Články / Profily

fullmoonstage_colours: Brodka

fullmoonstage_colours: Brodka

redakce | Články / Profily | 03.05.2016

Monika Brodka má za sebou poměrně dlouhou a spletitou cestu, ale ve skutečnosti je vlastně stále teprve na začátku. Na Colours přijíždí s albem Clashes, díky kterému neváhala ohrozit svou velice úspěšně rozjetou popovou kariéru. Pracovala na něm posledních pět let, polštinu nahradila angličtina, elektroniku převážně živé nástroje a obzory se rozšířily několikanásobně. Inspirace hledala v nitru pravoslavné víry, ve Spojených státech nebo daleké Brazílii, nehodlala se spokojit s žádným kompromisem: „Vytvářela jsem nekonečně zvuků a útržků a pak dlouho zjišťovala, jestli jsou životaschopné. Vlastně mi bylo úplně jedno, v jakém žánru skončím,“ říká v rozhovoru pro časopis Full Moon. Skončilo to velkým albem, u něhož si snadno vzpomenete na jména jako Bat for Lashes, Julia Holter nebo Anna Calvi. Brodka je jednou z utajených hvězd letošního ročníku ostravské přehlídky, skutečná superstar, kterou na trůně ovšem neudržíte.

V roce 2004 zvítězila Monika Brodka v polské mutaci talentové soutěže Pop Idol, na což kupodivu dodnes nedá dopustit: „Byl to pro mě relativně slušný start a upřímně, těžko říct, kde bych dneska bez Idola byla.“ Celkem záhy následovala dvě popová alba, kterými si vybudovala velice solidní pozici na domácí hudební scéně. Jenže to nestačilo – ambiciózní album Granda, které spojovalo moderní elektroniku s lidovými nástroji a hudbou jejího rodného kraje, znamenalo první kariérní zlom, který byl kupodivu následován ještě větším úspěchem. Důležitou kapitolu ve své kariéře dnes ovšem považuje za dávno uzavřenou; k novému albu vedla dlouhá a komplikovaná cesta a zpěvačka zjevně nelituje ani jediné minuty. Pracemi na desce Clashes ji provázel poslech liturgické hudby, poprvé v životě si psala všechny melodie a texty úplně sama. Výslednou podobu alba ladila ve studiích v Los Angeles a Varšavě ve spolupráci s producentem Noahem Georgesonem, spolupracovníkem Joanny Newsom, Devendry Banharta nebo Cate Le Bon.


Koncert Brodky na letošním ročníku festivalu Eurosonic byl úchvatný – „Žánrově bohaté a vynalézavé písně v odzbrojujícím podání, které se nebojí tvrdších pasáží ani křehkých melodií. Brodka střídá kytary a klávesy s naprostou samozřejmostí a ještě stihne jednotlivé skladby briskně uvádět,“ píše se v reportu z talentové přehlídky ve Full Moonu #59. Zpěvačka působila soustředěně a důsledně, ale zároveň sympaticky a otevřeně. A přesně takové je její nové album Clashes. Výtečná kolekce, zdravě sebevědomá a upřímná, s jasným názorem a vizí. Album doprovází série fotografií v unikátních a možná poněkud přísných kostýmech. Také v jejich případě hovoří Brodka o inspiraci liturgickými vizuály a barvami, kolekce však rovněž působí velice současně, snad až kosmicky. Na dosah ruky a vzdáleně zároveň, budí pozornost, zvědavost i okouzlení. Podobně jako samotná Brodka.


Info

www.monikabrodka.com
www.facebook.com/BrodkaMusic/?fref=ts

Colours of Ostrava 2016
14. - 17. 7. 2016
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
www.colours.cz
www.facebook.com/colours.of.ostrava

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Full Moon Stage 2024: ||ALA|MEDA||

redakce 22.03.2024

Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.

Full Moon Stage 2024: Lenhart Tapes

redakce 21.03.2024

Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.

Full Moon Stage 2024: Aunty Rayzor

redakce 20.03.2024

Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.

Full Moon Stage 2024: Fat Dog

redakce 20.03.2024

Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.

Full Moon Stage 2024: Derya Yıldırım & Grup Şimşek

redakce 19.03.2024

Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.

Full Moon Stage 2024: Irreversible Entanglements

redakce 18.03.2024

Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.

Full Moon Stage 2024: Freekind.

redakce 18.03.2024

Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.

Vojde francúz do potravín a vypýta si melón (Mezerg)

Dušan Šuster 29.06.2023

Donútiť jazz a tanečnú hudbu, aby existovali v symbióze, je neľahká výzva. Mezerg však práve na nej vybudoval svoj autorský rukopis.

Spodní proudy moderního žití (Dry Cleaning)

Jan Krejča 24.03.2023

Nikdy jsem nevěřil v linearitu hudebního vývoje, nikdy jsem neuctíval interprety ani kapely víc, než bylo nutné. Počítal jsem vždy s niternou intuicí, která mě přivábí k něčemu výjimečnému.

Full Moon Stage 2023: Tramhaus

redakce 15.03.2023

Nizozemská postpunková senzace stihla za dva roky existence vydat sotva hrst písní a už se z nich stala jedna z nejžhavějších evropských nadějí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace