Články / Recenze

Extremis (Iron Man 3)

Extremis (Iron Man 3)

3DDI3 | Články / Recenze | 02.06.2013

Pryč jsou ty časy, kdy si zbrojařský magnát Tony Stark užíval života, plaval v chlastu a nechal se opečovávat modelkami z Maxima a Playboye. Průlet červí dírou do neznámé části vesmíru a gigantická bitva s emzáky zanechaly krvavé šrámy na jeho plechové duši. Dostavila se nespavost, workoholismus (jeho garáž narostla o více než třicet nových obleků) a panické záchvaty bezmoci, které ho nutí každou chvíli vyhledat bezpečí jeho nejnovějšího kamaráda –Modelu 42. Televizi navíc začíná strašit nevyzpytatelný terorista Mandarin, od kterého se nové generace zloduchů mají co učit, a okolo jeho milované Pepper se motá jakýsi doktor Killian (Guy Pearce). Komiksová linie Extremis, ze které snímek vychází, došla výrazných změn a i čtenáři by měli být v kině překvapeni.

Na scenáristickou i režijní sesli usedl zbožňovaný milovník Vánoc, vynálezce hlášek, Martina Riggse a Joea Hallenbacka, který do stále poměrně dobře šlapající značky vnesl drobet invence, tunu bonmotů a hlavně svěží styl, který Marvel začínal potřebovat – Shane Black. Role skladatelská, po nemasných a neslaných hudebních doplňcích prvního a druhého železného chlapíka, byla dána machrovi na hrdinskou akční hudbu Brianu Tylerovi (Battle: Los Angeles, Rambo 4, The Expendables 1 & 2) a ten konečně přišel s muzikou, kterou je radost poslouchat.

Hlavní téma soundracku Iron Man 3 tvoří monumentální žestě a perkuse doplněné o kastaněty, vše zabalené do železného mlácení kladiva o kovadlinu. Právě absence nosného tématu plechové sérii výrazně scházela. Každý hrdina, který něco znamená, má své vlastní, hrdinské téma, které zazní chvíli před tím, než dá záporákovi pořádně přes držku. Debney se o něj ve dvojce pokusil (scéna v Monaku), ale dostatečně ho nerozvinul, o Djawadim lépe nemluvit.

Více než sedmiminutová War Machine nasazuje tajuplný motiv na smyčce dobarvené trochou elektroniky, uslyšíme i piáno. Zde je patrný vliv Tylerovy předchozí práce na vynikajícím soundtracku ke hře Far Cry 3. Rozšafná skladba Attack on 10880 Malibu Point nese v chorálech mix zkázy a heroického zachraňování a jelikož dokresluje destrukci Starkova panského sídla, je v něm cítit příjemná pachuť ztráty. Jemné perkusové tepání v rychlém sledu buduje skladba Dive Bombers, aby se pak naplno rozlila do Iron Man 3 Theme.

Extremis představuje téma zloduchů, kteří využívají sérum k poškozování civilního i necivilního obyvatelstva Spojených států amerických. Temné, ale znělé téma obohacují smyčce a flétna s lehkou orientální příchutí. V závěru si vyslechneme i vibrafon s příměsí jemných ženských vokálů, tématicky rozhodně nejzajímavější kus. Skladba Stark sází na akci a elektronické perkuse, hlavní téma se rozvíjí v plné parádě, Leverage představuje až tajuplný klid, aby v závěru přišla akční řež, a Mandarinovy tajemné tóny v nadcházející skladbě kombinují temný smutek s lítostí a napětím. Za zmínku ještě stojí nařachaná Battle Finale, která dělá přesně to, co dělat má, a to je vkusné hudební doplnění – The House Party Protocol – bitvy několika desítek obleků se supervojáky + závěrečného souboje hrdiny a padoucha.

Tylerův Iron Man 3 se povedl. Nejen v rámci celé trilogie, kde získává pomyslné první místo, ale i v letošní nabídce orchestrálních soundtracků. Z hudby a vlastně z celého filmu je vidět, že si všichni natáčení užili, a to je dobře především pro fanoušky. Až si tuhle placku půjdete koupit, dávejte pozor, abyste místo Tylerova skvostu nesáhli na písničkovou kompilaci s názvem Hero’s Fall. Ta nejenže nestojí za koupi, nestojí ani za poslech.

Info

Brian Tyler: Iron Man 3: Original Motion Picture Soundtrack (Hollywood/Marvel Music, 2013)
www.marvel.com/ironman3

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Trefa do černého (Punisher MAX 2: Bullseye)

3DDI3 22.02.2020

Bullseye je díl, ve kterém Aaron malinko ustoupil od akce a přidal na psychologické hutnosti. Celek připomíná střet kladiva s trhavinou.

Vesmír ľudskej mysle (Pandorama)

Milan Hrbek 26.01.2020

Rozbiehajúci sa label Tabačka records z Košíc priniesol na slovenskú hudobnú scénu vskutku originálne a netradičné zjavy...

Ponor do minulosti i současnosti taneční scény (808 State)

Jaroslav Myšák 12.01.2020

808 State jsou na nové desce jednoznačně jistější v dříve prozkoumaných oblastech. Skladby, které nevybočují ze zavedených postupů, mají na desce kvalitativně navrch.

Agresívnejší, prieraznejší (Flash the Readies)

Radoslav Lakoštík 04.01.2020

Duna je neskrývane druhým postrockovým albumom skupiny Flash the Readies, ktorá si prešla za svoju existenciu zaujímavým vývojom.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tři metry nad zemí (Kult: Vlasta Třešňák)

Akana 02.01.2020

Málokdo asi bude zpochybňovat, že jeho Zeměměřič je jednou z nejoriginálnějších a nejryzejších nahrávek našeho před- i porevolučního folku. Kult, texty z tištěného Full Moonu, to nej online.

Posmutnělý, ale konstruktivní (Pan American)

Tomáš Kouřil 29.12.2019

Diskografie Pan American je někde v půli mezi kytarovými mágy Labraford a téměř čistě ambientní dvojicí Anjou, v níž Marc Nelson také působí.

Cesta do zářivé mlhy (Michal Ajvaz, Města)

Jiří Zahradnický 25.12.2019

V knize není ani běžná veteš současné prózy – psychopati, devianti, masoví vrazi, ani drogoví dealeři. Ajvaz má letitou slabost pro...

Sluníčkové koláže Ariela Pinka

Bára Jurašková 19.12.2019

Po dvou řadových deskách – Pom Pom (2014) a Dedicated to Bobby Jameson (2017), vydává Ariel Pink první trojici ze série Ariel Archives.

Peneři prastrýčka Homeboye (Debut)

Honza Nosek 17.12.2019

Vladimír 518 to nakousl v podcastu Ladislava Sinaie – v určitou chvíli se člověk přestane cítit součástí scény a přestává si s ní rozumět.

Můžete bez obav zůstat (Chromatics)

Tomáš Kouřil 16.12.2019

Retro estetika je pro ně prostředkem, výraznou, ale ne omezující kulisou pro vyjádření něčeho hlubšího, než je záliba v syntezátorovém zvuku a neonových světlech.