prof. Neutrino | Články / Recenze | 28.03.2017
Toma Jenkinsona už zřejmě omrzelo vláčet se po koncertech sám, jen s basou a laptopem, a proto přizval na scénu další tři hudebníky, kteří mu v jeho zvukových eskapádách zdárně sekundují. Shobaleader One je alter egem Jenkinsonova mateřského projektu Squarepusher. Album Elektrac je pak složené ze samých remaků nejpovedenějších kousků z jeho diskografie, která za čtvrtstoletí nasbírala patnáct řadových položek. Na té aktuální tak nechá zaznít i svůj nejpodmanivější track – floatující baladu s doprovodem marimby Iambic 5 Poetry z dnes již klasického minialba Budakhan Mindphone. Postupně přijdou na řadu i další zásadní skladby jako Don't Go Plastic, Megazine nebo Journey to Reedham, které zde dostaly jazzovější fazónu, na rozdíl od svých elektronických předloh. Žánrově pak hudba přeskakuje od free jazzu přes alternativní rock až po typické drill'n'bassové spletence, které jsou stále středobodem jeho experimentálních patálií.
Světélkující diody v základních geometrických tvarech na přilbách hudebníků dokreslují robotické vyznění celého, na živé koncerty orientovaného spektáklu. Vzájemná změna tvarů a barev pak zpochybňuje jejich identitu, kdože na co vlastně hraje. Navazuje se tak částečně na Squarepusherův minulý projekt Music for Robots, který realizoval spolu s japonskými vývojáři Z-Machines. Zde vdechli život sofistikovaným humanoidním robotům, kteří byli „naživo“ schopni věrně reprodukovat jeho komplikovanou hudbu.
Je zavádějící, že Tom Jenskinson je dodnes některými stále poměřován se stájovým kolegou z Warp Aphexem Twinem, který se zasekl kdesi na albu Drukqs z roku 2001 a jeho předloňský návrat Syro byl už jen reminiscencí starých dobrých devadesátek. Squarepusher však nikdy nebyl plagiátorem. Protože vyrostl z jazzového zázemí, vždy si vypomáhal klasickou hudební průpravou. Je pravdou, že zprvu byl Twinovým oddaným následovníkem, ale v průběhu času ho přesáhl minimálně o délku strun své baskytary, a posunul tak žánr IDM o notný kus dál.
Shobaleader One - Elektrac (Warp, 2017)
www.facebook.com/SHBLDR1
Live: Shobaleader One (uk)
29.03.2017 20:30 | MeetFactory, Praha
www.facebook.com/MeetFactory
www.meetfactory.cz
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.