rionka | Články / Reporty | 02.06.2015
Když se vydáte po brněnské ulici Masná, trvá to jen asi deset minut a najednou jste v docela jiném světě. Dlouhá pustá silnice v sobotu odpoledne bloudí mezi spícími továrnami a člověk napjatě očekává, odkud se vykutálí kus roští. Pak naštěstí zahlédneme nápis Industra a uslyšíme vazbení zvukové zkoušky. Nezabloudili jsme!
O zdejším klubu, galerii a dobrém kafi už slýchám několik měsíců. Industra je multifunkční prostor v areálu mrazíren lemovaném topoly. Bývalá továrna je vyklizená a vymalovaná, všichni se napájejí čímsi barevným z kelímků a na pódiu zvučí kapela. Industra je ve své současné podobě (zatím) menší než Vlněna nebo Zbrojovka, ale je jiná a hezká - bílé pokreslené zdi a prosklený strop vedou do sálu dostatek světla, je tu dobrý zvuk, ucházející zázemí a před vchodem najdete lavičky a přenosnou "zahrádku" v pytlích se zeminou. Součástí festivalu je krom pípy i hromada jídla: dort a kafe na baru, jablečný mošt, Pragerův cider a mocné kari.
Folklórní Ponk už jsou pryč, takže si dávám kari a The High Corporation, kteří mají za zády logo s obřími písmeny THC a v čele drobnou dredatou zpěvačku s klávesami. Má překvapivě silný hlas, soulově sytý a mírně chraplavý. Hodně se směje a dokáže neuvěřitelně drmolit v angličtině. THC mi "hladkostí" zvuku připomenou Khoibu, ale mají sklon každou skladbu v závěru zajímavě zauzlovat a proměnit v dynamický jam. Pod nohama pobíhají malé děti. Zapadá slunce. Je to fajn.
Holandský experimentátor Zea si připravil show, ale veškeré osazenstvo mezitím uteklo kouřit na zápraží. Co s tím? Zea popadne mikrofon a malý pískající reproduktor na baterky, pověsí si to na krk a vyběhne na schodiště, aby svolal publikum. "Ahoj, jmenuju se Zea a právě se tady chystám hrát! Pojďte všichni dovnitř!" Lidi se smějí, následuje potlesk. A hrnou se k pódiu. Na začátku první skladby vypadne elektřina. Zea je natolik šílený, aby si opět zapojil kytaru do svého malého pískajícího reproduktoru a odehrál tak celé dvě skladby, dokud se nerozsvítí světla. Každou skladbu uvozuje historkou: jak si pochutnal na dnešním kari i přesto, že doma v Nizozemí jsou zvyklí používat jen jediné koření - sůl. Jak o ostrém jídle napsal skladbu Exploding Head Syndrome. Jak ho zrovna naschvál odmítá poslouchat počítač, v němž je všech těch 84 tracků, co nám dnes zahraje. Obvykle obcházím vystoupení one-man pičusů obloukem, ale tenhle improvizátor předvedl nejlepší gig večera. Smekám.
Němečtí Coogan's Bluff nastupují už za tmy a z inzerované psychedelie se nakonec vyloupne rock'n'roll s náznaky noiseu a dvěma saxofonisty, kteří ve volných chvílích připojují i vokál. Bubeník je usazen úplně vepředu, jede jako stroj, na všech fotkách mám jeho vlasy. V každé skladbě se nacházejí ujeté instrumentální pasáže, které vrůstají samy do sebe a mění se v jazz. Publikum skutečně tančí, živě reaguje, jásá a dokonce si vyžádá přídavek.
Kanadská Geeta umí zaskočit. Fenomén tzv. dark popu se šíří všemi směry, a stejně pořád nevím, co to vlastně je. Černovlasá čarodějnice v síťovaných punčochách s exaltovaným projevem podtrhla dojem, že pointou tohoto festivalu je dostat do Brna co nejroztodivnější směs umělců. Každé jméno v line-upu hraje jinými barvami, žádná z kapel se nepodobá předchozím. Geeta vystupuje se svým manželem, stoicky klidným kytaristou v kožené bundě. Kde on nehne brvou, ona dramaticky gestikuluje, trápí klávesy a bije do bubnů. Její sebejistotou by se dalo drásat sklo - nerozhodí ji ani technické potíže s mikrofonem. Škoda, že v napínavém momentu utekla většina návštěvníků na půlnoční spoj a finální audiovizuální představení polského industriálního dua Job Karma s gigerovským podkreslením a pokroucenými amplitudami v modré mlze sledovala už jen hrstka účastníků. Dav musí být příště hustší - a lepší zakončení května už mě asi nenapadá.
Degeneration Next 2015
30.5.2015, Industra, Brno
Klára Šajtarová 06.02.2025
V polovině večera se k loutně přidává hlas, hluboký, nenucený, téměř mluvený. Neslouží k vyprávění příběhu, spíš k rozšíření hypnotické nálady.
Vojta Chmelík 06.02.2025
Komorní amfiteátr sice poskytuje skvělý zvuk a možnost se plně soustředit a vychutnat komplexnost díla, v rychlejších rytmických pasážích by si však člověk přál být na parketu.
Marek Hadrbolec 05.02.2025
Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.
Vojta Chmelík 03.02.2025
Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.