Články / Rozhovory

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Billie Plefferové

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Billie Plefferové

redakce | Články / Rozhovory | 23.01.2016

Festival krátkých filmů Praha dává dohromady podobný tým jako červencovou přehlídku v Karlových Varech, o zajímavém programu tedy netřeba pochybovat. Letos v lednu (20. – 24.) představí to nejzajímavější z pobaltských zemí, kraťasy věhlasného kameramana a režiséra Christophera Doyla, domácí výkvět i tradiční veselici Brutal Relax Show. S několika tvůrci jsme dali krátkou řeč o tom, co dělá krátký film dobrým, a kudy vede cesta ke slávě. Jako šestá a poslední odpovídala Billie Plefferová, režisérka, jehož snímek Baby Baby uvádí festival v soutěžní sekci.

Na světě „velkých“ filmových festivalů je cosi velkolepého, z přehlídek krátkých filmů naopak cítíme skromnost. V čem se tyhle dva světy liší podle tebe?
Největší rozdíl je v tom, že celovečerním filmem si můžeš vydělat, zatímco krátké filmy natáčejí začínající tvůrci, kteří se učí řemeslu a doufají, že se jednoho dne dostanou k větším projektům. Ve světě krátkých filmů rozhodně nenarazíš na peníze.

Jaké možnosti mají diváci v Austrálii, pokud chtějí vidět krátké filmy?
Největšími a asi i nejprestižnějšími australskými festivaly jsou mezinárodní přehlídky v Sydney a Melbourne. Ale většina australských států má své vlastní přehlídky, které uvádějí krátké filmy. No, a festivaly jako Flickerfest a St Kilda Film Festival se na kraťasy specializují. Kanál SBS zase kupuje práva ke krátkým filmům, které pak v televizi a na internetu vysílá.

Co je podle tebe základem dobrého krátkého filmu?
Originalita, skvělé herecké výkony, silné obrazy a ze všeho nejvíce dobrý scénář.

Souhlasíš s tím, že uspět jako režisér krátkých filmů je dobré východisko pro tvorbu celovečeráků? A je to i tvá ambice?
Rozhodně ano. Natočit úspěšný krátký film je skvělé kariérní východisko. Hrozně ráda bych točila celovečerní filmy.


Inspiruje tě příběh nějakého režiséra krátkých filmů? A máš oblíbené krátké filmy od dneska věhlasných tvůrců?
Film Ariela Kleimana Hlouběji než včera vyhrál cenu v Cannes, kde začala jeho kariéra – celovečerní debut Partyzán pak uvedl v premiéře festival Sundance. To je inspirující, jeho práci mám děsně ráda, je tak odlišná od čehokoliv jiného. Viděla jsem i kupu dalších úžasných krátkých filmů, za kterými stojí mí vrstevníci, kteří ale ještě nejsou slavní. Ale třeba Glendyn Ivin, který natočil kraťas Cracker Bag, je tady v Austrálii docela slavný filmový a televizní tvůrce. A úžasný byl i Spider od Joela a Nashe Edgertonových, kteří teď udělali průlom v Hollywoodu.

Které dva klipy – jeden starý a jeden aktuální – tě dostaly?
Jejda, těch je ale tolik! Takže jen střílím od boku: Sigur Rós a Glósóli a z nedávné doby DJ Snake – Turn Down for What, to je dost ujetý klip.

Tvůj film bude promítán v Praze v soutěži. Očekávání?
Nemám ponětí! Jsem doma v Austrálii a moc ráda, že se náš film může festivalu účastnit.

Info

11. Festival krátkých filmů Praha
20. - 24. 1. 2016
kino Světozor, Praha
www.pragueshorts.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

SJ yellow (Fuchs2): Hraju čím dál rychleji

Libor Galia 28.08.2024

Její radostné skladby s kořeny v hip hopu, RnB a funku a bezchybné přechody vás zaručeně rozhýbou. F2 opening.

Mirko Burazer (Ship): Samé nejlepší místo

Mariia Smirnova 22.08.2024

„Každý kout Šibeniku vypráví svůj vlastní příběh a stojí za podrobné prozkoumání,“ říká zakladatel festivalu Ship.

Petra Soukupová (PSO): Orchestr mě naučil dávat důvěru mladým lidem

Mariia Smirnova 19.08.2024

O začátcích, o hranicích mezi vysněnou prací a životem a o zázracích, které se dají tvořit s podobně smýšlejícími lidmi kolem. Rozhovor.

Ivo Voříšek (Cool v plotě): Nejtěžší úlovek byl ten, který jsme neulovili

Mariia Smirnova 14.08.2024

„Já osobně se těším skoro na vše, velkou radost mám z Petry Hermanové, Anny Vaverkové, Davida Boultera a Pantha Du Prince...," říká dramaturg píseckého festivalu.

Natálie Pleváková (Sanatorium Sonorum): Mám hrozně ráda opravdovost a křehkost

Mariia Smirnova 12.08.2024

Pod pečlivým kurátorským vedením Natálie Plevákové se rezidenti ponořili do odkazu Smetany a přetavili ho do současného uměleckého vyjádření. Rozhovor.

Marek Mikič (Fuchs2, Tabačka Kulturfabrik): Je to všetko o ľuďoch

Libor Galia 08.08.2024

Marek mimo jiné stál spolu s Dušanem Vlkem u zrodu undergroundové koncertní série UGOT, která se na Štvanici odehraje za pár dní.

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace