Články / Rozhovory

Full Moon on Stage 2016: Zu

Full Moon on Stage 2016: Zu

Viktor Palák, Vašek Kokeš | Články / Rozhovory | 29.06.2016

Hromotlukům Zu pozornost nezaujatého fanouška nejsnáze získáte připomenutím jejich dřívější spolupráce s všeumělem Mikem Pattonem – společnou deskou Carboniferous v roce 2009 prorazili a u labelu Ipecac vydávají dodnes. Italské trio má ale za sebou nesmírně pestrou historii, jejíž barvy neblednou ani dnes, a jíž je nahrávání s Pattonem důležitou, ale přece jen „pouhou“ součástí.

Pro jejich kreativitu je vlastně nejvýstižnější činorodost všech členů kapely mimo její řady. Takový kytarista Massimo Pupillo, se kterým jsme nedlouho před koncertem Zu na Colours of Ostrava mluvili, jen letos vydal dvě kolaborativní nahrávky (na nichž se dále podíleli třeba Brian Chippendale z Lightning Bolt anebo věhlasný experimentátor Oren Ambarchi) a další dvě desky se svými zbrusu novými kapelami Laniakea a Triple Sun. Není to tak dávno, co procestoval Himaláje a pak rovnou odjel ještě do Peru, aby si urovnal myšlenky. V Jižní Americe ostatně tráví podstatnou část roku dodnes. Rozhovor s ním je osvěžujícím a motivujícím prostředníkem úniku z každodenní vnucené banálnosti.

Se Zu napřesrok oslavíte dvacet let existence. Napadlo by vás kdysi, že budete hrát tak dlouho?
Rozhodně nenapadlo! Nikdy jsme neplánovali na dlouho dopředu, neděláme to ani teď. Osobně se mi nejlépe pracuje, když o albu uvažuju jako o svém posledním, takže se snažím vyjádřit na něm „vše“. S kamarády ze Zu jsem vyrůstal, společně jsme hodně zažili a všichni jsme víc než dobří přátelé. A na tom mi nakonec záleží nejvíce.

Vnímáš cestu, kterou jste urazili, jako cestu kontinuálního vývoje anebo se pohybujete v kruhu a vracíte k dřívějším tématům a nápadům?
Naše začátky se točily trošku v kruhu, měli jsme tehdy značný zájem o hardcore a freejazz. Ale jak rosteš a měníš se jako člověk, tvá hudba tou změnou prochází spolu s tebou. Sám jsem si dal v letech 2011 – 2013 dlouhou pauzu od hudby a během těch dvou let se smířil sám se sebou, ale i tím, co jsem poslouchal jako teenager. Tohle zní, jako že jsem absolvoval jeden z těch kruhů, o kterých mluvíš. A taky se ty dva roky nabývání zkušeností při cestách mimo západní svět promítly do toho, jak dnes vnímám hudbu.
Naše cesta je cestou nepolevujícího vývoje, ať už v hudbě nebo soukromí. V Zu jsme dostatečně blázniví, abychom pořád zkoušeli nové věci. Rozhodně se nepokoušíme znovu a znovu o totéž.


Jsi dlouhé roky aktivní na experimentální scéně, jak se podle tebe proměnila?
Současnost experimentální hudbě fakt hodně přeje. Podle mě jí vlastně nikdy nepřála víc. Děje se toho tolik skvělého, hudebníci překračují hranice způsobem, kdy už nevíš, zda posloucháš soudobou klasiku, ambient nebo drone. Je skvělé, že má hodně hudebníků smysl pro originalitu a následuje svou vizi. Ale čím to je? Netuším. Snad evolucí člověka? Anebo nedostatkem peněz, takže když víme, že z toho nezbohatneme, aspoň se snažíme užít si to.

Co žánry? Jsou podle tebe omezující anebo naopak stimulující v možnosti je překračovat?
Už od dětství jsem poslouchal tolik rozličné hudby a nikdy o ní neuvažoval optikou žánrů. Skvělá hudba vzniká ve všech stylech, stejně jako ta mizerná. Je to otázka energie, vizí a ochoty bádat. My všichni v Zu jsme zapálení hudební fandové a se všemi těmi lidmi, které potkáváme, sdílíme hudební vlivy nás všech. Stanou se naší součástí a my je přeložíme do vlastního jazyka.

Celý rozhovor čtěte v letním dvojčísle Full Moonu.

Info

FULL MOON STAGE
Colours of Ostrava
Dolní Vítkovice, Ostrava
14. - 17. července 2016
www.colours.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ivan Hronec (Edison Filmhub): Hodnota projektu je len v jeho realizácii

Jarmo Diehl 02.06.2020

Pokud jste návštěvník klubových kin, galerií, koncertů s hlubším zájmem o kinematografii, měli byste znát Edisona. Rozhovor s jeho ředitelem o tom, co čeká film.

Vstupní prohlídka: Favorite Obsession

redakce 01.06.2020

Vintageový zvuk dekád minulého století i reverbový fetiš a taky osobitý vokál, to jsou poznávací znaky skupiny. Favorite Obsession. Dále?

Martin Mazanec, Nela Klajbanová (PAF): Pro nás je pořád východiskem „pohyblivý obraz“

redakce 29.05.2020

Před pár dny PAF ohlásil nové aktivity, což byl důvod, podívat se zblízka na jeho nejen zimní aktivity.

Martin Reiner: Brno je literárním centrem a vždycky bude

Adéla Polka 28.05.2020

Povídali jsme si o chystaném křtu knihy, kterou vydalo Druhé město ve spolupráci s Hostem, jenže sedět s literátem u oběda znamená dozvědět se mnohem víc...

David Macháček: ... aniž bych se přetvařoval

Jiří Přivřel 27.05.2020

Novinář David Macháček už sedmým rokem vyfotí alespoň jednu fotografii denně a ještě ten den ji spolu s dvojverším zveřejní na Facebooku. A dělá toho víc. Rozhovor.

Michal Kočan (Underdogs'): Chci donutit lidi přemýšlet

Jarmo Diehl, su, ScreamJay 26.05.2020

Víte, že Underdogs' zdaleka není jen klub? Je to komunita i promotérský kolektiv, který organizuje Fluff Fest. S Michalem Kočanem o plánech do budoucna i vzniku jedinečného kolektivu.

Vstupní prohlídka: Raptor Koch

redakce 25.05.2020

Hudební škatulky pro něj nejsou hluboké ani dost vysunuté, freakpopovou písničku rádiového charakteru střídá lo-fi ambient. Je to blázen, nebo ne?

Douška vydavatelská: XION

redakce 21.05.2020

XION se pokouší překlenout žánrové škatulky, chce představovat zajímavou hudbu z různých koutů vesmíru, hudbu jako eklektické místo s vášní a entuziasmem.

Alexandr Smutný (#zazivouhudbu): Vytváříme kulatý stůl pro všechny

Michal Pařízek 20.05.2020

K výzvě Za živou hudbu se přihlásilo téměř 3 000 lidí, vyšly desítky různých článků a objevilo se také několik disputací. Co si o ní myslet celkově? Rozhovor.

Vstupní prohlídka: Liem

redakce 20.05.2020

Vladimír Jaške je na klubové scéně známý především jako energický kytarista s neopakovatelným rukopisem, z projektů Munroe nebo 2Cold.