Články / Sloupky/Blogy

Filmy ve Varech: panoptikum vychýlených postav

Filmy ve Varech: panoptikum vychýlených postav

Lukáš Masner | Články / Sloupky/Blogy | 13.07.2014

Loni to bylo Wheatleyho Pole v Anglii, letos Volný pád maďarského režiséra Györgyho Pálfiho (Taxidermia, Final Cut – Dámy a pánové). Aneb to nejprapodivnější ze soutěžní sekce na konec. Oproti prostopášně nihilistickému Poli v Anglii si Pálfiho satira udržuje permanentní nadhled, avšak potřeba nabourávat tradiční diváckou zkušenost a vycházet z odlišného vidění reality zůstává netknuta. Společným jmenovatelem sedmi notně bizarních příběhů je prostor jednoho činžovního domu a strastiplná cesta důchodkyně za sebevraždou. Groteskní mozaika střídá nejen postavy, ale i žánry a styly. Některé segmenty se Pálfimu daří pointovat, jiné vyšumí do prázdna. V některých zacílí zcela přesně, v jiných příliš úzkostlivě lpí na šokujícím vyústění, okaté snaze škrtit diváky a nabízet jim provokativní pohled i na věci jinak zcela všední. Zjevná snaha v nadsázce popsat společnost jako panoptikum vychýlených postav a zveličených obsesí je ve výsledku zajímavá asi jako dvojhlavé tele.

Teprve pětadvacetiletý Xavier Dolan je zkušený festivalový hráč. Nejnověji dokazují Dolanův nesporný talent a zjitřené schopnosti velmi ohleduplného a citlivého pozorovatele psychologický snímek Tom na farmě a drama Mommy o vztahu matky a dospívajícího syna postiženého syndromem hyperaktivity. Oba filmy navíc pojí báječná práce s kamerou a mistrovské napojení hudby na obraz. Pakliže Tom na farmě nabízí hutnou atmosféru, skoro thrillerovou zápletku o snaze vymanit se z okovů nebezpečné manipulativní hry, Mamka je více intimní portrét neobvyklého soužití, které nesnese srovnání. Vztah matky a nemocného syna je plný nadávek, ponižování či agresivních potyček, které se staly koloritem jejích životů. S takto exponovanými postavami je těžké divácky souznít a pochopit jejich životní rytmus. Dolan pozvolna dávkuje nejen informace, ale i pomíjivé okamžiky štěstí. Afektovanost střídají melodramatické momenty společného klidu, kdy každá z postav odhalí svou pravdu a jemnou stránku bytí. Poněkud nucené, i přesto působivé.

Oba filmy dále pojí neobyčejný vizuální prvek, kterým je práce s formátem obrazu. Mommy je téměř kompletně snímána v nestandardním, čtvercovém poměru stran, pouze v okamžiku společného štěstí se roztáhne do tradičního formátů 16:9. Postavy jako by ožily, nebyly již pod tlakem okolností a vypadly z klaustrofobního rámu obrazu. V Tomovi na farmě opačným způsobem obraz přechází v úzký cinemascope. Jde se o momenty hrdinova strachu, fyzického i psychického útlaku. Obraz hrdinu svírá, nedovolí mu dýchat a vytváří ostré mantinely jeho manévrovacího prostoru. Jednoduché a funkční řešení.

Poněkud mainstreamový snímek I Origins je zářným příkladem toho, jak by měla/mohla vypadat hollywoodská tvorba. Melodrama o střetu racionálního a duchovního náhledu na život naplňuje většinu žánrových klišé, divák má před filmem neustále navrch a doslova ho předbíhá o několik minut. Přesto mu snadno dokáže podlehnout. Může za to inteligentní režie (Mike Cahill), skvostná kamera, která nutně nestaví na naleštěných kompozicích a strojově přesných pohybech kamery, ale naopak dává názorně zakusit i to nejtemnější z hrdinova osudu. V neposlední řadě filmu vévodí herci (Michael Pitt, Brit Marling, atd.), kteří propůjčují svým postavám životnost a uvěřitelnost, a to i navzdory vykonstruované zápletce, která vyžaduje zvýšenou shovívavost. Velké a v pravdě nečekané překvapení festivalu.

Info

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
4. - 12. 2014, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Žebříčky Full Moonu: koncert/festival roku 2019

redakce 18.01.2020

Na které akce nezapomeneme ještě dlouho a na které nikdy? Redaktoři Full Moonu rekapitulují nejlepší koncerty a festivaly.

Žebříčky Full Moonu: objev roku 2019

redakce 17.01.2020

Kdo se prohnal po hudebním nebi jako kometa a koho určitě velká budoucnost teprve čeká? Objevy roku podle redakce Full Moonu.

Žebříčky Full Moonu: videoklip roku 2019

redakce 16.01.2020

Některá muzika je fajn, když prostě jen zavřete oči, a na některou se i dobře dívá. Nejlepší klipy podle redaktorů Full Moonu.

Žebříčky Full Moonu: song roku 2019

redakce 15.01.2020

Hraje vám v uších celý den, týden, dokonce, i když vám nehraje v uších nic. Redaktoři Full Moonu hledali zásadní songy roku.

Preview: Eurosonic 2020

David Čajčík 14.01.2020

Jsou festivaly pohodové, jsou festivaly stresující. Francouzský black, britský soul i post-punk. Nudit se nebudeme.

Žebříčky Full Moonu: album roku 2019

redakce 14.01.2020

Nečekané, očekávané, plné emocí, syrové i surové. Redaktoři Full Moonu i jejich blízké okolí rekapitulují hudební rok 2019.

Žebříčky Full Moonu: kapela roku 2019

redakce 13.01.2020

Redaktoři Full Moonu opět rekapitulují svoje hudební zážitky a v tradiční bilanční soutěži se můžete ohlédnout s nimi.

Desky roku 2019 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 10.01.2020

První příčky v žebříčku nejlepších lonských domácích a zahraničních alb podle redaktorů Full Moonu. Kdo stanul nejvýš?

Desky roku 2019 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 09.01.2020

Výroční bilance a balance přináší druhé místo v kategorii nejlepší domácí a zahraniční deska. Stříbro se (za)leskne?

Desky roku 2019 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 08.01.2020

Třetí kolo bilancování redaktorů Full Moonu znovu přináší jedno domácí a jedno zahraniční album. Kdo bere bronz?