Jakub Kurnas | Články / Reporty | 02.03.2019
Modely robotů a kosmických korábů infiltrovaly zdobné prostory kina Lucerna: začal šestý ročník sci-fi festivalu Future Gate. Až do neděle bude v Praze uvádět nové i časem prověřené tituly vědeckofantastického žánru, v průběhu března pak zavítá putovní filmová přehlídka i do Brna, Plzně a Šumperku.
Ze čtveřice novinek vyčnívá srbský A.I. Rising, který na Future Gate přivezl režisér Lazar Bodroža. Hlavním tématem dramatu zasazeného do alternativní reality, ve které na Zemi zvítězil socialismus, jsou vztahy, mezi lidmi a roboty, mezi muži a ženami.
Kosmonaut Milutin je vyslán šířit severokorejskou stalinistickou ideologii do solárního systému Alfa Centauri. Nekonečný let ve zrezlé lodi plné chladných barev mu má zpříjemňovat androidka Nimani, která uposlechne jakýkoli astronautův příkaz. Film se nevyhýbá zjevnému: do role Nimani tvůrci obsadili pornoherečku Stoyu a v úvodu je androidka čistě sexuálním objektem. Izolovaný Milutin ale brzy začne toužit po opravdové lidské interakci – ne takové, kterou může stisknutím tlačítka usměrnit. Najde proto cestu, jak své společnici vymazat tu část jejího vědomí, pomocí které ji může ovládat, a ponechá jí svobodnou vůli založenou na zkušenostech, které získala během letu. Z Nimani tím vytvoří pokřivený odraz sebe sama a jejich vztah začne rychle nabývat podobu tragické, ale v ničem patetické lásky.
Za pouhých tři sta tisíc euro zvládli tvůrci natočit vizuálně propracované a interpretačně mnohovrstevnaté dílo. Severokorejská vláda si kupříkladu A.I. Rising vyložila jako chvályhodný propagandistický počin a pozvala si Bodrožu na tamější filmový festival. Charismatického režiséra, který během vřelé besedy s diváky nezapíral inspiraci díly jako Solaris, Blade Runner nebo Vesmírná odyssea, ale můžeme podezírat z hlubšího uměleckého záměru.
Future Gate Festival krom novinek promítá i sci-fi klasiky – v pátečním podvečeru se například promítala původní Godzilla. Rychlý průzkum moderátora v poloprázdném velkém sálu Lucerny ukázal, že patří mezi ty filmy, které každý zná, ale málokdo viděl. Nespočet adaptací a pokračování posunulo příběh podmořského monstra daleko od jeho prvotního vyznění. Padesátková Godzilla překvapila svojí temnotou a emotivností odkazů na atomovou zkázu Hirošimy a Nagasaki. Kontext filmu po projekci dal svým obsáhlým a poutavým půlhodinovým monologem filmový kritik Kamil Fila.
Secesní sci-fi festival má i o víkendu co nabídnout. Dnes Future Gate navštíví jeho hlavní hvězda Norman Lovett, představitel Hollyho z kultovního seriálu Červený trpaslík.
Future Gate 2019
27. 2. - 3. 3. 2019
Kino Lucerna, Praha
fb událost
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.