Články / Recenze

Extremis (Iron Man 3)

Extremis (Iron Man 3)

3DDI3 | Články / Recenze | 02.06.2013

Pryč jsou ty časy, kdy si zbrojařský magnát Tony Stark užíval života, plaval v chlastu a nechal se opečovávat modelkami z Maxima a Playboye. Průlet červí dírou do neznámé části vesmíru a gigantická bitva s emzáky zanechaly krvavé šrámy na jeho plechové duši. Dostavila se nespavost, workoholismus (jeho garáž narostla o více než třicet nových obleků) a panické záchvaty bezmoci, které ho nutí každou chvíli vyhledat bezpečí jeho nejnovějšího kamaráda –Modelu 42. Televizi navíc začíná strašit nevyzpytatelný terorista Mandarin, od kterého se nové generace zloduchů mají co učit, a okolo jeho milované Pepper se motá jakýsi doktor Killian (Guy Pearce). Komiksová linie Extremis, ze které snímek vychází, došla výrazných změn a i čtenáři by měli být v kině překvapeni.

Na scenáristickou i režijní sesli usedl zbožňovaný milovník Vánoc, vynálezce hlášek, Martina Riggse a Joea Hallenbacka, který do stále poměrně dobře šlapající značky vnesl drobet invence, tunu bonmotů a hlavně svěží styl, který Marvel začínal potřebovat – Shane Black. Role skladatelská, po nemasných a neslaných hudebních doplňcích prvního a druhého železného chlapíka, byla dána machrovi na hrdinskou akční hudbu Brianu Tylerovi (Battle: Los Angeles, Rambo 4, The Expendables 1 & 2) a ten konečně přišel s muzikou, kterou je radost poslouchat.

Hlavní téma soundracku Iron Man 3 tvoří monumentální žestě a perkuse doplněné o kastaněty, vše zabalené do železného mlácení kladiva o kovadlinu. Právě absence nosného tématu plechové sérii výrazně scházela. Každý hrdina, který něco znamená, má své vlastní, hrdinské téma, které zazní chvíli před tím, než dá záporákovi pořádně přes držku. Debney se o něj ve dvojce pokusil (scéna v Monaku), ale dostatečně ho nerozvinul, o Djawadim lépe nemluvit.

Více než sedmiminutová War Machine nasazuje tajuplný motiv na smyčce dobarvené trochou elektroniky, uslyšíme i piáno. Zde je patrný vliv Tylerovy předchozí práce na vynikajícím soundtracku ke hře Far Cry 3. Rozšafná skladba Attack on 10880 Malibu Point nese v chorálech mix zkázy a heroického zachraňování a jelikož dokresluje destrukci Starkova panského sídla, je v něm cítit příjemná pachuť ztráty. Jemné perkusové tepání v rychlém sledu buduje skladba Dive Bombers, aby se pak naplno rozlila do Iron Man 3 Theme.

Extremis představuje téma zloduchů, kteří využívají sérum k poškozování civilního i necivilního obyvatelstva Spojených států amerických. Temné, ale znělé téma obohacují smyčce a flétna s lehkou orientální příchutí. V závěru si vyslechneme i vibrafon s příměsí jemných ženských vokálů, tématicky rozhodně nejzajímavější kus. Skladba Stark sází na akci a elektronické perkuse, hlavní téma se rozvíjí v plné parádě, Leverage představuje až tajuplný klid, aby v závěru přišla akční řež, a Mandarinovy tajemné tóny v nadcházející skladbě kombinují temný smutek s lítostí a napětím. Za zmínku ještě stojí nařachaná Battle Finale, která dělá přesně to, co dělat má, a to je vkusné hudební doplnění – The House Party Protocol – bitvy několika desítek obleků se supervojáky + závěrečného souboje hrdiny a padoucha.

Tylerův Iron Man 3 se povedl. Nejen v rámci celé trilogie, kde získává pomyslné první místo, ale i v letošní nabídce orchestrálních soundtracků. Z hudby a vlastně z celého filmu je vidět, že si všichni natáčení užili, a to je dobře především pro fanoušky. Až si tuhle placku půjdete koupit, dávejte pozor, abyste místo Tylerova skvostu nesáhli na písničkovou kompilaci s názvem Hero’s Fall. Ta nejenže nestojí za koupi, nestojí ani za poslech.

Info

Brian Tyler: Iron Man 3: Original Motion Picture Soundtrack (Hollywood/Marvel Music, 2013)
www.marvel.com/ironman3

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Můžete bez obav zůstat (Chromatics)

Tomáš Kouřil 16.12.2019

Retro estetika je pro ně prostředkem, výraznou, ale ne omezující kulisou pro vyjádření něčeho hlubšího, než je záliba v syntezátorovém zvuku a neonových světlech.

Mrtvá kočička? (Tove Lo)

Tomáš Kouřil 15.12.2019

Zatímco před pár lety se bolestínsky vyzpívávala z prázdnoty, na nejnovější desce Sunshine Kitty je optimističtější.

Pozvolný sestup do nekonečné noci (Serotonin Michela Houellebecqa)

Jiří Zahradnický 13.12.2019

Dříve přitažlivý Florent-Claude Labrouste se tak v šestačtyřiceti začíná proměňovat v malátného impotentního tlouštíka, jehož hlavní zálibou už není sex, ale...

Barevné spektrum Hiromi

Karolina Veselá 06.12.2019

Kolosální Rhapsody in Various Shades of Blue skrývá další písně – objevuje se motiv z Coltraneovy Blue Train a středovou část zabírá rocková balada Behind Blue Eyes od The Who.

Téma smrti a konečnosti (Pixies)

Jaroslav Myšák 28.11.2019

Vykročení mimo tradiční pole působnosti na sebe strhává pozornost, přesto některé skladby působí nedotaženě.

Smutek, co vám udělá radost (Wilco)

Jakub Lang 25.11.2019

Wilco dokázali vyzdvihnout meditativní stránku vlastní tvorby, která je více nebo méně přítomná po celou jejich pětadvacetiletou existenci.

Baterie temných nomádů (Koonda Holaa)

Jiří Vladimír Matýsek 24.11.2019

Koonda Holaa je stvoření z jiného časoprostoru, který tím naším jen tak mimochodem proplouvá, vyzbrojen jen kytarou a baterií efektů.

Třikrát a dost? (Temples)

Veronika Myšková 20.11.2019

Hot Motion uvádí stejnojmenná písnička, která zní podobně jako předchozí singly, včetně prvků garážového rocku typických pro The Horrors či The Black Keys.

Temné stránky, chyby, pochyby i strachy (Beth Hart)

Jiří Vladimír Matýsek 19.11.2019

Finále v podobě tandemu Thankful a I Need a Hero spolehlivě patří k tomu nejlepšímu, co Beth Hart coby autorka a interpretka vytvořila.

Život přichází (The Comet Is Coming)

Jakub Koumar 18.11.2019

The Comet Is Coming si pohrávají s kosmickými zvuky a afrofuturistickým vizionářstvím Sun Ra (Lifeforce I), s nimiž si King Shabaka měl tu čest zahrát.