Mia Kordová | Články / Reporty | 07.02.2021
30. ledna 2021 se v londýnském Institutu současného umění (ICA) konala „afterparty“ na oslavu života a díla britského kulturního teoretika, spisovatele a filozofa Marka Fishera, který vystupoval pod literárním pseudonymem K-punk. ICA vyzvalo diváky sdílet společný čas a až do noci pospolu poslouchat interdisciplinární párty, která slučuje nejsoučasnější filozofické koncepty a soudobou hudební produkci. Výsledkem byla několikahodinová sentimentální jízda plná lásky, hudby a naděje. Celý event je nahraný a na stránkách ICA k vidění až do 1. března.
Mark Fisher zemřel tragickou smrtí v roce 2017. Ve svém díle se nebál ožehavé interpretace současnosti a analýzy hudební výpovědi jakožto produktu soudobých společensko-kulturních jevů. Důležitá je jeho tvorba na poli populární kultury, hudební teorie a hlavně jeho nekonvenční a radikální politické názory. Mezi jeho nejznámější knihy patří bezesporu Kapitalistický realismus, který až depresivně připomíná, že „dnes je snazší představit si konec světa než konec kapitalismu“.
Událost samotná tak byla vzpomínkou, uměleckou výpovědí, reakcí na jeho dílo a na jeho poslední provokativní sérii přednášek, které nově vyšly pod názvem Postcapitalist Desire: The Final Lectures. Pod taktovkou kurátorky Natashi Eves spolu s Fisherovým editorem Mattem Colquhounem se představila pětice umělců: Tim Lawrence, Time Is Away, Incursions, Chuck Person a Iceboy Violet. Vizuály vytvořil non-binary umělec Sweatmother.
Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Pokračovala abstraktní obrazová stopa, doprovázená syntetickými zvuky zremixovanými a až folkově znějící písní s opakujícím se textem „When you see where it is, but don't know where it is“, tedy „když vidíš, kde to je, ale nevíš, kde to je“. Následovala sekvence, která ladně proplouvala nejrůznějšími žánry až do příjemně položených beatů, které vyzývaly k tanci. Tim Lawrence je hudební kritik, který sepsal například historii houseové hudby Love Saves the Day: A History of American Dance Music Culture nebo Life and Death on the New York Dance Floor. Jeho část uzavřela píseň Dream Baby Dream od elektro-punkové skupiny Suicide.
Následoval audio dokument uměleckého dua Time Is Away. Hned ze začátku zazněla věta: „Odmítnout boj za lásku, která je svobodná i odpovědná, znamená v jistém smyslu odmítnout možnost lásky samotné.“ Pokračovalo několik zpovědí a stop, které vytvářely jedinečnou sonickou atmosféru. Ústředním tématem komplexního dokumentu byla pozice a zkušenosti ženy ve společnosti, a to jak v tradičních domácnostech a uspořádáních, tak v alternativních formách, jako je třeba squatting, ilegální párty nebo organizovaná komunitní domácnost.
Iceboy Violet si připravil upřímnou experimentální zpověď na rozhraní přednesu, rapu, možná až dekonstruovaného grimu. Jeho sekci uzavřela dynamická hudební pasáž vycházející z tradičně britského zvuku dubstepu a klubové kultury. Chuck Personova Mixtape for Mark nám zprvu připomněla, že „Future is uncertain“ a dále spočívalo v poklidném poslechovém příspěvku. Kolaborativní projekt Incursions nostalgicky uzavřel večer koláží hudby a výpovědí, které vyzývaly k hledání kolektivních prostorů, kde slovo, hudba nebo jen pocit mohou být sdíleny a vyslechnuty.
Odkaz Marka Fishera zůstává stále naživu. Noc v ICA nazvaná For K-Punk i celá další vlna kulturních eventů upozorňujících na výročí jeho smrti nám připomínají naději v boji proti konzumu a vybízejí k hledání jiného zdroje slasti, než jsou požitky pozdního kapitalismu.
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.