Aneta Kohoutová | Články / Reporty | 28.05.2019
„Ty sis nevzala nic vzorovanýho!“ křičí na nově příchozí parta postávající už hodnou chvíli před Palácem Akropolis a demonstrativně ukazuje na svoje vyšívané košile a krojované sukně. Nepsaný dresscode je zřejmý. Barvy, vzory, výšivky, výbuch etna. Hlavní hvězdou večera jsou totiž Dakhabrakha, world music kvartet z Kyjeva.
Je vyprodáno. O půl deváté takřka neviditelně vklouzává na podium portugalské duo Lavoisier. Orientální kytara a dramatický ženský vokál v kombinaci s teatrálním projevem vnáší do vydýchané atmosféry závan letní flamenco noci. Diváci cení vesměs kabaretní podívanou dlouhým potleskem a hvízdáním.
Nikdo se ani nepohne z vybojovaného místa. Po pár minutách se objeví hlavní hvězdy v černo-červeno-bílých krojích s typickými vysokými klobouky z černé ovčí vlny. V první řadě se zvedá ukrajinská vlajka. Bez úvodního slova sedá kapela ke svým nástrojům, které zaplnily takřka celé jeviště. Ryze vokálně rytmický začátek přináší úplně jiný příval energie, z dramatických táhlých ploch orientální hudby do experimentálního folklórního reje. „We are Dakhabrakha from free Ukraine.“ Jeden mužský hlas a tři ženské zpěvy, jejichž síla je na živo neuvěřitelná. Začíná opravdová ukrajinská veselice.
Vzorovaný kontrabas, všemožné perkusní nástroje, akordeon, klavír, brumle a další netradiční instrumenty. World music v celé své kráse, vyrůstající z ukrajinské lidové písně, energie a čistá radost z hudebního prožitku. Když přichází notorický známý song Vesna oslavující jaro, probouzí se ze zimního spánku i zbytek diváků a ve vzájemné interakci s kapelou dotvoří atmosféru imitací ptačího zpěvu. Tahle hra na ozvěnu dá vzniknout unikátnímu ekosystému mezi diváky a kapelou. Nechybí ani píseň Karpatskyi rap o tom, jak nesnadné je najít si manžela, s komickou vložkou založenou na převaze ženského elementu v kapele, nebo vokální symfonie s anglickým názvem Baby. Na stupňující se davovou radost reaguje čtveřice hudebníkům krátkým zvednutím se od nástrojů. Drobné gesto dá pokyn k poslednímu tanečnímu tažení a záchvatu euforie, bez přídavku se dnes domů nejde.
Folklór v podání DakhaBrakha funguje jako oslava země, návrat ke kořenům, tradice pospolitosti, vyprávění si příběhů a nenásilná forma odboje proti politické moci. Zhruba devadesátiminutový set tak končí zběsilým kolotočem zaslouženého potlesku, máváním vlajkou a závěrečným vzkazem z podia: „Peace, love and no Putin.“
DakhaBrakha (us) + Lavoisier (fr)
26. 5. 2019 Palác Akropolis, Praha
foto © su
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.