Články / Reporty

Globální pop bez záruční lhůty (Lafawndah, Throwing Shade)

Globální pop bez záruční lhůty (Lafawndah, Throwing Shade)

blueskin | Články / Reporty | 12.05.2016

Myšlenkový experiment: jak by asi reagoval běžný clubber řekněme z konce 90. let na současnou elektronickou hudbu? Nejspíš by ho mírně udivilo množství vlivů, které se v ní můžou potkávat, v zásadě by se ale necítil nějak zásadně mimo. Fyzický rozměr taneční elektroniky funguje napříč prostorem, proč by tedy nemohl fungovat i napříč časem?

Taková Lafawndah, hvězda prvního letošního dílu průběžného Stimul Festivalu, se třeba v rozhovorech svěřuje, že na ni západní hudba působí stejně nezvykle, jako na nás ze Západu hudba východní či jinak „exotická“. Tváří v tvář produkci této čerstvé akvizice britského stylotvorného labelu Warp ale na nějaké dělení hudby po geografické linii brzo zapomenete.

Tam, kde takový Omar Souleyman zůstává atrakcí s poněkud omezenou záruční lhůtou, nabízí Lafawndah mnohem komplexnější vizi globálního popu překračující všechny zjevné i skryté hranice. Ne náhodou se v souvislosti s jejím letošním debutovým EP Tan objevují lichotivá přirovnání ke Kelele nebo FKA twigs. Dramaturgům Stimulu pak budiž vyslovena nezměrná chvála, že k nám hudebnici dovezli v době, kdy její sláva teprve začíná stoupat.

Lafawndah pojala koncert jako pěvecké a taneční vystoupení na halfplayback. Co by v jiných případech mohlo působit jako neúcta k publiku, mělo ve skutečnosti něco do sebe. Tím, že svou uměleckou personu redukovala na svůj hlas a své tělo, podařilo se Lafawndah podtrhnout onu zvláštní dichotomii mezi ženskou kreativitou a ženskou sexualitou. Minimalistický koncertní setup tak měl paradoxně maximální účinek, neboť ve shodě s názvem festivalu stimuloval z celého večera zdaleka nejvíc, a to ve všech významech toho slova.

Zbylé dvě hvězdy pak předvedly „pouze“ standardní djing. V případě Londýňanky Throwing Shade se jednalo o jeho abletonovou variantu. Různé polohy urban music se v něm přirozeně proplétaly s často překvapivými úlety, které člověk v djském setu v roce 2016 tak často neslyší. Milkshake od Kelis se ještě dal čekat, Voodoo Ray od A Guy Called Geralda či The Sweetest Taboo od Sade už tolik ne.

Zcela jiný přístup k djingu nabídl Total Freedom. Místo volné selekce tracků nastoupilo promyšlené budování setu, ono okřídlené a lehce nadužívané vyprávění příběhu pomocí výběru těch správných skladeb pro ten správný okamžik. Trap, grime i bass music se v setu tohoto Američana mísily tak, jak se na člena vlivné crew Fade to Mind sluší. V nastoupeném trendu moderních klubových hybridů pak pokračoval NobodyListen, takto jediný domácí zástupce v line-upu večera.

Oproti jiným Stimulům měl tento mnohem sevřenější dramaturgii. Na progresivní výběr účinkujících doplatil nízkou návštěvností, kolem třetí ráno už na parketu zbylo jen posledních pár tanečníků. Navzdory tomu šlo o další z příkladů, proč Praha začíná být z pohledu milovníků klubové elekronické hudby čím dál tím zajímavějším místem.

Info

Radio Wave Stimul Festival:
Lafawndah, Throwing Shade, Total Freedom
7. 5. 2016, Meetfactory, Praha

foto © Jiří Šeda

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hip Hop Kemp 2019: Trueschoolová orientace

redakce 19.08.2019

Ustálená dramaturgie generuje ustálená očekávání a něco, co lze označit jako programové bloky. Nejlepší koncert festivalu přitom můžete zažít kdykoli.

Dobrš bylo (Dobršská brána 2019)

redakce 19.08.2019

Moje předsevzetí bylo jasné: jet někam, kde jsem ještě nebyla. Ideálně na malý festival s netradičním line-upem, buď v horách nebo u vody. Výběr se tím dramaticky zúžil...

Sázky na (ne)jistotu aneb Top 5 Hip Hop Kemp 2019

redakce 18.08.2019

Přebíhal jsem od jedné stage ke druhé a za den stihl i deset koncertů. Při dotazu na nejlepších pět se každý dlouze zamyslel...

Čiže relax, aj búrka (Grape 2019)

redakce 13.08.2019

Tento rok som sa na letisko dostavila po dlhšom čase strávenom na juhu Anglicka, čiže samotný príchod do rodnej krajiny bol trochu kultúrnym šokom...

Aká krajina, taký Katapult. (Brutal Assault 2019)

redakce 11.08.2019

Ve vydatném dešti ale zmokla jak festivalová brožura, tak program na klíčenkách rozdávaných u vstupu. Moderní doba? Je třeba šířit poselství a čokoládovou radost.

Ztlumte ty světla, prosím. (Brutal Assault 2019)

redakce 10.08.2019

Někdo vyslyšel moje fňuky? Říkají, že třetí den bývá kritický, díry v line-upu a vedrem podpořená únava svádí k experimentu.

Their bodies are open (Brutal Assault 2019)

redakce 09.08.2019

Koncert Daughters byl definitivní. Zhudebněná cesta devíti kruhy pekla k absolutnímu zešílení a excentrický projev frontmana Alexise Marshalla, totální paralýza jedovatým potem.

Umírat budu za úsvitu! (Brutal Assault 2019)

redakce 08.08.2019

Dovolenková očista hlukem? Klišé se nevyhneme, obzvlášť na akci, který Google mapy vtipně značí jako Festival Nechutného Napadení. Brutal Assault 24, den první.

... a stejně to bylo málo (Beseda u Bigbítu 2019)

redakce 07.08.2019

Tváře, které jsem tu noc viděla já byly na správné straně. A vezmu-li v potaz fakt, že členové Algiers i australských Kill Devil Hills, o kterých ještě bude řeč, zůstali…

Zralá jako víno (Beseda u Bigbítu 2019)

redakce 05.08.2019

Pokud jde něco Besedě skvěle, je to výběr kapel v perfektní koncertní kondici. Zatímco loni předvedli omračující výkon Pacino, letos...