Články / Reporty

Hádanky z Utrechtu # 1: Začátek pro radost

Hádanky z Utrechtu # 1: Začátek pro radost

Michal Pařízek | Články / Reporty | 11.11.2022

„He love to talk, but he hate of conversation.“ Non-Fiction Writer od rotterdamských Lewsberg mi hraje na cestu domů, Mourning [A] BLKstar se bojím pustit, to bych spát možná ani nešel. První den patnáctého ročníku Le Guess Who? je za námi, jsem vlastně rád, že bydlím dál od centra než obvykle, alespoň si člověk může nějaké věci rozmyslet.

„Proč jezdíš na festival do Utrechtu, když bydlíš v Praze?“ Nevinná otázka na baru o půlnoci, na kterou je jednoduchá odpověď. Máte vždycky takovéhle publikum? ptám se Peta Saudeka z Mourning [A] BLKstar, který logicky odpovídá, že ne. Le Guess Who? je speciální akcí, říkáme to od první návštěvy a budeme to opakovat asi pořád. Potvrzuje se to každý rok, jen na to člověk během standardního fungování vždycky zapomene. Opouštím velmi slušný koncert jihoafrického bubeníka Ashera Gamadzeho s plánem v klidu se projít ke kostelu Janskerk, kde za dvacet minut začíná Jeff Parker. A ještě si nad tou rezervou libuji. Marně, přicházím ke dvousetmetrové frontě s tím, že se asi ještě nezačalo pouštět dovnitř. Kdepak, je plno, a to tak, že jsem to možná v oblíbeném Janskerku za ta léta nezažil. Nakonec alespoň dvacet minut člena Tortoise a kmenového umělce chicagského labelu International Anthem ještě stihnu a je to krása. Jazzové vyhrávky s podklady z terénních nahrávek do protestanského stánku padnou náramně. Parker se ještě o půlnoci objeví v sestavě kolegy z labelu Alabastera dePlumea, ale to už je nálada úplně jinde.


Mourning [A] BLKstar jsem před lety objevil skrze Algiers, určitě ještě předtím než dva jejich členové hostovali na There’s No Year. Album Reckoning mi jednu dobu hrálo skoro denně, s monumentální The Cycle to bylo podobné. Playlisty Šejkru berte jako důkaz. Od jejich show jsme čekali hodně a dostali ještě víc, nepamatuju, kdy jsem tady naposledy strávil celý koncert před pódiem. Pharoah Sanders určitě, možná The Pop Group, jinak vážně nevím. Vlastně na tom nic není, shodujeme se s Davidem, který celou dobu tančil vedle mne, stačí mít dobré písničky a umět je podat. Parádní zážitek, nejen pro nás tam dole, ale i pro ty na pódiu, alespoň podle toho, co říkali skoro všichni z kapely po koncertě. „Tos byl ty s těma slunečníma brýlema, že jo? Bylo vidět, jak si to užíváš, pro nás to bylo taky skvělé,“ říkala mi po show zpěvačka LaToya Kent, odpověděl jsem, že na nich to bylo taky vidět. Soul, R&B, psychedelie, říkejte tomu, jak chcete. Já třeba radost. Ano, za takovými věcmi se sem jezdí. Máša píše, že geniální, a přitom sedí unavená nahoře na balkóně. Jak je možné zrovna na takovémhle koncertě netančit?

Alabaster DePlume byl fajn, ale hrál hned po Mourning [A] BLKstar. Pardon. Najednou to nešlo, nestačilo. Podobně jako u The Notwist. Vlastně je to ale razítko výjimečného zážitku. Na show Mourning [A] BLKstar myslím ještě teď a asi to nějakou dobu vydrží. I díky setkání po koncertě, které bylo zcela náhodné a o to milejší. Dávám jim číslo s Basquiatem, které okamžitě vzbudí nadšení, předáváme si kontakty s tím, že budou v Evropě zase v dubnu a že si napíšeme. Uvidíme. Mířím domů a říkám si něco o slušném začátku. Plán byl nechat všechny pasti doma a kupodivu se to celkem daří. V pátek nás čekají namátkou The Brother Moves On, Mabe Fratti, Širom a hlavně Nancy Mounir a její Promenáda duchů. Jakže pokračuje ten track od Lewsberg? „He love to watch, but he die for imagination.“

Info

Le Guess Who? 2022
10.-13. 11. 2022
Utrecht, Holandsko
web festivalu

foto © Jelmer de Haas

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2022: Domovy (Vivat Moody Moon Noize Vol. 3)

Kyril Bouda 26.01.2023

Cesta k víře není jednoduchá, devítihodinový trip napříč tuzemskými drahami i silnicemi je dobrodružstvím svého druhu.

ESNS 2023 – To nejlepší

redakce 23.01.2023

První dojmy od zástupců redakce a dalších kolegů či přátel najdete níže, podrobnější report čekejte v březnovém čísle Full Moonu.

Řešit skrze sebe víc to venku než se cyklit uvnitř (Galerie Průchod / Off Format)

Minka Dočkalová 14.01.2023

Dvě originální brněnské galerie si na stejný čas připravily otevření výstav, přičemž obě měly jednoznačně co nabídnout.

Když hodíš plechovku s rajskou polévkou na plátno (Ways of Freedom)

Jiří Přivřel 13.12.2022

Vídeňská Albertina Modern vystavuje abstraktní expresionismus. Od Jacksona Pollocka k Marii Lassnig.

Až do masa (Porridge Radio)

David Stoklas 12.12.2022

Vzhledem k úpěnlivosti, s jakou Porridge Radio podávali emotivně náročné písně, v nás museli něco zanechat – třeba otevřené rány.

Laskavý úsměv satanisty (Zeal & Ardor)

Václav Valtr 10.12.2022

Když se vepředu utvořil kotel, utrousil: „Pamatujte si, když někdo spadne, tak mu pomozte vstát, když to neuděláte, jste pěkný hovada.“

Člověk na rozcestí světla a temnoty (PAF Olomouc 2022)

Aneta Kohoutová, Šimon Macek 07.12.2022

Ty čtyři dny pod střechou Konviktu ve mně vyvolaly hluboký pocit mentální závratě. Stav, ve kterém se podpisu na smlouvě s ďáblem rovná náš tichý souhlas se stavem věcí současných.

Pod tíhou strun (Michael Gira & Kristof Hahn)

Jiří Procházka 07.12.2022

Swans mají rozpracovaný nový materiál, který začátkem roku vyšel ve strohých demoverzích na fundraisingovém albu Is There Really a Mind? Co z něj Gira zahrál?

Sohnovo krasosmutnění na domácím ledě

Jiří Přivřel 05.12.2022

Bouřlivě přijatý návrat ztraceného Syna.

Stop Putinovi a sláva Ukrajine (Dakhabrakha)

Ema Klubisová 03.12.2022

Svet nečakanej hudby, ktorý reflektuje základné elementy duše. Sú svieži, vizionárski a hraví.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace