Články / Rozhovory

Full Moon on Stage 2016: Syny

Full Moon on Stage 2016: Syny

Jakub Šíma | Články / Rozhovory | 13.07.2016

Projekt Syny rappera a producenta Roberta Piernikowského a producenta 1988 o sobě dal minulý rok hlasitě vědět albem Orient. To se prezentuje nadšením pro devadesátkový hip hop, ale i náklonností k experimentům. Pro zajištění autentického zvuku se například rozhodli nejprve celou desku nahrát na kazety a teprve zpětně ji převést do digitální podoby.

Roberta Piernikowského můžete znát i díky působení v kapele Napszyklat. Ti již od roku 2003 balancují na hraně hip hopu a klaustrofobické elektroniky a postupně získali uznání jako jedni z nejinovativnějších žánrových tvůrců nejen na evropské scéně. U nás jsme o nich slyšeli mimo jiné díky spolupráci s kapelou Dva nebo slovenským rapperem Benem. Na otázky odpovídal také producent 1988, který dříve dělal pozoruhodnou hudbu na hraně instrumentálního hip hopu a ambientu pod hlavičkou Etam Etamski. V rozhovoru odtajnili nejvýraznější inspirační vlivy, svůj pohled na současný stav hip hopu nebo nejdůležitější momenty formování konceptu společné desky. Orient má totiž hluboké ideové kořeny a je na míle vzdálen současnému generickému zvuku hiphopových alb.

Album Orient vyšlo již před rokem. Jaký byl kreativní proces, který za ním stojí?
ROBERT: Album jsme připravovali dlouho, nejdříve jsme skoro rok sbírali příběhy a symboly a kombinovali je s naším vnitřním naladěním. Každý žijeme v jiném městě, takže jsme hodně pracovali na dálku a skoro rok jsme si jen posílali smyčky, nahrávky a různé črty. Samotná práce na albu byla docela rychlá a zároveň intenzivní.

Na albu mluvíte o filosofii orientu. Dokázali byste ji nějak popsat?
ROBERT: Orient je koncept, který má minimálně dvě strany. Hodně nás zajímala orientální symbolika a dnešní povrchní přístup k ní. Jako obyvatele západního světa nás fascinují východní vzory, ale i sochy a další věci, přitom jim úplně nerozumíme. V podstatě to přišlo samo, když nám při show v Krakově dal jeden kamarád orientální šátek na zakrytí pultu. Dívali jsme se na něj a došlo nám, že tenhle druh věcí je „synovský“, že k nám nějakým zvláštním způsobem patří. Druhá strana Orientu je ukryta v polském slangu, kde slovo „syny“ znamená „vím, o co jde“ nebo „dávej pozor“.


Co nebo kdo ve vašem případě iniciuje vznik tracku? Začínáte textem nebo beatem?
ROBERT: Proces je komplikovaný, jako první nejčastěji vznikají smyčky. Poté přichází texty a nutí nás vytvořit strukturu. Na základě textů potom měníme smyčky s ohledem na náladu písně a její vývoj. Jsou tu tedy dvě polohy procesu a obě slouží jako zdroj kreativní energie. Velice dobře si rozumíme a texty i produkci se snažíme brát z kreativního hlediska stejně vážně.

Co se týče procesu psaní textů, začínáte s nějakým konkrétním tématem nebo se jedná spíše o proud asociací a pocitů?
ROBERT: Většinou v hlavě nosím vizi nějaké situace a posléze se ji snažím verbalizovat. Důležité je, že nahrávám rým za rýmem bez toho, aniž bych si je psal. Dělám to raději takhle, protože kdykoli se snažím něco zopakovat, tak to napodruhé nikdy není tak dobré. V souvislosti s tím jsem si uvědomil, že neexistuje nic jako črta nebo pouhý nápad. Všechno, co jsem nahrál, musí být finální.

Celý rozhovor čtěte v letním dvojčísle Full Moonu.

Info

FULL MOON STAGE
Colours of Ostrava
Dolní Vítkovice, Ostrava
14. - 17. července 2016
www.colours.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Martin Mazanec, Nela Klajbanová (PAF): Pro nás je pořád východiskem „pohyblivý obraz“

redakce 29.05.2020

Před pár dny PAF ohlásil nové aktivity, což byl důvod, podívat se zblízka na jeho nejen zimní aktivity.

Martin Reiner: Brno je literárním centrem a vždycky bude

Adéla Polka 28.05.2020

Povídali jsme si o chystaném křtu knihy, kterou vydalo Druhé město ve spolupráci s Hostem, jenže sedět s literátem u oběda znamená dozvědět se mnohem víc...

David Macháček: ... aniž bych se přetvařoval

Jiří Přivřel 27.05.2020

Novinář David Macháček už sedmým rokem vyfotí alespoň jednu fotografii denně a ještě ten den ji spolu s dvojverším zveřejní na Facebooku. A dělá toho víc. Rozhovor.

Michal Kočan (Underdogs'): Chci donutit lidi přemýšlet

Jarmo Diehl, su, ScreamJay 26.05.2020

Víte, že Underdogs' zdaleka není jen klub? Je to komunita i promotérský kolektiv, který organizuje Fluff Fest. S Michalem Kočanem o plánech do budoucna i vzniku jedinečného kolektivu.

Vstupní prohlídka: Raptor Koch

redakce 25.05.2020

Hudební škatulky pro něj nejsou hluboké ani dost vysunuté, freakpopovou písničku rádiového charakteru střídá lo-fi ambient. Je to blázen, nebo ne?

Douška vydavatelská: XION

redakce 21.05.2020

XION se pokouší překlenout žánrové škatulky, chce představovat zajímavou hudbu z různých koutů vesmíru, hudbu jako eklektické místo s vášní a entuziasmem.

Alexandr Smutný (#zazivouhudbu): Vytváříme kulatý stůl pro všechny

Michal Pařízek 20.05.2020

K výzvě Za živou hudbu se přihlásilo téměř 3 000 lidí, vyšly desítky různých článků a objevilo se také několik disputací. Co si o ní myslet celkově? Rozhovor.

Vstupní prohlídka: Liem

redakce 20.05.2020

Vladimír Jaške je na klubové scéně známý především jako energický kytarista s neopakovatelným rukopisem, z projektů Munroe nebo 2Cold.

Full Moon 10: Editorské tipy Viktora Paláka

redakce 13.05.2020

"Vždycky jsem rád pozoroval, jak celá řada autorů roste," říká Viktor Palák o tom, co je na práci editora nejlepší. Ke kterým textům ze své kariéry ve Full Moonu doporučuje…

Full Moon 10: O smutném méďovi. Rozhovor John Congleton (us)

waghiss666 13.05.2020

Aby bylo jasno: nikdo není takový mílius jako práve John Congleton. Prý že je v L.A. se svou prítelkyní, je tam teplo a má se fajn. "Tenhle týden nepracuju, beru…