Články / Rozhovory

Festival Elekce: Populárních „pouštěčů“ je tady možná příliš

Festival Elekce: Populárních „pouštěčů“ je tady možná příliš

Daniel Katz | Články / Rozhovory | 26.09.2013

Už v červnu se uskutečnil v pražském prostoru MeetFactory první ročník festivalu elektronické hudby Elekce a už teď je jasné, že bude další. Jaké to bylo, jaké to bude a jak velké sousto si organizátoři, pro které to byla první velká akce svého druhu, ukousli? Reaguje Šimon Holý.

Festival Elekce se zaměřuje na tuzemskou elektronickou scénu. V jakém je stavu ve srovnání se zbytkem Evropy?
Podle mě na tom není špatně, ale není moc vidět a posluchač si musí skupiny hledat sám. To je ostatně i jedno z našich témat pro příští rok. Navíc je důležité si to, co bychom tu mohli nazvat jako „scénu“, ještě rozdělit na kapely a DJe. Kapel je tu v podstatě mnoho a často jsou velmi zajímavé, nicméně se jedná spíše o elektroniku temnou, glitchovou, ambientní, „špinavou“. Víceméně tu chybí něco jako electro-pop, což je trochu zvláštní, jak v porovnání s našimi sousedy, tak i třeba Francií, Amerikou, nebo třeba Japonskem. U DJů je to velmi rozrůzněné, někteří hrají čistě svoje věci, někteří své věci míchají s cizími a někteří hrají jen nepůvodní tracky. Navíc je tu ještě to populární dělení na „DJe“ a „pouštěče“ – populárních „pouštěčů“ je tady možná příliš.

Kde se v současné době elektronické hudbě daří nejvíc?
Na tuhle otázku nejde odpovědět. Už jen kvůli přesahu elektronické hudby do popu, ale i do jiných nemainstreamových žánrů. Elektronické hudbě se teď tak trochu daří všude!

A odkud čerpá česká elektronické hudba inspiraci?
Tak trochu tím odpovídáš na myšlenku, jestli se dá řešit, jestli tu vůbec něco jako „scéna“ v Česku je. Těch inspirací ma každý mnoho a každý úplně odjinud.

Co jsou nejaktuálnější a nejoblíbenější trendy?
Ty jo, to je subjektivní... Mě baví ten návrat devadesátek.

Které trendy se ukázaly jako „prázdné“ a vyšuměly mnohem dříve, než by se kdokoli nadál? Jakou platnost mají vůbec trendy v elektronické hudbě?
Mají platnost krátkou a navíc je jich příliš. Pro mě byl třeba osobně velmi prázdný populární „electro-houseový“ Skrillexův sound, který se ještě podivně nazval dubstepem, kterým nikdy nebyl. Je docela vtipný, že teď mi to už nevadí a když to slyším v jedné věci z dvaceti, tak to i uvítám. Trochu zvláštní je pro mě současná obsese trapem, to mě taky nějak úplně nechytlo. Ale u všech těchto věcí se nedá říct, že by se ukázaly jako prázdné. To uvidíme až za pár let.

Jaké jsou nejlepší evropské festivaly elektronické hudby a kde se inspirovala Elekce?
U mě vítězí jednoznačně Melt!. Ale Elekce je samorost se vším všudy – nemůžu říct, že by se někde inspirovala.

Jaké postavení ma v dnešní moderní elektronické scéně techno, house a drum'n'bass?
Vrací se nám do trendu devadesátky, vrací se nám ve vší síle na scénu i všechny tyto zmíněné žánry, kromě house, který je tu stále, jen v různých formách. Je to vidět dobře i na popu. Drumnbass a například Nelly Furtado Big Hoops, Rita Ora s DJ Freshem Hot Right Now, i když je to trochu jiný případ, ale pak i třeba Björk a její Crystalline. Nemluvě o Rudimental.

Dá se i dnes DJing chápat jako umění?
Bez debat. Když vidíte naživo dobrého Dje, je to zážitek, který se často vyrovná i živé kapele.

Elektronické scéna a drogy: je to už přežitek, nebo to k tomu stále patří?
Situace se změnila. Drog je podle mě méně, ale pořád tu jsou. Teď jsme to řešili s jednou mojí kamarádkou, která to trefně glosovala: Dřív party začínaly později a končily dřív – proto byla větší potřeba drog, aby se to rychleji rozjelo.

Jaký měl význam pro českou elektronickou scénu CzechTek?
Na tohle se mi nechce úplně odpovídat, protože buď bude ta moje odpověď krátká a jednoduchá a zplošťující, nebo bude dlouhá a budu zacházet někam, kam vůbec nemám... Význam měl zkráceně pro teknaře, význam měl politický, význam měl tak i náladou ve společnosti.

Podle jakého klíče sestavovala Elekce svůj line-up? A jak se to bude lišit příští rok?
Cílem prvního ročníku bylo představit českou elektronickou hudbu jako celek. Už na začátku jsme si však museli vymezit ten termín „česká elektronická hudba“ s tím, že tekno, trance, drumnbass, hardstyle a podobné styly už své festivaly mají a nás zajímá něco, co jde spíš směrem ke klubové scéně, electro-popu, housu, a podobně. Vytvořili se nám tak tři bloky – jeden pro živá vystoupení, dva bloky DJské a zpětně mám vlastně pocit, že ten původní cíl jsme splnili. Příští rok se nám dramaturgie kompletně mění – scénu jsme ukázali a teď se posouváme dál. Představuju si to tak, že v prvním roce jsme na čisté ploše vytyčili body a teď je budeme spojovat. Heslo příštího roku je „Spolupráce“ a toto heslo se má objevit v rámci celého festivalu. Měli jsme první soustředění, kde měli všichni šanci slyšet projekty, které bych chtěl, aby se v příštím roce na Elekci objevily, a všichni z toho byli nadšení.

Kolik fanoušků jste čekali a kolik jich opravdu přišlo?
Upřímně jsme čekali více návštěvníků, ale v rámci našeho interního „krmení zpátky“ neboli feedbacku (to slovo nenávidím) jsme nakonec byli schopní zjistit, proč přišlo méně lidí. Nicméně o elektronickou hudbu zájem je. Podpořili nás mnozí umělci i mnozí fanoušci a náštěvníci a za to jsme jim moc vděční. Dokonce nám někteří lidé říkali, ať je Elekce jednou za půlrok!

V čem jste se poučili?
Celý festival vznikl v podstatě nadšenecky na koleni. Těch zkušeností je šíleně moc a navíc si myslím, že další ještě časem budou objevené. Jak tyhle zkušenosti budeme schopní využít, uvidíme v rámci příprav druhého ročníku.

Jak vám pomohl Hithit?
Pomohl. Je to dobrý způsob, jak můžou nadšenci pomoct nadšencům.

Jaké pořady v českých médiích a které časopisy/hudební portály poskytují nejlepší tipy na elektronickou hudbu? Kam chodí člověk, který chce zůstat v obraze?
Člověk, který chce zůstat v obraze, musí asi chodit nejčastěji na internet. Super platforma je například EasternDaze nebo mě napadá i beats.pm, ale koneckonců i facebook Elekce teď a zároveň v průběhu roku upozorňuje a bude upozorňovat na kvalitní českou elektroniku. Zcela upřímně se přiznám, že vůbec nevím, jaké pořady o elektronice má třeba Radio1. Na Radiu Wave se každopádně elektronická hudba objevuje hojně a často. Zajímavým představitelem je například Meotar, který se zajímá o trochu méně tradiční elektronickou hudbu.

Takže Elekce bude... Nechystáte nějaké další „vedlejší“ akce?
Elekce bude i napřesrok, pokud vše vyjde, jak má. Rozpracovaný teď máme jeden větší projekt, který vzniká přímo pod naším festivalem, přičemž bychom chtěli jezdit do škol. Víc o tom ale ale nemá smysl mluvit. Nejdříve se na něj musí najít peníze.

Info

http://elekcefestival.cz
https://facebook.com/elekcefestival
https://soundcloud.com/elekcefestival

foto (c) Josef Charvát

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Aiko

redakce 08.08.2020

Aiko vystupuje na buskingových festivalech nebo jen na ulici sama s akustickou kytarou, ale umí i opulentnější produkci.

Johana Hořejší, Simeon Hudec, Zdeněk Kříž (Krajinou přílivu): Chtělo by to promyšlenější postupy

Jarmo Diehl 07.08.2020

Se svou aktivitou začínali v Praze na Rohanském ostrově, dnes svůj program realizují hlavně v Libni v prostoru Synagogy na Palmovce. Rozhovor.

Jiřin Jirák (Hudba za klima): Lidi si musí uvědomit, že nejsou vládci světa

Vojta Chmelík 06.08.2020

O tom, proč festival Česko za klima vznikl a co je jeho cílem, jsme si povídali s pořadatelem Jiřinem Jirákem.

Pořadatelská: Ivo Kraml, Květa Čulejová (Dobršská brána)

redakce 29.07.2020

Festival Dobršská brána je zasazen do malebného pošumavského prostředí vesničky Dobrš, pořádaný kolegy z architektonického ateliéru Arsfabrika. Čím se dále baví?

Markéta Monsportová, Tomáš Prinz (Švihák): Mariánské Lázně jsou nejlepší open air

su, Jarmo Diehl 28.07.2020

O fungování mariánskolázeňského spolku a bydlení v lázeňském městě vypráví Markéta Montsportová, která u zrodu spolku stála a vedla ho téměř po celou dobu a Tomáš Prinz, který od ní…

Vstupní prohlídka: Ondřej Zámečník Quintet

redakce 22.07.2020

Autorské kompozice energické, nástrojově rozmanité, někdy až naivně melancholické? Současná improvizovaná hudba je barevná jako léto. V Dobrši!

Petr Wagner, Vasil Jurásek: Meziprostor nás baví jako celek

su, Jarmo Diehl 21.07.2020

Odmítají komerční sponzory, ale zdůrazňují, že akce není zdarma a na všechny náklady se pokouší vybrat formou dobrovolných příspěvků. Rozhovor, tip na výlet.

Saša Pastorková, Maroš Pavúk (Slovenské alternatívne leto): Treba zapracovať na klubovom divákovi

Aneta Martínková, Jarmo Diehl 16.07.2020

Po desetileté odmlce se odehrál ročník jako „nostalgická spomienka ľudí s iným názorom“. Letos se uskuteční poprvé v kempingovém areálu u jezera Počúvadlo a má to být edice přelomová. Rozhovor.

Jindřich Krippner (Divadlo Archa): Experiment: léto ve městě

Aneta Martínková, Jarmo Diehl 15.07.2020

Jak se daří Arše, co připravuje a co se mění v důsledku koronavirové pandemie? O dnech všedních i nevšedních.

Jan Richter (Front Porch Music Fest): V posledních letech pozoruji cosi svěžího

Jarmo Diehl 14.07.2020

Amerika ho inspirovala i při pořádání letošního Front Porch Music Festu, který vychází z tamních „verandových“ sessions. Interview.