Články / Rozhovory

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Billie Plefferové

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Billie Plefferové

redakce | Články / Rozhovory | 23.01.2016

Festival krátkých filmů Praha dává dohromady podobný tým jako červencovou přehlídku v Karlových Varech, o zajímavém programu tedy netřeba pochybovat. Letos v lednu (20. – 24.) představí to nejzajímavější z pobaltských zemí, kraťasy věhlasného kameramana a režiséra Christophera Doyla, domácí výkvět i tradiční veselici Brutal Relax Show. S několika tvůrci jsme dali krátkou řeč o tom, co dělá krátký film dobrým, a kudy vede cesta ke slávě. Jako šestá a poslední odpovídala Billie Plefferová, režisérka, jehož snímek Baby Baby uvádí festival v soutěžní sekci.

Na světě „velkých“ filmových festivalů je cosi velkolepého, z přehlídek krátkých filmů naopak cítíme skromnost. V čem se tyhle dva světy liší podle tebe?
Největší rozdíl je v tom, že celovečerním filmem si můžeš vydělat, zatímco krátké filmy natáčejí začínající tvůrci, kteří se učí řemeslu a doufají, že se jednoho dne dostanou k větším projektům. Ve světě krátkých filmů rozhodně nenarazíš na peníze.

Jaké možnosti mají diváci v Austrálii, pokud chtějí vidět krátké filmy?
Největšími a asi i nejprestižnějšími australskými festivaly jsou mezinárodní přehlídky v Sydney a Melbourne. Ale většina australských států má své vlastní přehlídky, které uvádějí krátké filmy. No, a festivaly jako Flickerfest a St Kilda Film Festival se na kraťasy specializují. Kanál SBS zase kupuje práva ke krátkým filmům, které pak v televizi a na internetu vysílá.

Co je podle tebe základem dobrého krátkého filmu?
Originalita, skvělé herecké výkony, silné obrazy a ze všeho nejvíce dobrý scénář.

Souhlasíš s tím, že uspět jako režisér krátkých filmů je dobré východisko pro tvorbu celovečeráků? A je to i tvá ambice?
Rozhodně ano. Natočit úspěšný krátký film je skvělé kariérní východisko. Hrozně ráda bych točila celovečerní filmy.


Inspiruje tě příběh nějakého režiséra krátkých filmů? A máš oblíbené krátké filmy od dneska věhlasných tvůrců?
Film Ariela Kleimana Hlouběji než včera vyhrál cenu v Cannes, kde začala jeho kariéra – celovečerní debut Partyzán pak uvedl v premiéře festival Sundance. To je inspirující, jeho práci mám děsně ráda, je tak odlišná od čehokoliv jiného. Viděla jsem i kupu dalších úžasných krátkých filmů, za kterými stojí mí vrstevníci, kteří ale ještě nejsou slavní. Ale třeba Glendyn Ivin, který natočil kraťas Cracker Bag, je tady v Austrálii docela slavný filmový a televizní tvůrce. A úžasný byl i Spider od Joela a Nashe Edgertonových, kteří teď udělali průlom v Hollywoodu.

Které dva klipy – jeden starý a jeden aktuální – tě dostaly?
Jejda, těch je ale tolik! Takže jen střílím od boku: Sigur Rós a Glósóli a z nedávné doby DJ Snake – Turn Down for What, to je dost ujetý klip.

Tvůj film bude promítán v Praze v soutěži. Očekávání?
Nemám ponětí! Jsem doma v Austrálii a moc ráda, že se náš film může festivalu účastnit.

Info

11. Festival krátkých filmů Praha
20. - 24. 1. 2016
kino Světozor, Praha
www.pragueshorts.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

VickiKristinaBarcelona: Milujeme blešáky

Adéla Polka 17.09.2021

Skupina jako by se svým vzezřením přenášely při vystoupení do trochu jiné doby. Třicátá léta, New York, špinavé pajzly, vajgly a chlast. A Tom Waits.

Peter „Ryby“ Rybár: Pravý underground je charita

Richard Kutěj 07.09.2021

Jak funguje slovenský undergroundový label, kterému se daří držet krok se světem, jak vypadaly devadesátky na dark elektronické scéně? Nejen o tom je tento rozhovor.

Tomm Prochazka (Dirty Old Dogs): Umět nechat odejít to krásné

Jiří Přivřel 31.08.2021

O inspiracích a tvůrčím procesu, který vedl ke vzniku alba, jsme si povídali s frontmanem Tommem Prochazkou.

Filip Kubelka (Fraj): Absentuje tu tradícia navštevovať festival tohto typu

Jarmo Diehl 24.08.2021

Znáte slovenský region Gemer? Dobrá příležitost, jak ho poznat, se naskytne tento víkend, kdy se v Rimavské Sobotě odehraje festival Fraj.

February: Každá kapela si myslí, že je žánrově rozteklá

Michaela Šedinová 20.08.2021

Skupina February vydává své druhé album. Jejich hudba se pochopitelně vyvíjí – na nové desce si zkouší prvky math-rocku.

Pořadatelská: Pavel Trčka (Fujaré)

redakce 19.08.2021

Fujaré je dobrovolná občanská aktivita, Fujaré to baví, Fujaré se zajímá o svět, Fujaré nemá vlastní prostor, Fujaré je neziskovka.

Ivan Bierhanzl (Ostravské dny): Nejde o výdrž s dechem, ale sluchem

Jarmo Diehl 16.08.2021

Ostravské dny nejsou jistě tak masovou záležitostí, jako třeba Colours, ale jejich publikum je zasvěcené. O festivalu i dalších věcech promluvil Ivan Bierhanzl.

Milan Tesař (Radio Proglas): Naslouchat a reagovat

Michal Pařízek 02.08.2021

Centrum world music v Brně? Může být. S Milanem Tesařem o nové scéně Maratonu hudby, důležitosti hudebních cen i pozitivním efektu covidu na rádio.

Duo Ruut: Inspirujeme se navzájem

Adéla Polka 20.07.2021

Získaly prestižní cenu Ethno Music Awards a letos se se svou citerou vypraví i do České republiky. Rozhovor o estonském zaříkávání i jednom nástroji pro dvě.

Barbora Koritenská, Libor Staněk (Živá vila): Prachatice jsou takové jihočeské Twin Peaks

cyril kosak 15.07.2021

Vivat Vila! Rozhovor o druhém ročníku festivalu, který přesahuje hranice prostého hudebního podniku se sebelepší nabídkou. Pojďte zažít Prachatice!

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace