Články / Rozhovory

Full Moon on Stage 2016: Zu

Full Moon on Stage 2016: Zu

Viktor Palák, Vašek Kokeš | Články / Rozhovory | 29.06.2016

Hromotlukům Zu pozornost nezaujatého fanouška nejsnáze získáte připomenutím jejich dřívější spolupráce s všeumělem Mikem Pattonem – společnou deskou Carboniferous v roce 2009 prorazili a u labelu Ipecac vydávají dodnes. Italské trio má ale za sebou nesmírně pestrou historii, jejíž barvy neblednou ani dnes, a jíž je nahrávání s Pattonem důležitou, ale přece jen „pouhou“ součástí.

Pro jejich kreativitu je vlastně nejvýstižnější činorodost všech členů kapely mimo její řady. Takový kytarista Massimo Pupillo, se kterým jsme nedlouho před koncertem Zu na Colours of Ostrava mluvili, jen letos vydal dvě kolaborativní nahrávky (na nichž se dále podíleli třeba Brian Chippendale z Lightning Bolt anebo věhlasný experimentátor Oren Ambarchi) a další dvě desky se svými zbrusu novými kapelami Laniakea a Triple Sun. Není to tak dávno, co procestoval Himaláje a pak rovnou odjel ještě do Peru, aby si urovnal myšlenky. V Jižní Americe ostatně tráví podstatnou část roku dodnes. Rozhovor s ním je osvěžujícím a motivujícím prostředníkem úniku z každodenní vnucené banálnosti.

Se Zu napřesrok oslavíte dvacet let existence. Napadlo by vás kdysi, že budete hrát tak dlouho?
Rozhodně nenapadlo! Nikdy jsme neplánovali na dlouho dopředu, neděláme to ani teď. Osobně se mi nejlépe pracuje, když o albu uvažuju jako o svém posledním, takže se snažím vyjádřit na něm „vše“. S kamarády ze Zu jsem vyrůstal, společně jsme hodně zažili a všichni jsme víc než dobří přátelé. A na tom mi nakonec záleží nejvíce.

Vnímáš cestu, kterou jste urazili, jako cestu kontinuálního vývoje anebo se pohybujete v kruhu a vracíte k dřívějším tématům a nápadům?
Naše začátky se točily trošku v kruhu, měli jsme tehdy značný zájem o hardcore a freejazz. Ale jak rosteš a měníš se jako člověk, tvá hudba tou změnou prochází spolu s tebou. Sám jsem si dal v letech 2011 – 2013 dlouhou pauzu od hudby a během těch dvou let se smířil sám se sebou, ale i tím, co jsem poslouchal jako teenager. Tohle zní, jako že jsem absolvoval jeden z těch kruhů, o kterých mluvíš. A taky se ty dva roky nabývání zkušeností při cestách mimo západní svět promítly do toho, jak dnes vnímám hudbu.
Naše cesta je cestou nepolevujícího vývoje, ať už v hudbě nebo soukromí. V Zu jsme dostatečně blázniví, abychom pořád zkoušeli nové věci. Rozhodně se nepokoušíme znovu a znovu o totéž.


Jsi dlouhé roky aktivní na experimentální scéně, jak se podle tebe proměnila?
Současnost experimentální hudbě fakt hodně přeje. Podle mě jí vlastně nikdy nepřála víc. Děje se toho tolik skvělého, hudebníci překračují hranice způsobem, kdy už nevíš, zda posloucháš soudobou klasiku, ambient nebo drone. Je skvělé, že má hodně hudebníků smysl pro originalitu a následuje svou vizi. Ale čím to je? Netuším. Snad evolucí člověka? Anebo nedostatkem peněz, takže když víme, že z toho nezbohatneme, aspoň se snažíme užít si to.

Co žánry? Jsou podle tebe omezující anebo naopak stimulující v možnosti je překračovat?
Už od dětství jsem poslouchal tolik rozličné hudby a nikdy o ní neuvažoval optikou žánrů. Skvělá hudba vzniká ve všech stylech, stejně jako ta mizerná. Je to otázka energie, vizí a ochoty bádat. My všichni v Zu jsme zapálení hudební fandové a se všemi těmi lidmi, které potkáváme, sdílíme hudební vlivy nás všech. Stanou se naší součástí a my je přeložíme do vlastního jazyka.

Celý rozhovor čtěte v letním dvojčísle Full Moonu.

Info

FULL MOON STAGE
Colours of Ostrava
Dolní Vítkovice, Ostrava
14. - 17. července 2016
www.colours.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

VickiKristinaBarcelona: Milujeme blešáky

Adéla Polka 17.09.2021

Skupina jako by se svým vzezřením přenášely při vystoupení do trochu jiné doby. Třicátá léta, New York, špinavé pajzly, vajgly a chlast. A Tom Waits.

Peter „Ryby“ Rybár: Pravý underground je charita

Richard Kutěj 07.09.2021

Jak funguje slovenský undergroundový label, kterému se daří držet krok se světem, jak vypadaly devadesátky na dark elektronické scéně? Nejen o tom je tento rozhovor.

Tomm Prochazka (Dirty Old Dogs): Umět nechat odejít to krásné

Jiří Přivřel 31.08.2021

O inspiracích a tvůrčím procesu, který vedl ke vzniku alba, jsme si povídali s frontmanem Tommem Prochazkou.

Filip Kubelka (Fraj): Absentuje tu tradícia navštevovať festival tohto typu

Jarmo Diehl 24.08.2021

Znáte slovenský region Gemer? Dobrá příležitost, jak ho poznat, se naskytne tento víkend, kdy se v Rimavské Sobotě odehraje festival Fraj.

February: Každá kapela si myslí, že je žánrově rozteklá

Michaela Šedinová 20.08.2021

Skupina February vydává své druhé album. Jejich hudba se pochopitelně vyvíjí – na nové desce si zkouší prvky math-rocku.

Pořadatelská: Pavel Trčka (Fujaré)

redakce 19.08.2021

Fujaré je dobrovolná občanská aktivita, Fujaré to baví, Fujaré se zajímá o svět, Fujaré nemá vlastní prostor, Fujaré je neziskovka.

Ivan Bierhanzl (Ostravské dny): Nejde o výdrž s dechem, ale sluchem

Jarmo Diehl 16.08.2021

Ostravské dny nejsou jistě tak masovou záležitostí, jako třeba Colours, ale jejich publikum je zasvěcené. O festivalu i dalších věcech promluvil Ivan Bierhanzl.

Milan Tesař (Radio Proglas): Naslouchat a reagovat

Michal Pařízek 02.08.2021

Centrum world music v Brně? Může být. S Milanem Tesařem o nové scéně Maratonu hudby, důležitosti hudebních cen i pozitivním efektu covidu na rádio.

Duo Ruut: Inspirujeme se navzájem

Adéla Polka 20.07.2021

Získaly prestižní cenu Ethno Music Awards a letos se se svou citerou vypraví i do České republiky. Rozhovor o estonském zaříkávání i jednom nástroji pro dvě.

Barbora Koritenská, Libor Staněk (Živá vila): Prachatice jsou takové jihočeské Twin Peaks

cyril kosak 15.07.2021

Vivat Vila! Rozhovor o druhém ročníku festivalu, který přesahuje hranice prostého hudebního podniku se sebelepší nabídkou. Pojďte zažít Prachatice!

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace