Popluh | Články / Reporty | 11.03.2014
Déjà vu, dralo se mi na mysl, když jsem před půl devátou znovu procházel dveřmi do MeetFactory. Vypadalo to na totožný průběh jako u Blackbird Blackbird před nedávnem - nadějná česká předkapela a hlavní hvězda slibující sofistikovanou práci s elektronickou hudbou a samplingem. Tenkrát jsem odcházel v půlce, teď jsem byl připravený nenaletět a nic nečekat.
Set předkapely Les Homosexuels začal dost nenápadně, v podstatě jako zvukové zkouška a finální doladění nástrojů (a nejspíš to tak i skutečně bylo), ústící do otevírací skladby, která předznamenala celý set. Znělo to jako nonsensový noisový electroclash, který si k zaplňujícímu se klubu cestu příliš nenašel. Disharmonické kytarové i nekytarové riffy se v rámci setu spíš rozpadaly pod rukama, než že by měly sílu strhnout a pořádně zaujmout. Střídmý potlesk ale taky může být motivací k další práci.
Hlavní hvězda večera, britský producent Matthew Barnes, vystupující pod značkou Forest Swords, pak sázel hlavně na atmosférickou černobílou projekci, živého basáka (plusové body) a atmosférické osobní songy na pomezí experimentálního elektra, post-rocku a ambientu. Často samplované kytary sice vyvolávaly otázku, jestli by nebylo lepší mít tam i živého kytaristu, ale to už by asi člověk chtěl příliš. I ve dvou byl výsledný hudební koktejl více než hypnotický, skvěle vygradovaný a chvílemi i strhující. Forest Swords si naživo berou to nejlepší ze všech žánrů, což pak míchají dohromady, a je to znát. I na reakcích slušně zaplněné MeetFactory, která jim po celý koncert zobala z ruky.
Nejnovější album Engravings sice vyžaduje velké posluchačské soustředění, kterého je v dnešní uspěchané době těžké dosáhnout, ale jakmile jste s Forest Swords zavření v jednom setmělém klubu, kde není útěku, stoprocentně chytne a nepustí. Tuzemská koncertní premiéra se povedla a není tak těžké si Forest Swords představit i jako budoucí stálici našich letních festivalů.
Forest Swords (uk) + Les Homosexuels
7. 3. 2014, MeetFactory, Praha
foto © Kryštof Havlice
Marek Hadrbolec 25.04.2024
Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.
Michaela Šedinová 23.04.2024
Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.
Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024
Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.
Alžběta Sadílková 21.04.2024
My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.