Články / Recenze

Gemer je vesmír!

Gemer je vesmír!

Michal Smrčina | Články / Recenze | 30.09.2018

Texty technických publikací jsou obvykle určeny úzké skupině poučených čtenářů, kteří ví, o čem je řeč, a k popisovanému mají jakýsi vztah. Když tedy skupina lokálních patriotů, košická kulturní fronta zvaná Východné pobrežie, přišla s nápadem crowdfundovat knihu o postindustriálním dědictví opomíjeného slovenského gemerského regionu, byl lehký údiv na místě. Kniha ale překračuje formát „grafikonu” (obvykle grafická podoba jízdního řádu), i když se tak jmenuje, a zdaleka necílí jen na šotouše (člověk, který má silnou zálibu v železniční, případně i jiné veřejné dopravě, pozn. ed.). Už první prolistování ukazuje formální zpracování nezvyklé u tohoto typu knih – grafika, vazba i civilní, a přitom sugestivní fotografie.

Gemer je kraj svébytný i izolovaný, ležící ve středovýchodním Slovensku. Grafikon se zaměřuje na příběhy tří železničních tratí (165, 166, 167), které ho protkávají a jejichž provoz byl nedávno ukončen. Mohlo by se jednat jen o techno-fetišizující popisy industriálu, architektury, geografie, historie, namísto toho má struktura knihy dynamiku a encyklopedické pasáže oživuje opakujícími se dotazy k lokálním obyvatelům. Sleduje nádraží, stanice, zastávky i řeky – ne jen jako objekty, ale jako místa. Pohledem místních ukazuje, že ačkoli funkce nádraží zůstávala stejná, společenská role se proměňovala – od místa setkávání celé vesnice, hostící ceremonie příjezdů a odjezdů, přes zašívárnu dospívajících a svět, v němž se mohli nerušeně oddávat neřestem, po proměnu v soukromé domky se zahrádkou u trati či prostě ruiny. Autoři se ke specifickému geniu loci dostávají právě skrze rekonstrukci vzpomínek místních a jejich postřehy – kdo jiný je povolanější o tomto rozprávět a ukazovat podstatu prostor, které by jinak zmizely bez povšimnutí? Vrstvy osobních vzpomínek, reflexe toho, co bylo, vyhlídky na to, co by mohlo být. Vtip i každodenní postřehy. “Miesto gastro prevádzky navštívite radšej potraviny, miesto kaviarne radšej automat na kávu. Napriek tomu, ak vás fascinujú ruiny, technické pamiatky a rurálny svet par excellence, niet lepšieho výberu.”

Nejde o zbytečnou idealizaci, promluvy jsou věcné, i když s nostalgickou polevou. Zmíněné tři trati jsou spjaty jak s historií Gemeru, tak s jeho nerostným bohatstvím. Jeho těžba za sebou zanechala doly, fabriky a infrastrukturu, ale také příznačné magnezitové „měsíční krajiny” kontrastující s okolní divokou přírodou. Putujeme skrze opuštěné tunely a viadukty napříč, z vesnice do vesnice.

Publikace chce nejen dokumentovat, ale také Gemer vrátit zpět na mapu (formou rekontextualizovaného grafikonu doslova) a ukázat, že nedávná industriální historie se dá uchopit informačně uceleně, a přitom poutavě. Katalog, dokument, životopis krajiny a lidí. Uhlově černé desky knihy, měkké světlo fotek, ostré úsečky půdorysů a vzpomínky na proštíplé vlakové lístky z hnědého kartonu z minulosti. Encyklopedičnost technických exkurzů byla jen záminkou ke vzniku bibliofilského díla.

Info

Danka Bodnárová, Mišo Hudák, Slavo Stankovič – Gemer je vesmír – Grafikon 165, 166, 167 (Východné pobřežie, 2018)
web nakladatelství

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Malá zvuková evoluce (Pontiac Streator)

Jakub Koumar 21.10.2020

Pontiac Streator je i spousta experimentování, odkazů na současnou taneční scénu, a především přirozené přelétávání mezi různými styly.

Černá hudba v éře postnihilismu (Porenut)

Tomáš Kouřil 19.10.2020

Porenut se po textové a vizuální stránce naplno oprostili ode všech blackmetalových klišé a zároveň hudebně dozráli.

Hodnota rezonancie (White Place)

Matej Kráľ 17.10.2020

Čo znamená zaplniť biele miesto? Album Room od White Place je kompozičné nadýchaný slovenský projekt.

Alebo sú to len stromy (Jeseň)

Matej Kráľ 07.10.2020

Jeseň je najdivnejši slovenský pop. Prvoplánovou optikou môže človeku prísť dokonalé práve to, že svojím pôvodom napĺňa podstatu žánru bedroom pop.

Divé vtáky so slzami na výšivkách (Edúv syn)

Kristína Valachová 28.09.2020

Po lyrickom úvode sa ťaživá atmosféra piesne Nekonečný príbeh stáva až morbídnou... Po tohtoročnom EP I. vzniklo v júni ďalšie s názvom Plakala.

Jízda kolem slunného pobřeží (Disheveled Cuss)

Ondřej Rudel 25.09.2020

Kytarista a pedálový kouzelník ze skupiny Tera Melos Nick Reinhart vyměnil složité a někdy až chaoticky znějící rytmy math rocku za grunge a power pop.

Snový trip Coals

Vojtěch Rakouš 22.09.2020

Docusoap imponuje atmosférou srovnatelnou s Beach House, ale progresivnější produkcí dělá z Coals osobité představitele současné indiepopové scény.

Sofistikovaný meditačný mood (Owen Pallett)

Matej Kráľ 18.09.2020

Ostrov je pre Palletta samota aj prázdnota, na ktorú vôbec netreba nahliadať výhradne negatívne. Objavujú sa v nej totiž obligátne úlomky svetla.

Omamnými bylinkami vyvoněná potní chýše (Fadex)

Vadim Petrov 16.09.2020

Fadex se dlouho utápěl v různých podobách dubstepu – pomalém, rychlém, smutném, veselém, sám poznal, že už stačilo.

Věčně pomíjivé pocity (Aiko)

Michaela Šedinová 14.09.2020

Album spojuje příjemné stránky popu s upřímnými texty, které odkrývají často bolestivé hledání sebe sama i k ostatním bytostem.