Lenka Marie | Články / Reporty | 20.10.2015
„Vrh kostkou nezaručuje náhodu.“
„Tak ty se vyznáš v dnešní hudbě.“ „Jak vyznám? V jaké hudbě?“ „No v tom, co teď frčí, co se hraje…“ „A co frčí?“ Profesor Poledňák – snad se mu na obláčku dobře sedí – mluvil o hudbě sítí. Hudbě skupin sdružených kolem jednoho stylu, žánru, napříč světem. Hudba sítí po síti. Nemám tušení, co frčí. Sítě si dělají, co chtějí, jen Janáček je pořád stejný.
Jedna síťovina se sešla v pátek večer v Ponrepu. Nemohla jsem si to nechat ujít především kvůli místním měkkoučkým, plyšovým sedačkám. Hudba v kině, to znělo blaženě. Takže jsem samozřejmě skončila na zemi v uličce mezi sedadly. Laura Luna a Michal Kindernay mě bavili přesně pět minut. Na plátno promítali černobílé obrázky z malých kamer, které se jim točili kolem nasvícených kravinek, stromečku a něčeho stéblovitého. Výsledný efekt byl hypnoticky výmazový. Ovšem já myslela na to, že se někomu rozbila pračka. Možná mě mrzela ta sedačka, ale ubíjelo mě to jako tekno po ránu a stroboskopický efekt mi za tu epilepsii nestál.
Když měla po deváté přijít Félicia, pohodlně jsem se uvelebila v přední řadě. Očividně nervózní pořadatel, Ondřej Lasák ve velmi útlých džínách, Féliciu uvedl. Ta neměla tušení, co se vykládá, ale byla velice v pohodě a mazlila se s kulatou sklenkou červeného. Povídala, že je nadšená, protože když hraje experimentální hudbu, tak u toho bývá pár lidí, a tady je plno. Pak si sundala boty a šla hrát.
Na začátku jsem nevěděla, jestli má filmy předvybrané. Zvlášť protože první byl kolážovitý Man Ray, který o pár dní předtím běžel u orchestru Berg, a já tak nabyla dojmu, že je to teď asi nějaká univerzální projekce. Spojení hudby s plátnem jsem necítila. Druhá byla obdobná Man Rayova hříčka, ale s promyšlenějším konceptem o „cestovatelích“, co jedou na „hrad“. Fotograf se tam promenoval s přáteli s punčochami na obličeji a v dobových plavkách: „žena žonglérka“ si pod vodou házela míčky, „Piscinéma“ byl na tu dobu působivý efekt pozpátku přehrané scény. Tahle dada náhodovost, která se učí ve školách jako Tristan Tzara, krásně konvenovala s šumem a břinkotem, co vytvářela Félicia. Spojovala se tu nahodilost, hravost a lehká absurdita Man Rayových scének s náhodnými zvuky vytvářenými někdy zbytečně složitě a rádoby komplikovaně na klubko drátů a klávesy. Komentář o tom, čím vším Félicia zvuk prohání, božínku, přeci nejsme zas u toho, že čím víc čokolády, tím lepší dort. Já tuhle ochutnala u Erhartů čokoládovou kouli a bylo to jako otrava cukrem, nevím, který sadista tu věc vymyslel. Pro mě za mě mohla hrát na dřevěnou flétnu vlastní výroby.
V tiché pauze, kdy se zakládal film, upozornila na mechanický zvuk kazeťáku, který pouštěla ze smyčky: „Pojďme na chvíli ocenit ten zvuk, je to něco vzácného, ten stroj to dělá sám o sobě. Víte, jako když v Twin Peaks přeskakuje deska.“ À propos, zakládání filmu: považuji za nesmírně roztomilé, když se mi někdo omlouvá za pár minut pauzy mezi snímky, protože je třeba založit filmový pás. Skutečně už jsme v té fázi, kdy všechno musí mít raketový start? Poslední, Moholy Nagy, byl spíš už jen pro zajímavost. Félicia Atkinson s sebou do Prahy přivezla svoje poslední album A Readymade Ceremony, a pokud máte rádi moderní poetiku s francouzským přízvukem a lehkým sarkasmem, tak jste prošvihli příležitost koupit si její vinyl za krásné tři stovky. Venku už nepršelo, já držkovala na čumily ze Signalu a jela domů.
Félicia Atkinson (fr)
3. Kniha z kina, 16. 10. 2015, Ponrepo, Praha
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.
Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024
Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...
Jakub Veselý 27.09.2024
Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov.
Veronika Tichá 25.09.2024
Z nové desky, na jejíž vydání spustili WWW crowdfundingovou kampaň, úspěšnou po pár dnech, nezaznělo živě nic, nicméně dvojice Anděrových předvedla...
Jarda Petřík 25.09.2024
Jsou to právě tyhle kontakty a propojení napříč AV festivalovou scénou, které v budoucích letech posunou Lunchmeat festival co do prezentovaných projektů výrazně dopředu.
Jarda Petřík 24.09.2024
Po čekání na dostatečně silnou mlhu se rozsvítí intenzivní bílá světla a uprostřed prostoru před projekčním obdélníkem se pozvolna zhmotní postava Katariny Gryvul.