Články / Reporty

Film a živá hudba: Alfred Hitchcock vs. Červen

Film a živá hudba: Alfred Hitchcock vs. Červen

keša | Články / Reporty | 01.08.2015

Film Příšerný host z roku 1926 vynesl Alfredu Hitchcockovi poprvé úspěch. Němý thriller o pátrání po sériovém vrahovi je asi nejblíž tomu, jak si Hitchcocka představuje širší publikum.

Červen jsou jen dva, kytara a bicí. Hned v úvodních titulcích cinká činel, pak se přidá celá bicí sestava hlasitou salvou perkusí. Spolu s prvním hraným záběrem zajíždí ruka na kytaře do strun. Je nalezana oběť, kolem ní užaslý dav a mnoho povyku, ten obstarává Červen hutným riffem, za který by se nestyděli ani hácé harcovníci z poloviny devadesátek. Duo nepolevuje ani v následující scéně, a tak u sepisování protokolu na policejní stanici jede kapela krásně s obrazem, prsty bouchají do psacího stoje, Červen taky. Kukačka kuká, kravský zvon bicích taky.

Rytmus filmu ve střídání scén a prostředí nabízí kapele doprovázet krátkými tracky. A tak jsou u snídaně nahořkle veselí, v oblékárně promění vtip v krátký horor, u námluv jsou tišší, kytara vybrnkává. Naopak ve scénách, kdy se schyluje k průserům, tedy v místech, kde to Hitchcock umí nejvíc a napětí není vykresleno jen hrůznými činy, ale samotnými gesty herců, zrozením myšlenky či tím, že to hrdinům konečně docvakne, jsou Červen opět nekompromisní, hutní a rytmicky přímí. Jednotlivé riffy se objevují v průběhu filmu opakovaně, hlavně pokud se děj vrací do stejných prostředí nebo k nedořčeným vyznáním.

Červen hrají pod plátnem celých osmdesát minut bez pauz, nepolevují a až na výjimky jede kytara s bicíma stále spolu. Představte si set své oblíbené kapely, která nečeká na potlesk, nemá čas se napít, ani utřít si pot a drtí až do konce. Jejich doprovod je šitý jen k tomuto filmu, vzdálený od jejich domácí tvorby, mathrocku by se nedořezal. A k tomu je nutí sám Alfred Hitchcock!

Info

Letní filmová škola 2015:
Film a živá hudba: Němý (restaurovaný) Alfred Hitchcock
Příšerný host (1926), hudební doprovod: Červen

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Rubáš nemá kapsy (Slavnost v houští)

Jiří Přivřel 27.07.2021

Houby sice nerostly, ale z lukovského houští s prázdnou nikdo neodešel.

Na Bojišti lítá pohoda (Obscene Extreme 2021)

Radka Bednarzová 19.07.2021

Freak festival, něco blití, naháčů a vůkolní přírody, a hlavně smrtící dávka hudby. Vděčně a s pokorou.

Fitko pod věží (Hotspot)

Veronika Mrázková 17.07.2021

Kde začít? Děsivou bouřkou, scénou v koksárenské baterii, králem diskoték nebo rovnou hlavní hvězdou Axelem Thesleffem? Ten večer měl všechno.

24 hodín (Pohoda on the Ground)

Richard Michalik 11.07.2021

Nevadí nám ani 37 stupňov a takmer žiadny tieň poskytujúci úkryt. Hlavné je, že sme na Pohode. Minulý pandemický rok niečo nemožné. Tentokrát možné len na 24 hodín.

Hradby Samoty: Prímajúci ostrov divnohudby

Lucia Banáková 05.07.2021

Desiaty ročník Hradieb Samoty pomaly, ale isto započal festivalovú sezónu.

Jiné hlasy, jiné (lázeňské) pokoje aneb Luhovaný Vincent

cyril kosak 01.07.2021

O létajících střechách, technických službách, lázeňském programu a Luhovaném Vincentovi, který nutí prožívat město jinak. Nově. O nejzajímavějších festivalu široko daleko.

Odhozené masky (Katarzia)

Michal Pařízek 25.06.2021

Katarzia křest svého Celibátu přesouvala na několikrát a bolestivě, nakonec ani ohledně finálního termínu nebylo nic jednoduché.

Pivo a zmrzlina aneb Krákor 2021

Adéla Polka 22.06.2021

Jestli je v celém okolí Brna úmorné vedro, tady je příjemný chládek, a když se člověk odpoledne zaposlouchá do potůčku, který střídmě teče za strany výčepu...

Nikdy to nikomu neřeknu: tandemová instalace v Galerii Průchod

Minka Dočkalová 01.05.2021

Autoři výstavy jsou partnery a v nově připravené výstavě se rozhodli zúročit svou zkušenost se závažnými zdravotními problémy v dětství.

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace