Články / Reporty

g-star rock vs. gucci mahler (Japandroids)

g-star rock vs. gucci mahler (Japandroids)

Jakub Peřina | Články / Reporty | 16.09.2017

The Killers nedávno řekli (vím, jak to vypadá, ale počkejte!), že dnešní mladé rockové kapely nejsou tak úspěšné, protože prostě nejsou tak dobré, jako bývali svého času The Strokes, Interpol a další. A ono na tom něco bude. Asi nejvíce ceněná současná indierocková kapela jsou War on Drugs, nic proti nim, všechna ta krásná sóla a kytarové efekty, zní to krásně, o tom není sporu, ale… Je to prostě Bruce Springsteen pro hipstery, kapela do vířivky s otcem. Což mi něco nápadně připomíná.

Koncem devadesátých let byla rocková kapela něco přežitého a k smíchu. Lidi buď poslouchali hip hop, nebo chodili na nekonečné večírky do tanečních klubů. Moje dospívání v raných českých 00s na tenhle smutný trend navázalo. Spolužáci se striktně řídili vkusem MTV (takže Eminem, neopunk a nu metal), karty byly rozdané jasně. Jeden kluk poslouchal Toma Pettyho a další kapely z vinylové sbírky svých rodičů a nikdo se s ním o hudbě radši nebavil. Cestou na školu v přírodě měl smůlu, měli ji ostatně všichni, kdo si mysleli, že poslouchat třicetkrát za sebou jednu desku The Offspring je poněkud přehnané.

Tohle pondělí, nějakých osmnáct let poté, to ale nebude znát. Japandroids začali hrát později, než se čekalo, dost času se porozhlédnout. Mikiny s kapucí, trička s nevkusnými nápisy G-Star, holky, co neumí chodit na podpatcích. Kdyby mi někdo řekl, že se čeká na Papa Roach, akorát smutně pokývu hlavou a řeknu si „tak už je to zase tady“. Mrzuté je, že Japandroids byla svého času celkem cool kapela (hlásili se k Hüsker Dü, sakra!). Nikdy se nebránili melodickým riffům, byl to ale hlavně lo-fi bordel bez nějakých přehnaných ambicí oslovit masy (to, co kdysi Japandroids, dnes zdařile předvádějí třeba Downtown Boys). Na letošní desce melodiky výrazně přibylo, dost možná jsem to tehdy v recenzi trochu přehnal s chválou, pořád jsem ale měl za to, že jde sice o zrychlený, ale pořád celkem přirozený vývoj. Teď už si jistý nejsem. To, co jsem slyšel ve Futuru, bylo tak zoufale bez energie, tak upachtěné a zbytečné, že by se to hned mělo zamluvit na příští Rock for People.

fotogalerie z koncertu tady

Revizionismus všech dekád už máme za sebou (akorát dojíždí devadesátková vlna kapel à la Pavement, ale to nikdy komerčně úspěšné už z principu nebude) a teenagerovi, co právě poslouchá Kinga Krula, asi úplně nevysvětlíte, co je tak skvělýho na tom, když spolu kluci v kožených bundách hrajou na kytary. A pokud si na to vysvětlování vezmete Japandroids, je dost možné, že se lekne tak, že už nikdy nebude poslouchat nic jiného než křehké elektronické zpovědi. Nebyl to nejhorší koncert, co jsem letos viděl, ale z Imagine Dragons (vpravdě nechutný případ toho, co je dnešní mainstreamová „rocková“ kapela) na Colours se bohužel utéct nedalo. Z poloprázdného Futura jo. Posledních pár písní jsem tak radši strávil ve smíchovské nálevně pitím piva, co nechutná jak zvratky, a vybíráním nového parfému během čekání na svůj otrlejší doprovod. Až to mě nakonec uklidnilo. Gucci Guilty, éterické modelky a Mahlerova pátá symfonie.

Info

Japandroids (ca)
21. 8. 2017 Futurum Music Bar, Praha

foto © Tereza Kunderová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Temné prapory unavených těl (Lunchmeat Festival 2024)

Filip Peloušek 30.09.2024

Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.

Poměry techna a pisoárové rubriky (Lunchmeat Festival 2024)

Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024

Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.

Když není tak zle (Berlin Manson + Fvlcrvm)

Klára Řepková 29.09.2024

Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.

Staří maséři, dřevěná podlaha a to další (Lunchmeat Festival 2024)

Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024

Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.

Žalozpěv za vše, co je krásné (Big|Brave)

Marek Hadrbolec 27.09.2024

Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.

Prchlivé, trvalé okamžiky (Lunchmeat Festival 2024)

Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024

Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...

Hypnóza, potom tranz (Sýček + Oswaldovi)

Jakub Veselý 27.09.2024

Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov.

Tři, čtyři, pět… (WWW Neurobeat)

Veronika Tichá 25.09.2024

Z nové desky, na jejíž vydání spustili WWW crowdfundingovou kampaň, úspěšnou po pár dnech, nezaznělo živě nic, nicméně dvojice Anděrových předvedla...

Když androidi tančí (Louis-Philippe Demers & Bill Vorn present Inferno)

Jarda Petřík 25.09.2024

Jsou to právě tyhle kontakty a propojení napříč AV festivalovou scénou, které v budoucích letech posunou Lunchmeat festival co do prezentovaných projektů výrazně dopředu.

Bez dechu s dechem (Katarina Gryvul & Alex Guevara)

Jarda Petřík 24.09.2024

Po čekání na dostatečně silnou mlhu se rozsvítí intenzivní bílá světla a uprostřed prostoru před projekčním obdélníkem se pozvolna zhmotní postava Katariny Gryvul.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace