Články / Profily/retro

fullmoonstage2017_colours: Warhaus

fullmoonstage2017_colours: Warhaus

redakce | Články / Profily/retro | 03.04.2017

Ani letos nebude na barevném festivalu Colours of Ostrava scházet Full Moon Stage. Toto je první jméno, které se na ní objeví, v oznamování těch dalších budeme pokračovat v následujících dnech a týdnech. Warhaus!

Belgická hudební scéna nám stále zůstává poněkud skryta. Už od začátku devadesátých let jsou tady sice dEUS, ovšem jinak se toho o tamní hudbě moc neví. Před pár lety se objevila skupina Balthazar, na dEUS v mnohém navazující, občas až příliš okatě. Dark indie pop Balthazar ovšem mladé publikum okouzlil, alba Rats a hlavně Thin Walls (2015) byla velice úspěšná a skupina hned několikrát vystoupila i u nás. Momentálně si Balthazar vybírají tvůrčí pauzu, které frontman Maarten Devoldere využil k vlastnímu projektu. Deska We Fucked a Flame Into Being vznikla v Gentu na pronajatém hausbótu, jehož jménem svůj projekt zaštítil.

V nadšených recenzích z mnoha respektovaných magazínů padají přirovnání ke jménům jako Leonard Cohen, Tom Waits nebo Serge Gainsbourg. Velká slova? Možná, ale elegantní kolekce zmíněné veterány opravdu v mnohém připomene. Recenze z Full Moonu je konkrétnější: „Rozpustilé perkuse, zlotřilé dechy a chytlavě ledabylý groove. A to piano! Temnoty tak akorát, aby se ráno rozednilo, závany desperátství i romantiky kořeněné špetkou kýče a, ano, láska. SEX! Název alba vypůjčený od D. H. Lawrence, nad čímž se nejdříve zbrkle ušklíbnete, aby bylo po chvíli jasné, že lepší titul si Devoldere jednoduše nemohl vybrat.“ Warhaus navíc baví vybranými texty, často citovaný úryvek ze smutně útočné skladby Against the Rich vynechat nemůžeme: „I've got one hand on a champagne drinking cunt, I've got the other up the arse of the establishment and I can't even distinguish which hand is which. When, my friend, did I make this switch?“


Maarten Devoldere a jeho Warhaus mají našlápnuto, prvotina vyšla v září a od té doby jsou téměř neustále na turné. Těžko říct, jak se úspěch bokovky podepíše na domovských Balthazar, ale to se bude pravděpodobně řešit až mnohem později. Teď se začíná opatrně mluvit o dalším albu Warhaus a hlavně neutichají ovace na jejich koncerty. We Fucked a Flame Into Being je do velké míry poctou ženám, včetně někdejší Devolderovy přítelkyně, s níž se během prací na albu rozešel. Na lásku ale nezanevřel, jak prozradil v nedávném rozhovoru pro Full Moon: „Nevím, jestli v tu na celý život, spíš věřím v něco jako dočasnou pravou lásku. Dokonce i teď, rok po rozchodu, věřím, že to s mou bývalou přítelkyní byla pravá láska, jen to nedopadlo. Je pěkné, když to vydrží celý život, ale nemusí to tak být.“ Právě láska je jeho hlavním tématem, jak sám přiznává: „Je pro mě snadné psát o takových věcech, protože jsou součástí mého života. O klimatu bych asi psát nemohl.“


Info

Warhaus (be)
www.warhausmusic.com
www.facebook.com/warhausmusic

Live: Colours of Ostrava 2017
19. - 22. 7. 2017
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
www.colours.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Full Moon 10: Kult Björk – Homogenic

Lenka Marie 02.07.2020

Já jen vím, že harakiri je správně seppuku a chutná mi senča, ale tohle nějak nehraje.

Pouťové obludárium Toma Waitse

Akana 07.06.2020

O tom, že je album Swordfishtrombones ve Waitsově kariéře zásadním předělem, není třeba dlouze diskutovat.

Vizuální cesta Einstürzende Neubauten

Jan Škop 22.04.2020

Einstürzende Neubauten a jejich vztah k videoklipům a vůbec pohyblivým obrázkům aneb doplňující materiál k hlavnímu tématu aktuálního vydání Full Moonu.

Track týdne: Soccer96 - I Was Gonna Fight Fascism (ft. Alabaster dePlume)

Jiří Špičák 02.04.2020

Jako správný politický track má groove: vzpomeňte si na kultovní revolucionářský motorik Crest milovaných Stereolab a hned vám bude jasné, kde se pohybujeme a kde skončíme.

Ngoni pro třetí tisíciletí (Bassekou Kouyaté)

Akana 25.02.2020

Brilantní instrumentalista se nijak netají snahou oslovit co nejširší spektrum posluchačů a myslí přitom jak na své krajany, tak na západní publikum.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Ženy v angažovaném popu

Aneta Martínková 02.01.2020

V mainstreamovém vnímání bylo boření stereotypů pořád vnímané trochu jako padlé na hlavu. A umělkyně, které se o něj pokoušely... Jeden z nejlepších loňských textů Full Moonu nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Kde se vzal sad boy? (Depresivní pop)

Jiří Špičák 02.01.2020

Citlivý chlapec, plachý introvert. Sad boy. A jeden z nej-textů roku 2019, který vyšel v magazínu Full Moon, nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Padesát let narušování vašeho klidu (Yoko Ono)

Jiří Špičák 02.01.2020

Nevídanou kreativní erupci první poloviny sedmdesátek zakončila Yoko Ono deskou Feeling the Space, píše se v článku, který vybíráme v rámci best of textů Full Moonu. Teď online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Bez růžových brýlí (Ženy v beat generation)

Anna Mašátová 02.01.2020

Své místo v učebnicích literatury si ženy beat generation zatím zcela nenašly a těžko říct, zda se tak stane. Vybraný text z loňského ročníku tištěného Full Moonu online.

Full Moon Stage 2019: The Kill Devil Hills

redakce 14.04.2019

Australský Divoký západ v Ostravě? The Kill Devil Hills představí na Full Moon Stage svou aktuální desku.