Články / Profily/retro

Full Moon Stage 2019: Shilpa Ray

Full Moon Stage 2019: Shilpa Ray

waghiss666 | Články / Profily/retro | 08.04.2019

Energická americká zpěvačka s bengálskými kořeny a nakřáplým hlasem, který vám roztrhne srdce v půli. Holka od rány, co se nebojí zfackovat opilce ve vchodu špinavého newyorského baru a návštěvníky svých koncertů vítá třeba i přáním, že alespoň jeden z nich odejde domů pobouřen. Odžitá autentická výpověď z pozice za minimální mzdu. Nadrzlé charisma. To všechno je Shilpa Ray.

Začátky s tříčlennou kapelou Beat the Devil stály na kombinaci punk rocku s indickými hudebními postupy a krátce po vydání debutu roku 2006 se kapela rozpadla. Shilpa pak poskládala doprovodnou kapelu svérázně pokřtěnou Her Happy Hookers. V období mezi lety 2009 a 2012 začaly přicházet oslavné recenze na obě desky A Fish Hook an Open Eyes i Teenage and Torture, vydané nezávislým labelem Knitting Factory. Nešetřilo se srovnáváním s legendami éry slavného klubu CBGB a adorací osobitého hlasu zpěvačky. „Písně Shilpy Ray spojují garážový rock raných Blondie s psychobilly dusotem a krvežíznivou představivostí The Cramps a gotickou burleskou The Dresden Dolls,” psalo se tehdy, zatím jen v souhrnných soupiskách nadějných talentů.

Průlom měl teprve přijít. Sám Nick Cave vyhledal Shilpu Ray v obchodu s módou, kde tehdy pracovala, a přišel jí vysmeknout poklonu a nabídnout spolupráci. Bylo z toho první skutečně sólové EP It's All Self Fellatio, vydané u příležitosti turné s The Bad Seeds (i s pražskou podzimní zastávkou roku 2013). Plným halám vyhrávala nebojácně sama, bez kapely v zádech, jen s harmoniem, pozornost publika dokázala získat i tak. Album Last Year's Savage (2014) je postaveno na souhře harmonia se steel kytarou, nezvyklá instrumentace nutí k pozornějšímu poslechu. Divočinu nahradily chytré, podezřele hitové aranže.

„Shilpa je ne snad přímo optimistická, ale určitě méně depresivní, sarkasticky vtipná, dojemná a nemilosrdně mířící do černého při popisu často syrové reality nočního života, který odpozorovala během nekonečných nočních šicht door girl, chcete-li vyhazovačky, v proslulém baru Pianos. To vše je podáno jako pocta labyrintu hudebních stylů patřících k New Yorku jako černá káva k první ranní cigaretě. Zapomeňte na indické harmonium z předchozích desek. Ray nikdy nešlo snadno zaškatulkovat a její tvorba se nespoutaně přelévala z kategorie punk do blues, indie či punk rocku,” psal Full Moon v recenzi na její zatím poslední album Door Girl. Prořízlou pusou zpěvačky, co by radši odříkala abecedu, než aby ustoupila bigotnosti: „Dneska může být feministkou i roztleskávačka na střední škole. Podle mě nastanou určité změny, ale nebudou tak drastické, už jen z toho důvodu, že ženy mají ze své podstaty k silovým řešením odpor. A jasně, ještě dlouho nebudeme mít v USA prezidentku. Lidi v Americe fakt nemají rádi ženy.”

Info

Shilpa Ray
fb interpreta

Živě:
Colours of Ostrava 2019
17. – 20. 7. 2019 12:00
Areál Dolní Vítkovice, Ostrava
fb událost

Foto © Ebru Yildiz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hydra, fragmenty dokonalej anarchie

Mimi Filova 11.09.2020

Vo vzduchu sa vznášajú fragmenty bohémstva z minulého storočia, kedy to bolo útočisko umelcov vrátane Henryho Millera, neskôr Davida Gilmoura a Leonarda Cohena.

Full Moon 10: Kult Björk – Homogenic

Lenka Marie 02.07.2020

Já jen vím, že harakiri je správně seppuku a chutná mi senča, ale tohle nějak nehraje.

Pouťové obludárium Toma Waitse

Akana 07.06.2020

O tom, že je album Swordfishtrombones ve Waitsově kariéře zásadním předělem, není třeba dlouze diskutovat.

Vizuální cesta Einstürzende Neubauten

Jan Škop 22.04.2020

Einstürzende Neubauten a jejich vztah k videoklipům a vůbec pohyblivým obrázkům aneb doplňující materiál k hlavnímu tématu aktuálního vydání Full Moonu.

Track týdne: Soccer96 - I Was Gonna Fight Fascism (ft. Alabaster dePlume)

Jiří Špičák 02.04.2020

Jako správný politický track má groove: vzpomeňte si na kultovní revolucionářský motorik Crest milovaných Stereolab a hned vám bude jasné, kde se pohybujeme a kde skončíme.

Ngoni pro třetí tisíciletí (Bassekou Kouyaté)

Akana 25.02.2020

Brilantní instrumentalista se nijak netají snahou oslovit co nejširší spektrum posluchačů a myslí přitom jak na své krajany, tak na západní publikum.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Ženy v angažovaném popu

Aneta Martínková 02.01.2020

V mainstreamovém vnímání bylo boření stereotypů pořád vnímané trochu jako padlé na hlavu. A umělkyně, které se o něj pokoušely... Jeden z nejlepších loňských textů Full Moonu nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Kde se vzal sad boy? (Depresivní pop)

Jiří Špičák 02.01.2020

Citlivý chlapec, plachý introvert. Sad boy. A jeden z nej-textů roku 2019, který vyšel v magazínu Full Moon, nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Padesát let narušování vašeho klidu (Yoko Ono)

Jiří Špičák 02.01.2020

Nevídanou kreativní erupci první poloviny sedmdesátek zakončila Yoko Ono deskou Feeling the Space, píše se v článku, který vybíráme v rámci best of textů Full Moonu. Teď online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Bez růžových brýlí (Ženy v beat generation)

Anna Mašátová 02.01.2020

Své místo v učebnicích literatury si ženy beat generation zatím zcela nenašly a těžko říct, zda se tak stane. Vybraný text z loňského ročníku tištěného Full Moonu online.