Články / Sloupky/Blogy

Filmy ve Varech: panoptikum vychýlených postav

Filmy ve Varech: panoptikum vychýlených postav

Lukáš Masner | Články / Sloupky/Blogy | 13.07.2014

Loni to bylo Wheatleyho Pole v Anglii, letos Volný pád maďarského režiséra Györgyho Pálfiho (Taxidermia, Final Cut – Dámy a pánové). Aneb to nejprapodivnější ze soutěžní sekce na konec. Oproti prostopášně nihilistickému Poli v Anglii si Pálfiho satira udržuje permanentní nadhled, avšak potřeba nabourávat tradiční diváckou zkušenost a vycházet z odlišného vidění reality zůstává netknuta. Společným jmenovatelem sedmi notně bizarních příběhů je prostor jednoho činžovního domu a strastiplná cesta důchodkyně za sebevraždou. Groteskní mozaika střídá nejen postavy, ale i žánry a styly. Některé segmenty se Pálfimu daří pointovat, jiné vyšumí do prázdna. V některých zacílí zcela přesně, v jiných příliš úzkostlivě lpí na šokujícím vyústění, okaté snaze škrtit diváky a nabízet jim provokativní pohled i na věci jinak zcela všední. Zjevná snaha v nadsázce popsat společnost jako panoptikum vychýlených postav a zveličených obsesí je ve výsledku zajímavá asi jako dvojhlavé tele.

Teprve pětadvacetiletý Xavier Dolan je zkušený festivalový hráč. Nejnověji dokazují Dolanův nesporný talent a zjitřené schopnosti velmi ohleduplného a citlivého pozorovatele psychologický snímek Tom na farmě a drama Mommy o vztahu matky a dospívajícího syna postiženého syndromem hyperaktivity. Oba filmy navíc pojí báječná práce s kamerou a mistrovské napojení hudby na obraz. Pakliže Tom na farmě nabízí hutnou atmosféru, skoro thrillerovou zápletku o snaze vymanit se z okovů nebezpečné manipulativní hry, Mamka je více intimní portrét neobvyklého soužití, které nesnese srovnání. Vztah matky a nemocného syna je plný nadávek, ponižování či agresivních potyček, které se staly koloritem jejích životů. S takto exponovanými postavami je těžké divácky souznít a pochopit jejich životní rytmus. Dolan pozvolna dávkuje nejen informace, ale i pomíjivé okamžiky štěstí. Afektovanost střídají melodramatické momenty společného klidu, kdy každá z postav odhalí svou pravdu a jemnou stránku bytí. Poněkud nucené, i přesto působivé.

Oba filmy dále pojí neobyčejný vizuální prvek, kterým je práce s formátem obrazu. Mommy je téměř kompletně snímána v nestandardním, čtvercovém poměru stran, pouze v okamžiku společného štěstí se roztáhne do tradičního formátů 16:9. Postavy jako by ožily, nebyly již pod tlakem okolností a vypadly z klaustrofobního rámu obrazu. V Tomovi na farmě opačným způsobem obraz přechází v úzký cinemascope. Jde se o momenty hrdinova strachu, fyzického i psychického útlaku. Obraz hrdinu svírá, nedovolí mu dýchat a vytváří ostré mantinely jeho manévrovacího prostoru. Jednoduché a funkční řešení.

Poněkud mainstreamový snímek I Origins je zářným příkladem toho, jak by měla/mohla vypadat hollywoodská tvorba. Melodrama o střetu racionálního a duchovního náhledu na život naplňuje většinu žánrových klišé, divák má před filmem neustále navrch a doslova ho předbíhá o několik minut. Přesto mu snadno dokáže podlehnout. Může za to inteligentní režie (Mike Cahill), skvostná kamera, která nutně nestaví na naleštěných kompozicích a strojově přesných pohybech kamery, ale naopak dává názorně zakusit i to nejtemnější z hrdinova osudu. V neposlední řadě filmu vévodí herci (Michael Pitt, Brit Marling, atd.), kteří propůjčují svým postavám životnost a uvěřitelnost, a to i navzdory vykonstruované zápletce, která vyžaduje zvýšenou shovívavost. Velké a v pravdě nečekané překvapení festivalu.

Info

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
4. - 12. 2014, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Setkání v sadu - 6 is the magic number (Pelhřimovy 2019)

redakce 22.08.2019

Tradiční plkání o post-bratroorffovském antifestivalu. Tentokráte hodně o magii (místa).

Všetky odtiene blata alebo Top 5 ArcTanGent 2019

redakce 21.08.2019

Najkrajšie na kompilácií Top 5 zo siedmeho ročníku festivalu je, že mená sa príliš neopakujú a headlineri sa do výberu dostávajú ojedinele.

RapRadar IV: České předpremiéry

redakce 13.08.2019

Albové předpremiéry na letošním Kempu, hyperaktivní Brockhampton a JAY Z i nezdar Chance the Rappera.

Hromy, blesky a Algiers. Top 5 Grape festival 2019

redakce 11.08.2019

Vodní téma, hromy, blesky a... zase ti Algiers. Piešťanský Grape podesáté.

...a na rub víček projektovat pohřeb. Top 5 Brutal Assault 2019 podle redaktorů a přízně

redakce 11.08.2019

Rozdávám lokty, plavu nad zpocenými hlavami, moje pochroumaná páteř mi nepoděkuje, ale nemůžu si pomoct. Hlasují domácí, hosté i pocestní. To nejlepší z ročníku, který ovládly Dcery.

Preview: Pop-Kultur Berlin 2019

redakce 10.08.2019

Za kulturou do pivovaru? Leda v Berlíně. Mezi hvězdy letošního ročníku Pop-Kultur patří například Shabazz Palaces, Anna Calvi, CocoRosie nebo Deerhoof, ale nejen oni. Pár tipů pro vás.

Tasovská kúra aneb Top 5 Besedy u Bigbítu 2019

redakce 06.08.2019

Taky na které další přehlídce se sejde tolik jejich redaktorů a fotografů z celé republiky? Nejen je jsme oslovily s nejlepšími zážitky z letošního ročníku Besedy u Bigbítu.

Šejkr #42: Zvuk je nejlepší polštář

redakce 25.07.2019

Po cestě z Colours si v hlavě přehrávám skvělý koncert Shilpy Ray a vzpomínám si, jak právě Todd stál hrozně o to, aby před jejím prvním koncertem v Praze hráli…

Limity interpretace aneb reakce na článek o současných českých textech

redakce 25.07.2019

Full Moon publikoval rozsáhlý článek s názvem V zajetí lyrického věku aneb Současné české texty. Člen skupiny ROLE na něj reaguje.

Léčba hudbou aneb Top 5 Colours of Ostrava 2019

redakce 23.07.2019

Jedenadvacet respondentů stran spřízněných médií a přátel Full Moonu se s námi podělilo o své největší zážitky. Průsečíky jsou jednoznačné, překvapení také na místě.