Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 19.05.2018
Neznámý voják je srdcovka mnohých Finů. Román Väina Linny byl první poválečnou knihou, která surově a bez příkras vykreslovala finskou kolaboraci s Třetí říší a hrůzy druhé světové války obecně. I díky tomu se stal bestsellerem, povinnou četbou ve školách a součástí kolektivního vědomí.
A právě to je dost možná hlavním problémem nejnovější filmové adaptace Neznámého vojáka režiséra Aku Louhimiese. Snažit se posté přeleštit kus národního stříbra je totiž ošemetná práce. Může se totiž stát, že se krom šmuh odleští i všechno ostatní a zůstane jenom prázdno. A místo dojemné podívané na zoufalé vojáky pak sledujeme ubíjející a emocemi nedotčený sled situací, dialogů a osudů.
Jeden příklad za všechny: lovestory mezi finským vojákem a ruskou krasavicí zvládne prosprintovat od národoveckého odmítání přes vášnivou postelovou scénu až k uplakanému loučení během zhruba pěti minut. Co hůř, scenáristi se při tom opírají o tak otravná klišé, jako je vášnivá, hrdá sovětská ženština svůdně tančící na Kalinku. To vyvolává podobnou míru emoční angažovanosti, jako kdyby vám scénář zmíněné pasáže přeříkala babička u nedělního oběda.
Podobně chladně působí i řada close-upů, které jsou asi nejvýraznějším obrazovým nástrojem filmu. Kdo viděl Saulova syna ví, že lidský obličej může být šikovný nástroj pro naprostý emocionální rozklad publika. V Neznámém vojákovi ale řada herců práci s výrazem nezvládá: někteří přehrávají, jiní hrají málo a divák má tendenci dosazovat si místo jednotlivých tváří scénické poznámky jako „nešťastná manželka nechce dát najevo své city“ nebo „umírající voják vzpomíná na něžné chvíle s nevěstou“. Emoce se nedají vyvolat tím, že přes plátno napíšete velkou červenou fixou nápis DOJEMNÁ SCÉNA. Ani když máte fixu obří a krásně blýskavou.
Co se Neznámému vojákovi nedá upřít, je úctyhodná výprava a vizuální velkolepost. Scénář překypuje akcí, vojáci umírají po tuctech, a když se bombarduje, tak létají stromy, z čet sunoucích se závějemi na běžkách táhne zima. Přesto se tězko brání dojmu, že tu kterou scénu jste už někde viděli, repliku slyšeli a postavu sledovali: starší filmoví sourozenci jako Tenká červená linie, Olověná vesta nebo Četa popisují mnohem věrnější postavy a situace, nadto mnohem originálněji. Z filmu tak zůstává jen obrys nervydrásajícího, srdceryvného velkofilmu, za který ho distributoři vydávají. Krom pár zajímavých historických reálií totiž Neznámý voják nabízí jenom zdlouhavou procházku finskými lesy.
Neznámý voják
režie: Aku Louhimies, 2017
web distributora
Jakub Kurnas 03.11.2019
Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.
Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019
Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?
Jakub Kurnas 09.10.2019
Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.
Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019
Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.
Bibiána Hajdanyová 25.08.2019
Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...
Bibiána Hajdanyová 29.07.2019
Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.
Veronika Havlová, Viktor Palák 11.07.2019
Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.
Jakub Kurnas 11.07.2019
Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti.
Lukáš Masner 02.07.2019
Důmyslně nakládat s pocity a mezilidskými vztahy se povedlo Caseymu Affleckovi, který ve Varech představil drama Světlo mého života.
Michal Pařízek 01.07.2019
S Richardem Lowensteinem, režisérem filmu Mystify Michael Hutchence, jsme se potkali právě po projekci dokumentu o Formanovi a na něj taky hned několikrát přišla v hovoru řeč.