Články / Recenze

Ghostface Killah, zabiják mafiánské rodiny DeLucas

Ghostface Killah, zabiják mafiánské rodiny DeLucas

Jakub Šíma | Články / Recenze | 13.06.2013

Ghostface Killah, spolu s RZA asi kvalitativně nejstálejší člen Wu-Tang Clanu a zároveň jeden z nejlepších vypravěčů na rapové scéně, vydal své první koncepční album. Vzhledem k jeho vypravěčským schopnostem je překvapivé, že tak učinil až v době, kdy celý Clan slaví dvacetileté výročí. Projekt Twelve Reasons to Die zaštítil společně s multinstrumentalistou Adrianem Youngem a jeho bandem. Young o sobě dal vědět především oprašováním monumentů černošské kultury, po soundtracku k filmu Black Dynamite, remaku legendárního Dolemita, naposledy spolupracoval s Delfonics, neméně významnou kapelou historie černošské kultury. Projekt vychází zároveň i jako komiks, který je dějově shodný s příběhem desky. A nad vším drží ochrannou ruku RZA jako výkonný producent. Až by srdce fanouška zaplesalo.

Ghostface si vždy liboval v mafiánské tematice, příbězích o pašování drog a nelítostném prostředí gangů. Svou přezdívku si vysloužil nošením masky v počátcích kariéry, vzhledem k policejnímu pátrání po jeho osobě nebylo veřejné vystupování nejlepší nápad. A z nastolené linie neuhnul dodnes. Na Twelve Reasons to Die vystupuje jako zabiják mafiánské rodiny DeLucas a rozehrává příběh o lásce, zradě a pomstě, která musela přijít. Starý pes dokazuje, že starými kousky udělá víc parády než většina mladých. Klasický příběh zpracovává s řemeslnou zručností a nevyhnutelná klišé dokážou potěšit. Takřka tarantinovské zpracování notoricky známých momentů dokáže balancovat na hraně předvídatelnosti a simulakru. A přestože mantinely příběhu neumožňují přílišnou verbální ekvilibristiku, působivost Ghostfacovu přednesu nelze upřít ani tentokrát.

Největší podíl na cinematické atmosféře desky však má producentský rukopis Adriana Younga. Chtělo by se říct, že Younge neudělal produkci k albu, ale filmový soundtrack. A toto tvrzení není daleko od pravdy. Potemnělé a zaprášené samply se mísí s živě instrumentovanými nástroji a živé bubny přidávají zvuku na nezbytné naléhavosti. Motivy, které RZA jen letmo načrtává, Younge rozpracovává, původní se opakováním stává jiným, a přesto zůstává věrno původnímu motivu. Jednoduchost melodií podtrhává Ghostfacův vyšší, ale přesně frázující a nezaměnitelně intonující hlas, který dostává náležitý základ pro teatrální rozehrání. Vše podtrženo faktem, že samply Younge vybíral hlavně ze sedmdesátkových blaxploitation trháků. Pocit, že hlavní hrdina se i přes svou smrt vrátí a pomstu si vychutná s klidným úšklebkem v kalužích krve, je neodbytný. Přesto desce ke konci malinko dochází dech a není zřejmé, jestli by jí prospělo zkrácení na délku EP nebo naopak propojení skity a lokální odlehčení ve stylu Prince Among Thieves od Prince Paula.

Ghostface dlouhodobě drží laťku kvality velmi vysoko a nezklamal ani tentokrát. Milým překvapením jsou Youngeovy producentské schopnosti a um, s jakým namíchal hutný a organický hudební základ. To vše ve světle plánovaného reunion alba Wu-Tang Clanu, kde by Younge mohl přispět svou producentskou troškou do mlýna. (Deska vyšla i v remixové limitované edici pod názvem Brown Tape, kde se o produkce postaral detroitský Apollo Brown.)

Info

Ghostface Killah and Adrian Younge – Twelve Reasons to Die (Soul Temple Records, 2013)
www.islanddefjam.com/artist/home.aspx?artistID=7302

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hiphopový blockbuster Tylera, the Creatora

Martin Šmíd 16.09.2021

Na červený koberec Grammy se Tyler Okonma ohákl do růžového obleku à la lobby boy, inspirovaného filmem Grand Budapest Hotel Wese Andersona a navrženého jeho vlastní značkou...

Hudba k láske (Vec & Švidraň)

Kristína Valachová 08.09.2021

Z albumu cítiť kreatívnu hravosť a hľadanie spoločnej tvorivej cesty. Úprimný výsledok necieli dohnať aktuálne rapové trendy.

Šílený závod šťastné melancholie (Tim Dup)

Adéla Polka 05.09.2021

Jeho síla spočívá především v rozněžnělé melancholii, skrze níž opěvuje svůj svět za doprovodu prakticky klasického klavíru.

Boj i smíření (Gojira)

Jiří Procházka 03.09.2021

Gojira rozvíjí svá obvyklá témata jako životní koloběh, osobní rozvoj a dopady lidského chování na životní prostředí a stav společnosti.

Ve skleněné kouli (Glaare)

Jiří Vladimír Matýsek 02.09.2021

Co Glaare odlišuje od masy kapel, které se k oběma směrům v jakési retro vlně hlásí, je působivý vokál, v němž najdeme smutek i dravost, často najednou.

Soustavný sonický nátlak (Part Chimp)

Dantez 25.07.2021

Britští Part Chimp se dosud věnovali noise rocku, který se inspiroval Sonic Youth i zběsilými Lightning Bolt.

Po jaké době je vhodné lidem říkat, že je milujeme? (Moontype)

David Stoklas 10.07.2021

Moontype, ačkoliv by mohli, se neohánějí technikou, ale intelektuálnímu math rocku naopak trochu srazili hrany.

Že by ten správný čas vytáhnout kytaru? (Flock of Dimes)

Veronika Jastrzembská 29.06.2021

Do toho se ještě přidá rozpačité porozchodové období, kdy člověk neví, co sám se sebou, jak znovu začít, z čeho se poučit...

Historie kapitalocénu a možnosti znovustvoření

prof. Neutrino 28.06.2021

Vydavatelství Neklid přichází s obsáhlou studií o zrodu a strategiích „kapitalistické ekologie“ aneb jak si člověk dokázal zotročit člověka a zplundrovat ekosystém planety ve jménu mamonu.

Snivě i do hloubky (Susheela Raman)

Akana 26.06.2021

Její fúze západních písničkářských postupů s východními prvky nepůsobí ani trochu povrchně nebo podbízivě.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace