Články / Rozhovory

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Marca Kalantariho

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Marca Kalantariho

redakce | Články / Rozhovory | 21.01.2016

Festival krátkých filmů Praha dává dohromady podobný tým jako červencovou přehlídku v Karlových Varech, o zajímavém programu tedy netřeba pochybovat. Letos v lednu (20. – 24.) představí to nejzajímavější z pobaltských zemí, kraťasy věhlasného kameramana a režiséra Christophera Doyla, domácí výkvět i tradiční veselici Brutal Relax Show. S několika tvůrci jsme dali krátkou řeč o tom, co dělá krátký film dobrým, a kudy vede cesta ke slávě. Jako pátý odpovídal Marco Kalantari, režisér, jehož mezinárodně mimořádně úspěšný film Šaman bude uveden v pásmu Svět zítřka.

Na světě „velkých“ filmových festivalů je cosi velkolepého, z přehlídek krátkých filmů naopak cítíme skromnost. V čem se tyhle dva světy liší podle tebe?
Věřím v to, že je na každém tvůrci, aby se rozhodl, jakému projektu se chce odevzdat a na jaké úrovni. U Šamana jsme se nenechali svázat parametry obvyklými pro krátký film. Pokud chcete dělat věci ve velkém, tak do toho! Věřím, že totéž platí pro život. Dotáhneš to přece jen tak vysoko, jak vysoko míříš. Omezení a konvence nelze ignorovat, jsou částí každého trhu a průmyslu, takže nelze předstírat, že neexistují. Zároveň ale často vznikají jen v našich hlavách.

Jaké možnosti mají diváci v Rakousku, pokud chtějí vidět krátké filmy?
Jsem přesvědčený, že hlavním zdrojem krátkých filmů je internet, který – až na výjimky – nezná geografická omezení. V Rakousku máme festivaly krátkých filmů, ale na druhou stranu už deset let žiju v Asii, takže nejsem ten správný, koho byste se měli ptát.

Co je podle tebe základem dobrého krátkého filmu?
To velice záleží na tom, s kým pracuješ. Na tvorbě filmů je naprosto fascinující, jak pro ni nelze sestavit přesný recept. Já osobně se spoléhám na vášeň, precizní přípravu, tvrdou práci a disciplínu, profesionální pedantství v kombinaci s takřka dětinsky naivním přístupem. Jiný režisér by ale mohl postupovat přesně naopak. A navíc jak stárnu, můj recept se taky mění.

Souhlasíš s tím, že uspět jako režisér krátkých filmů je dobré východisko pro tvorbu celovečeráků? A je to i tvá ambice?
Nepochybně. Je to skvělé cvičení a potřebný první krok. Natočit film je nesmírně komplexní úloha. Vše, co jako lidí děláme, vyžaduje učení, trénink. Filmařina není výjimkou, teda až na pár géniů – a že 99% režisérů do téhle kategorie nespadá, byť si 90% z nich myslí, že ano. Krátké filmy jsou znamenitý způsob, jak se učit a zlepšovat coby umělci, vypravěči i dobří spolupracovníci.


Inspiruje tě příběh nějakého režiséra krátkých filmů? A máš oblíbené krátké filmy od dneska věhlasných tvůrců?
Jeden z nejlepších krátkých filmů, který jsem loni viděl, byl The Loyalist od Minji Kangové (ukázka). A samozřejmě miluju kraťas Boy and Bicycle od Ridleyho Scotta.

Které dva klipy – jeden starý a jeden aktuální – tě dostaly?
Dope Show od Marilyna Mansona a We Found Love od Rihanny.

Tvůj film bude promítán v Praze poprvé. Očekávání?
Jsme rádi, že se Šaman v Praze promítá, mimo jiné proto, že část postprodukčních prací vznikla v tamním skvělém studiu UPP. Praha je úžasné místo, plné umění a milých lidí, kteří mají srdce na správných místech. Rok 2015 byl pro náš film skvělý, po premiéře na Tribece se mu dostalo mimořádného ohlasu. Podívejte se na náš trailer, má k pěti milionům zhlédnutí. A přijďte na náš film do kina.

Info

11. Festival krátkých filmů Praha
20. - 24. 1. 2016
kino Světozor, Praha
www.pragueshorts.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace