Články / Sloupky/Blogy

freedom/sziget: jak si Franz Ferdinand si napravili reputaci

freedom/sziget: jak si Franz Ferdinand si napravili reputaci

redakce | Články / Sloupky/Blogy | 12.08.2013

Sziget má slušný hudební rozptyl, stačí srovnat headlinery – Nick Cave, Biffy Clyro, Blur, Mika a… ale proč David Guetta? Častá otázka všech, kdo přijeli na Sziget za muzikou a padla řeč na závěr festivalu. DJ David Guetta, tak populární u fanoušků a tak nepopulární u kritiků, totiž doprovázel finální show festivalu Sziget. Pro milovníky kytar tady naštěstí byli jiné koncerty.

Hlavní podium odstartovali francouzští bubeníci Les Tambours du Bronx, tohle by bylo skvělé jako mejdan v parku, kdy si všichni bouchnem do sudu, ale na Pop-Rock Main Stagi to nefungovalo. Za to následující Babylon Circus daleko lépe prezentovala francouzskou muziku. Výborná rockůvka a ska-punk-reggae-swing-jazz, tahle francouzská parta perfektně připravila půdu pro Franz Ferdinand.

Nedělní program ve stanu A38 otevírala americká dvojce The Bots. Mladí bratři (14 a 18 let) letos už vystupovali na mnoha světových festivalech včetně Colours of Ostrava a získali si srdce nejen fanoušků, ale i hudebních kritiků, kteří je vynáší do nebes jako jeden z největších objevů současné americké punkové scény. Jejich hudba je upřímná, a když zavřete oči, vybavíte si v některých momentech Thoma Yorkea, jak zpívá Creep. Z jejich hudby jsou cítit zakouřené rockové kluby (i když teď už vlastně zakouřené nejsou) a neopakovatelná mladická syrovost a nadšení pro hudbu. Jedno z nejlepších překvapení celého Szigetu.

The Bots vystřídali britští indie rockeři, a shodou okolností také bratři, The Cribs a publikum se s pozdějším časem o trochu rozrostlo. Cribs jsme měli možnost vidět v roce 2012 na samostatném koncertě v pražské MeetFactory, takže to není neznámá kapela, pro mě však dost zaměnitelná s podobně laděnými britskými partami, kterých se v posledních letech vyrojily stovky. Koncert byl příjemný, měl i dobrou atmosféru, ale díky absenci silných písní těžko zapamatovatelný.

Monumentálním intrem začal o půl osmé na hlavním pódiu koncert dlouho očekávané skotské kapely Franz Ferdinand. Zpěvák Alex Kapranos se hned zeptal, jak se všichni na Szigetu mají, a v tom duchu se neslo celé vystoupení. Přátelské a pohodové. Franz Ferdinand sice nedisponovali takovou precizností jako Editors, ale vypadalo to, že si indierockoví hrdinové ve veselé teatrálnosti a uhlazené dramatičnosti libují. Vše podporoval skvělý zvuk, který ale zvukař během koncertu zbytečně zesílil. Když se ozvaly tóny asi nejslavnějšího hitu Take Me Out, dav spustil chorál ještě předtím, než vůbec začal text. Tak by to mělo vypadat aneb jak řekl kytarista Nick McCarthy: „Thank you Sziget, it´s lovely to her you sing back“. Tímto se Franz Ferdinand mohli u českých fanoušků rehabilitovat po nevydařeném koncertě na Rock for People.

Každý, kdo nechtěl vidět závěrečné kýčovité finále, mohl vyrazit na koncert znovu obnovených Terne Čhave. Náš poslední zástupce na festivalu začal se zpožděním a do prázdného stanu (zpoždění se na Szigetu nevyplácí, lákadel okolo je příliš mnoho), ale díky skvělému koncertu končil s davem fanoušků. Pak už jen dojezd na nějaké párty, a když tančit do rána, jedině na Boys Noize. Těšíme se na příští rok? Sziget 2013 se vydařil.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Čavalenky – Čekáreň

redakce 09.02.2021

Jakubu Šímovi odvyprávěl rapper Čavalenky v rozhovoru pro tištěný Full Moon povídku v záhoráckém dialektu. Přinášíme plné znění.

Šejkr #47: La cumbia del pichamán

Michal Pařízek 05.02.2021

Mezinárodní den coververzí. Taková blbost. Nejdříve jsem se tomu dost dlouho smál, pak o tom další tři týdny přemýšlel a posledních pár dní neposlouchám nic jinýho.

Eurosonic Noorderslag 2021: To nejlepší

redakce 19.01.2021

Rozpětí tradičně vděčné a široké, nechybí známější jména jako Alyona Alyona nebo Katy J Pearson, konžský rapper se švýcarskými beaty, belgický shoegaze či skotská dudačka.

Videodrome 11: Ohlédnutí za klipy roku 2020

prof. Neutrino 19.01.2021

Videodrome se ohlíží za zajímavými klipy roku 2020, které reflektují ožehavá společenská témata současného světa.

Žebříčky Full Moonu: hudební zdroje roku 2020

redakce 18.01.2021

Spotify a Bandcamp, co dále? Pár nečekaných tipů máme, ať už je to dobře nebo špatně.

Žebříčky Full Moonu: hudební weby roku 2020

redakce 17.01.2021

Z kterých webů rádi čerpají naši redaktoři? Ze stránek hudebních médií i fanouškovských zinů, webů labelů i jednotlivých žurnalistů.

Žebříčky Full Moonu: koncert/festival roku 2020

redakce 16.01.2021

Všechno zlé je k něčemu... znáte to. Že se toho odehrálo loni málo? No, zas tak málo toho nebylo...

Žebříčky Full Moonu: objev roku 2020

redakce 15.01.2021

Loni nezbývalo než objevovat nová jména především na síti. I tam ale redakční kruhy zachytily umělce, kterým prorokují velkou budoucnost.

Žebříčky Full Moonu: videoklip roku 2020

redakce 14.01.2021

Hlasování o klip roku v redakci na celé čáře vítězí FKA twigs s klipem Sad Day. Co milují ti další?

Žebříčky Full Moonu: song roku 2020

redakce 13.01.2021

Bangery, refrény, hity i city. Kterou píseň jsme nemohli pustit z hlavy? Která byla hymnou roku 2020?

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace