Články / Reporty

Etiopský jazzman z taxíku. Hailu Mergia.

Etiopský jazzman z taxíku. Hailu Mergia.

Anna Mašátová | Články / Reporty | 05.12.2013

„Evropský jazz je nuda, každý ví, že jazz z Etiopie je jediný, který stojí za poslech,“ prohlásí žena v letošním filmovém objevu Velká nádhera. Tak kruté odsouzení si jistě evropští hudebníci nezaslouží, ale přeci jen známe rčení o každém šprochu...

Etiopský jazz objevil pro svět režisér Jim Jarmusch, když pro soundtrack ke Zlomeným květinám použil staré skladby vibrafonisty Mulatua Astatkeho. Možná že kdyby znal příběh Hailua Mergii, pustil by se do psaní odlišného scénáře. Se svou první kapelou, Walias Bandem, hrával Mergia k tanci a poslechu od sedmdesátých let po hotelích Addis Abeby, stali se však populárními i na širší hudební scéně, ostatně na jejich albu Tche Belew si zahostoval také Astatke. Po letech zábavového hraní vyjel roku 1981 Walias Band na turné do USA, kde se Mergia rozhodl zůstat a nahrát album Hailu Mergia & His Classical Instrument, vycházející letos v reedici na labelu Awesome Tapes from Africa. Původně se zamýšlel nad pěveckou kariérou, ale konkurence prý byla tak velká, že raději přešel ke klapkám. Z nahrávky tak zní klávesy, syntezátor, automatické bicí a pro něj typický akordeon.

Dnes žije Mergia ve Washingtonu, kde denně cvičí na piano, ale zdroj obživy, elegantní šedý taxík, stojí před domem. Do pražského Jazz Docku přijel Mergia v rámci svého prvního evropského turné v doprovodu dvou Australanů, bubeníka Tonyho Bucka a kontrabasisty Mikea Majkowskiho. Buck je zakladatelem alternativních The Necks a Peril, Majkowski působí na jazzové scéně, oba navíc spojuje Berlín, kde se usadili.

Možná si rčení o etiopské hudbě vzali lidé k srdci, klub byl totiž slušně zaplněn. Trio, které spolu vystupuje jen krátkou dobu, působilo více než uvolněně. Ostřílení muzikanti zabrousili do vod minimalismu i spletitých improvizací, zazněly kusy z His Classical Instrument jako Hari Meru Meru. Zatímco Majkowski s Buckem se striktně drželi svých nástrojů, Mergia přebíhal od akordeonu ke klávesám i křídlu, ale tahačka byla v jeho rukách nejpůsobivější. Ozvuky sedmdesátých let s dávkou melancholie i psychedelie, špetkou funky, to vše je etiopský jazz. Postupně se trojka prostřídala v sólech a hodinový set utekl rychleji než voda ve Vltavě za oknem.

Nadšené publikum si vyžádalo dva přídavky, a i když bylo vidět, že se kapela poněkud ostýchá, po skončení se nenápadná etiopská hvězda ochotně fotila a vítala s fanoušky. S internetovým spojením a rozvojem technologií se bude skrytých hudebních pokladů odkrývat stále více, a nemusí to být nutně jen Afrika. Na své objevení čeká Asie i Jižní Amerika.

Info

Hailu Mergia (et) + Mike Majkowski (aus) + Tony Buck (aus)
3. 12. 2013, Jazz Dock, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2022: Domovy (Vivat Moody Moon Noize Vol. 3)

Kyril Bouda 26.01.2023

Cesta k víře není jednoduchá, devítihodinový trip napříč tuzemskými drahami i silnicemi je dobrodružstvím svého druhu.

ESNS 2023 – To nejlepší

redakce 23.01.2023

První dojmy od zástupců redakce a dalších kolegů či přátel najdete níže, podrobnější report čekejte v březnovém čísle Full Moonu.

Řešit skrze sebe víc to venku než se cyklit uvnitř (Galerie Průchod / Off Format)

Minka Dočkalová 14.01.2023

Dvě originální brněnské galerie si na stejný čas připravily otevření výstav, přičemž obě měly jednoznačně co nabídnout.

Když hodíš plechovku s rajskou polévkou na plátno (Ways of Freedom)

Jiří Přivřel 13.12.2022

Vídeňská Albertina Modern vystavuje abstraktní expresionismus. Od Jacksona Pollocka k Marii Lassnig.

Až do masa (Porridge Radio)

David Stoklas 12.12.2022

Vzhledem k úpěnlivosti, s jakou Porridge Radio podávali emotivně náročné písně, v nás museli něco zanechat – třeba otevřené rány.

Laskavý úsměv satanisty (Zeal & Ardor)

Václav Valtr 10.12.2022

Když se vepředu utvořil kotel, utrousil: „Pamatujte si, když někdo spadne, tak mu pomozte vstát, když to neuděláte, jste pěkný hovada.“

Člověk na rozcestí světla a temnoty (PAF Olomouc 2022)

Aneta Kohoutová, Šimon Macek 07.12.2022

Ty čtyři dny pod střechou Konviktu ve mně vyvolaly hluboký pocit mentální závratě. Stav, ve kterém se podpisu na smlouvě s ďáblem rovná náš tichý souhlas se stavem věcí současných.

Pod tíhou strun (Michael Gira & Kristof Hahn)

Jiří Procházka 07.12.2022

Swans mají rozpracovaný nový materiál, který začátkem roku vyšel ve strohých demoverzích na fundraisingovém albu Is There Really a Mind? Co z něj Gira zahrál?

Sohnovo krasosmutnění na domácím ledě

Jiří Přivřel 05.12.2022

Bouřlivě přijatý návrat ztraceného Syna.

Stop Putinovi a sláva Ukrajine (Dakhabrakha)

Ema Klubisová 03.12.2022

Svet nečakanej hudby, ktorý reflektuje základné elementy duše. Sú svieži, vizionárski a hraví.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace