nelson také působí.

Cesta do zářivé mlhy (Michal Ajvaz, Města)

Jiří Zahradnický 25.12.2019

V knize není ani běžná veteš současné prózy – psychopati, devianti, masoví vrazi, ani drogoví dealeři. Ajvaz má letitou slabost pro...

Sluníčkové koláže Ariela Pinka

Bára Jurašková 19.12.2019

Po dvou řadových deskách – Pom Pom (2014) a Dedicated to Bobby Jameson (2017), vydává Ariel Pink první trojici ze série Ariel Archives.

Peneři prastrýčka Homeboye (Debut)

Honza Nosek 17.12.2019

Vladimír 518 to nakousl v podcastu Ladislava Sinaie – v určitou chvíli se člověk přestane cítit součástí scény a přestává si s ní rozumět.

Můžete bez obav zůstat (Chromatics)

Tomáš Kouřil 16.12.2019

Retro estetika je pro ně prostředkem, výraznou, ale ne omezující kulisou pro vyjádření něčeho hlubšího, než je záliba v syntezátorovém zvuku a neonových světlech.