Jakub Koumar | Články / Recenze | 01.08.2014
Když se Gregor Samsa jednou ráno probudil z nepokojných snů, shledal, že funky si velice dobře rozumí s drásavou kytarou. Vstal a zaléval to počáteční „eF“ zkreslením natolik vydatně, až začalo dorůstat do poctivého „Pé“.
A když už byl u toho překřižování, využil i svých jazykových kořenů a stvořil asi nejexotičtěji znějící funk na naší scéně. Maďarsko-české texty jsou neoposlouchané a porůznu se střídají, bohužel vnitřní proměny asi málokdo docení. Pokud maďarštině rozumíte, máte můj obdiv a slova si užijete rovnou, pokud ne, pro půlku překladů musíte na web. Ne že by to byl důvod ke fňukání, ale škoda to je.
Pomalé světlo rázuje v těžkých botách, což je časem deprimující, díky instrumentální zdatnosti se na něj ale nemusíte soustředit pořád. Attila Gál se nebojí prsty lámajících přeběhů přes tlusté struny, ty tenké jsou ostré a říznější a zlepšují čitelnost basy i bicích, které by se jinak utopily v sobě navzájem - takhle z nich prskají agresivní, nápaditá sóla plná kvákadel, příklepů a bendingu. Gregor Samsa si bere z funky i punku to lepší, výbornou groovy basu a silné, přímočaré zkreslení. Basové linky jsou mohutné a dominantní, kytarové riffy téměř teatrální. Trochu tím trpí rytmika, která hraje až druhé bicí, ale zároveň nabízí dostatek zvuků a kdy Bodák János zkouší omlátit každý koutek své sestavy, možná i něco okolo ní.
Výsledná směs zahrnuje i neoposlouchanou melodiku, halící Pomalé světlo do undergroundové mlhy. Písně jsou poněkud prkenné, za což může drajv i texty, jejichž dvojjazyčnost je dvojsečná. Na druhou stranu odvážná předělávka maďarské „neoficiální hymny“ Szózat v českém překladu je asi nejsilnějším momentem desky.
A pražští Maďaři mají ještě jedno eso v rukávu. Nástroje často upravují svůj zvuk, doplňují se, přidávají a prostupují, pořád je co poslouchat a album má velmi dlouhou trvanlivost. Nakonec zjistíte, že i když jste šli předešlý večer spát jako úplně jiný tvor, nová podoba je působivá a cítíte se v ní podezřele dobře.
Gregor Samsa – Pomalé světlo (Polí5, 2014)
www.gregorsamsa.cz
Viktorie Motlochová 30.03.2023
Jakkoliv nemůžeme Paramore upřít hudební vyzrálost, nové album This Is Why je matoucí jak hudebně, tak rozháraným sdělením.
Riikka Hajman 01.03.2023
Album by se dalo vnímat jako shrnutí Popova života a kariéry: některé songy připomínají The Stooges, ale jsou tu i zvukové experimenty typické pro jeho pozdní období.
Patrik Kratochvíl 23.02.2023
Roadtrip měl predispozice být rapovou deskou roku, nakonec z toho ale vyšla „jen“ lehce nadprůměrná kolekce hitovek, které se hodí do playlistů, ale nenabízí nic navíc.
Magdalena Fendrychová 17.02.2023
Navzdory řečenému je celé album prodchnuté nadějí, skrze upřímně vyprávěné příběhy skýtá pohled do vlastních srdcí.
Martin Šinkovský 12.02.2023
Hřmotný, oplácaný, v obličeji se mu odráží nevyzrálost mladíka přicházejícího z vidlákova do velkoměsta. Superman.
prof. Neutrino 09.02.2023
Po zániku investigativního serveru WikiLeaks se zdálo, že přišli bojovníci za svobodu informací o svůj hlavní zdroj. V roce 2014 ale vznikla investigativní platforma „občanské novinařiny“ Bellingcat.
Natálie Dvořáková 07.02.2023
Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.