Články / Rozhovory

FDK: Někomu stačí i zapnutá cirkulárka

FDK: Někomu stačí i zapnutá cirkulárka

Viktor Palák | Články / Rozhovory | 19.03.2019

Pamatujete? Psal se rok 2010 a vyšlo album Earthlinked, nálož postmetalu, za jakou by se nemuseli stydět ani Isis. Střih, devět let poté a kapela, která se poslední roky držela v ústraní, o sobě znovu dává vědět. Pozvolna, pro začátek musíme vzít zavděk jednorázovým koncertem na Žižkovské noci. Diskrétnost si udrželi i v krátkém rozhovoru, který ale přináší jednoznačně pozitivní zprávu: FDK jsou živi a zdrávi, a když budeme trpěliví, dočkáme se od nich dalšího potomka. Odpovídala skoro celá rodina.

Je to už devět let, co vyšla vaše poslední nahrávka, je to pět let, co jste naposledy koncertovali. Co jste celou tu dobu dělali?
Vanja: Rozhodli jsme se, že uděláme nové songy a natočíme album. Pak přišla nabídka na nový prostor, kde bychom si mohli udělat i malé studio, takže jsme naše úsilí směřovali tam. Spoustu dalšího času jsme věnovali rodinám a jiným projektům. Mezitím jsme začali po večerech dávat dohromady střípky nových nápadů, které jsme následně ve studiu rozebírali do morku kosti a několikrát předělávali. V současnosti už máme kostru budoucího LP, kterou se snažíme vlastními silami nahrát. Bohužel nemáme nikdo tolik času, kolik bychom si přáli, tak to prostě trvá. Ale jak rád říkám: všechno má svůj čas.

Nebojíte se, že ty nápady takzvaně přenosíte?
Vanja: Bojíme.

Babb: To už se asi i stalo. Tentokrát jsme se rozhodli, že si desku nahrajeme sami, což má hned několik nevýhod, třeba to, že nemáme žádný deadline. Taky jsme trochu laborovali, co a jak vlastně udělat. Prokousali jsme se veškerými demáči, pokusy a nápady stokrát tam a zpět a udělali kostru nových věcí a nové demáče. Teď to ještě dobře nahrát a doprodukovat. Zkusili jsme si teď i nějaký nový věcí naživo a přijde mi, že to maká. Takže na výsledek nahrávání se těším.

Co po ty roky udržovalo kapelu při životě?
Vanja: Za mě to bylo přesvědčení, že od rozdělané práce se neutíká. Nic ani nikdo nás vlastně do ničeho netlačí. Zázemí máme a vlastním tempem se posouváme dál. I když chápu, že zvenku to tak nevypadá.

Babb: Kluci říkali, že si prej takhle líp najdu holku, když budu ten kluk z kapely. Tak jsem si říkal, že to přece nemůžeme zabalit, a kupoval jsem jim aspoň piva a cíga na zkoušky.

Ke koncertnímu návratu jste si vybrali Žižkovskou noc? Proč zrovna tu?
Babb: Prej budeme mít vstup zadarmo a dostaneme každej tři piva, to je super. A ještě je to v Žižkostele, kterej nechal postavit můj praděda, tak se tam aspoň podívám. Ale on to tak nějak moc návrat není, jenom vystrčíme růžky a pak zase zalezeme do ulity dodělávat v příslušném tempu desku.

Chybělo vám koncertování?
Cholda: Mně chybí živé hraní s FDK a abych koncertně nezakrněl, udělal jsem si společně s pár přáteli z venkova sekundární lo-fi death/black/všehocore/freejazz kapelu Brauncholda, se kterou momentálně ve studiu FDK točíme první album. Babb se pak živě prezentuje v deathmetalových Let Them Burn.

Babb: Já dělám poslední dobou pořád nějakej rámus a občas teda i zlobím, někdy dost.

Přéma: Mě hraní chybí a na koncerty se pokaždé těším!

Vanja: Klukům to asi trochu chybí. Já to zas tolik neprožívám, protože poměrně často vystupuju se svým elektronickým projektem, takže se vyřádím jinde. Rozhodli jsme se teď nekoncertovat a makat ve studiu, protože s tím, jak je těžké se vůbec dohromady sejít, by byla nová deska asi až po dostavění pražského okruhu.

Máte pocit, že lidi, kteří FDK poslouchali před pěti lety, jsou na vaši hudbu pořád zvědaví? Nebojíte se, že vám zestárly fanynky?
Babb: Fanynky nestárnou, ty pouze zrajou! A jestli to bude posluchače zajímat, to fakt netuším. Ale každá hudba si najde svoje příznivce. Někomu stačí i zapnutá cirkulárka. Takže se nebojím, že to, co děláme, by nikoho nezajímalo. Děláme věci, které z nás jdou a které nás baví. Že bychom si řekli, hele, teď jede tohle, budeme to hrát, to se nestane.

Info

FDK
fb kapely

Živě: Žižkovská Noc 2019
23. 3. 2019 Žižkostel, Praha
fb událost

foto © Romana Kovácsová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kalandra: Přijmout sebe sama a svůj díl zodpovědnosti

Barbora Kadlíčková 30.06.2022

Čtveřice, pohybující se na pomezí alternativního popu s vlivy rocku a folku a s odzbrojujícím hlasem Katrine Stenbekk v popředí, letos na Colours of Ostrava. Rozhovor.

Osheyack: Předpandemická podoba klubové zábavy je ta tam

Václav Valtr 24.06.2022

Po deseti letech strávených v Šanghaji se Osheyack stěhuje pryč a vydává album, které je jakousi labutí písní za jeho pobytem. Rozhovor před koncertem ve Fuchsu2.

Daniel Romano: Žádné potěšení by nemělo být proviněním

Adéla Polka 23.06.2022

Rozhovor o tom, co bylo a je country, jak si stojí kanadská hudební scéna, ale také malé nahlédnutí do přísných pracovních postupů.

Matěj Velek (Kasárna Karlín): Zažil jsem neuvěřitelné věci

Jarmo Diehl 22.06.2022

Klasicistní pětipodlažní vojenská budova z roku 1844, která zůstala v téměř původním stavu? Kasárna Karlín slaví pod patronací Pražského centra páté narozeniny a my chceme být u toho. Rozhovor.

Marcin Dubrawski (Dr. Fleischman): Hodně všeho kromě metalu!

redakce 31.05.2022

Dr. Fleischman chystají v Česku hned dva koncerty. Chvíli na zodpovězení pár otázek si udělal Marcin Dubrawski, který v kapele hraje na bicí a má na starosti texty.

Zach Choy (Crack Cloud): Spojuje nás to, že jsme odpadlíci

David Čajčík 16.05.2022

Jako pozvánku na květnový koncert postpunkových Crack Cloud odemykáme rozhovor, který vyšel ve Full Moonu #113.

Ťukání do termosky a jiné výpravy do zvukové reality (Viera Marinová)

Viktor Palák 12.05.2022

Viera Marinová je zvuková designérka, která stojí mimo jiné za ceněným krátkým filmem Milý tati.

Poly (Insania): Tenkrát po tom byl hlad

Adéla Polka 09.05.2022

Falešný kněz Poly si ve svých obsáhlých kázáních rád rejpne a nechá být. Ať si každý přebere sám. Rozhovor.

Jan Bartoš (Prague Music Performance): Osvobození koncertního formátu mám v hlavě několik let

Jarmo Diehl 05.05.2022

Přední český klavírista, nebo přední český umělecký ředitel, v obou případech přesahující hranice naší země? Jan Bartoš je obé. Rozhovor k festivalu, jehož program budí respekt.

Alona Dmukhovska (Music Export Ukraine): Píšeme příběh lidstva

Anna Mašátová 02.05.2022

S Alonou a jejími kolegyněmi jsme se potkávaly během konferencí a festivalů v zahraničí, v loňském roce navázaly hlubší spolupráci, která vyústila v česko-ukrajinský workshop...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace