Články / Rozhovory

Full Moon on Stage 2016: Syny

Full Moon on Stage 2016: Syny

Jakub Šíma | Články / Rozhovory | 13.07.2016

Projekt Syny rappera a producenta Roberta Piernikowského a producenta 1988 o sobě dal minulý rok hlasitě vědět albem Orient. To se prezentuje nadšením pro devadesátkový hip hop, ale i náklonností k experimentům. Pro zajištění autentického zvuku se například rozhodli nejprve celou desku nahrát na kazety a teprve zpětně ji převést do digitální podoby.

Roberta Piernikowského můžete znát i díky působení v kapele Napszyklat. Ti již od roku 2003 balancují na hraně hip hopu a klaustrofobické elektroniky a postupně získali uznání jako jedni z nejinovativnějších žánrových tvůrců nejen na evropské scéně. U nás jsme o nich slyšeli mimo jiné díky spolupráci s kapelou Dva nebo slovenským rapperem Benem. Na otázky odpovídal také producent 1988, který dříve dělal pozoruhodnou hudbu na hraně instrumentálního hip hopu a ambientu pod hlavičkou Etam Etamski. V rozhovoru odtajnili nejvýraznější inspirační vlivy, svůj pohled na současný stav hip hopu nebo nejdůležitější momenty formování konceptu společné desky. Orient má totiž hluboké ideové kořeny a je na míle vzdálen současnému generickému zvuku hiphopových alb.

Album Orient vyšlo již před rokem. Jaký byl kreativní proces, který za ním stojí?
ROBERT: Album jsme připravovali dlouho, nejdříve jsme skoro rok sbírali příběhy a symboly a kombinovali je s naším vnitřním naladěním. Každý žijeme v jiném městě, takže jsme hodně pracovali na dálku a skoro rok jsme si jen posílali smyčky, nahrávky a různé črty. Samotná práce na albu byla docela rychlá a zároveň intenzivní.

Na albu mluvíte o filosofii orientu. Dokázali byste ji nějak popsat?
ROBERT: Orient je koncept, který má minimálně dvě strany. Hodně nás zajímala orientální symbolika a dnešní povrchní přístup k ní. Jako obyvatele západního světa nás fascinují východní vzory, ale i sochy a další věci, přitom jim úplně nerozumíme. V podstatě to přišlo samo, když nám při show v Krakově dal jeden kamarád orientální šátek na zakrytí pultu. Dívali jsme se na něj a došlo nám, že tenhle druh věcí je „synovský“, že k nám nějakým zvláštním způsobem patří. Druhá strana Orientu je ukryta v polském slangu, kde slovo „syny“ znamená „vím, o co jde“ nebo „dávej pozor“.


Co nebo kdo ve vašem případě iniciuje vznik tracku? Začínáte textem nebo beatem?
ROBERT: Proces je komplikovaný, jako první nejčastěji vznikají smyčky. Poté přichází texty a nutí nás vytvořit strukturu. Na základě textů potom měníme smyčky s ohledem na náladu písně a její vývoj. Jsou tu tedy dvě polohy procesu a obě slouží jako zdroj kreativní energie. Velice dobře si rozumíme a texty i produkci se snažíme brát z kreativního hlediska stejně vážně.

Co se týče procesu psaní textů, začínáte s nějakým konkrétním tématem nebo se jedná spíše o proud asociací a pocitů?
ROBERT: Většinou v hlavě nosím vizi nějaké situace a posléze se ji snažím verbalizovat. Důležité je, že nahrávám rým za rýmem bez toho, aniž bych si je psal. Dělám to raději takhle, protože kdykoli se snažím něco zopakovat, tak to napodruhé nikdy není tak dobré. V souvislosti s tím jsem si uvědomil, že neexistuje nic jako črta nebo pouhý nápad. Všechno, co jsem nahrál, musí být finální.

Celý rozhovor čtěte v letním dvojčísle Full Moonu.

Info

FULL MOON STAGE
Colours of Ostrava
Dolní Vítkovice, Ostrava
14. - 17. července 2016
www.colours.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Fred Madison

redakce 20.02.2020

V březnu Fred Madison pokřtí novou desku ve Valmezu, ale i jinde. Co si nechají donést do backstage, co je vyprudí?

Chelsea Wolfe: Budujem si svoju definíciu ženskosti

Lucia Banáková 19.02.2020

Byť na javisku sama a hrať prostý akustický song je náročné, ale je to pre mňa osobný rituál, príležitosť k rastu ako umelkyne i duchovnej bytosti, hovorí Chelsea.

Martin Mažári (Edison Filmhub): Tahle oscarová sezona byla perfektní

Jarmo Diehl 18.02.2020

Povídání s Martinem Mažárim o současné kinematografii, vnímání filmu jako takového i o tom, co ho dovedlo zrovna do filmhubu.

Pořadatelská: Kristýna Procházková (Spratek production)

redakce 17.02.2020

Dělat koncerty pro kamarády v sobě obnáší velkou dávku romantiky, ale taky spoustu práce. Kristýna Procházková vypráví o své Spratek Production.

Protokol: Scott Hansen (Tycho)

redakce 14.02.2020

Scott Hansen neboli Tycho si prošel cestu od tvrdých kytar až k snové elektronice a audiovizuálním světům, které dokáže vytvořit člověk doma s laptopem.

Tono Guth (La3nos): Hudba je rečou a rytmus jej kostrou

Daniel Hevier ml. 14.02.2020

Aký vplyv má hra na perkusie na vedomie, stres, úzkosť? Rytmus je pre Tóna Gutha prirodzeným vyjadrením tela aj mysle.

Vstupní prohlídka: Brains for Sale

redakce 13.02.2020

Brains for Sale nabízí citové výpovědi, hymny loserů i úvahy o současnosti a podobně vyznívají i jeho odpovědi níže v rámci vstupní prohlídky.

Protokol: Isaac Symonds (Half Moon Run)

redakce 11.02.2020

Kde se bere inspirace k éterické tvorbě Half Moon Run? Když vyrůstáte na heavy metalu, jde to samo.

Douška vydavatelská: Dominik Suchý (Weltschmerzen)

redakce 08.02.2020

Label Weltschmerzen se chce věnovat zajímavým a koncepčně zaměřeným nahrávkám současné hudby s dekadentním nádechem.

Protokol: Chris Stewart (Black Marble)

redakce 06.02.2020

Projekt Chrise Stewarta, podepsaný pod Sacred Bones, se poprvé představí v Praze. Při té příležitosti nahlížíme pod jeho pokličku.