Články / Reporty

Hádanky z Utrechtu #4: Náhodný tanec

Hádanky z Utrechtu #4: Náhodný tanec

Michal Pařízek | Články / Reporty | 14.11.2021

Některé dny uběhnou až příliš rychle. Ani si toho nevšimnete. Třetí festivalový den byl jeden z nich, kondenzace programu do sotva pěti hodin tomu taky nepomohla. Ale řekněte, kdy naposledy jste měli v šest večer tzv. po festivalu? Letošní Le Guess Who? získalo díky v sobotu spuštěným vládním opatřením úplně jinou dynamiku, na atmosféře se to ale kupodivu neodrazilo.

Sobota je v Holandsku zasvěcena všemožným trhům, nákupům a vůbec se chodí ven. Nejinak tomu bylo i včera. Město bylo plné, jako by si lidé řekli: dobře, večery musíme oželet, ale to, co děláme přes den, nám nikdo nevezme. Přitom to nebylo na sílu, naopak, objevila se značení informující na veřejných místech o nutnosti rozestupů, násobně mnohem více lidí mělo roušku a vůbec všichni se chovali disciplinovaně a ohleduplně. Prostě měli potřebu udržet si alespoň určitou míru normality, běžných radostí života.

Poměrně striktní opatření se na programu logicky podepsala. Pořadatelé se snažili zachovat, co šlo, ostatně mnozí umělci už byli ve městě – při výměně kontrolní pásky jsem potkal Shabaku Hutchingse, což bylo znamení, že o nedělní koncert Sons of Kemet nepřijdeme. Přesto z denního lineupu nějakých devět deset jmen zmizelo, určitě byla škoda francouzské garážové dvojice The Limiñanas nebo loni se po několikaleté pauze navrátivších Bohren & der Club of Gore. Několik měsíců pečlivě budovaná dramaturgie dne i jednotlivých scén tak vzala za své, například začátek koncertu keňských Duma by na čtvrt na čtyři odpoledne asi žádný rozumně uvažující člověk nestanovil. Ale bylo to jedno. Duma zaznamenala asi největší frontu na festivalu, už pár minut před začátkem Pandora nestačila a had lidí toužících po africkém výprasku se vinul přes celé patro Tivoli Vredenburg.

Pokud jsem v reportu z prvního dne psal, jak je skvělé si na Le Guess Who? vychutnávat celé koncerty, sobotní odpoledne nebylo tím případem. Některé show se zdaleka nepovedly tak, jak by si člověk představoval, například vystoupení Damon Locks’s Black Monument Ensemble. Na chicagský soubor jsem se velmi těšil, letošní album Now je skvělé, ale živě to bylo takové... rozpačité. Znamenitý byl bubeník stejně jako vždy omamující Angel Bat Dawid se svým charismatem i klarinetem, podobně okouzlovaly další tři zpěvačky, ale celkově to nějak nešlo dohromady a taneční samply, které kapelník do živelného projevu kapely pouštěl, působily uměle. Zklamání. V tu chvíli dvojnásob zamrzelo vynechání AV show Vladislava Delaye a zejména koncert Jessicy Moss (Thee Silver Mt. Zion), kteří hráli ve stejný čas.

Nakonec asi největším zážitkem dne byl divoký koncert Pink Siifu s mimořádně namakanou kapelou (David říká RATM, já spíš Living Colour), ale stejně jsme nevydrželi do konce. Bylo nutno vidět kousek Alabastera dePlumea (kapku zklamání) a brazilského kytaristy Kika Dinucciho, kterého mi včera doporučil Alex Figueira. Jenže na něj se i dvacet minut po začátku stála před Janskerkem fronta. Vedle rozjetého Pink Siifu se tak bude asi nejvíce vzpomínat na koncert západokavkazského souboru Jrpjej se sólistou Zaurem Nagoyem, jehož temné i teskné melodie posbírané od předků do kostela Jacobikerk sedly náramně. A dnes už všechno na sezení. To jsem tedy zvědavý, jak dlouho to publikum na koncertech Sons of Kemet nebo Oh Sees vydrží.

Info

Le Guess Who?
11.-14. 11. 2021 Utrecht, Holandsko
web festivalu

foto © Rogier Boogaard

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Roztomilý holky dávno odešly (Beseda 2022)

Minka Dočkalová, Veronika Miksová 10.08.2022

Vynikající koncerty, nechutné písňové texty, čórky, krásní lidé i nedostatek času, všechno bylo... Beseda, edice dva dvacet dva. Reportážní kombo.

On: Off (Festival 2022)

Radka Bednarzová 08.08.2022

Areál se začal zaplňovat. Projít gastrozónou nebo uličkou kolem toalet se stalo pekelným zážitkem a mělo dojít na nejhorší.

Třikrát zmrtvýchvstání (Letní filmová škola 2022)

Aneta Kohoutová 07.08.2022

I letos bylo hodně lidí a stály se fronty. Chci na film - plno, chci kafe - fronta! Paní v Lidlu lhala, když říkala svojí sousedce, že letos je…

... do dalších dní (Letní filmová škola 2022)

Ondřej Oharek 05.08.2022

Poslední projekce doznívají, Smetanovy sady se ještě jednou plní. Filmovka je u konce.

Pop (Messe) na správném místě (2022)

Dominik Polívka, Václav Valtr 04.08.2022

Promo vypadalo od samé přípravy druhého ročníku brněnského festivalu přehledně a kvalitně. Zdálo se, že původní ambice z let před covidem pomalu ožívá. Jak to dopadlo?

Film a živá hudba: Sedm smrtelných hříchů: Lakomství vs. Franzie

keša 04.08.2022

Franzie se filmem baví, komunikují mezi sebou, hází na sebe ksichty, odpočítávají starty jednotlivých scén. Takhle by měla znít jejich další deska!

Noční svit (Letní filmová škola 2022)

Ondřej Oharek 03.08.2022

Snímek Kapitán Volkonogov uprchl (2021) nedávno čelil kontroverzi, protože byl financovaný ruským ministerstvem kultury... Filmovka vrcholí za prudkého slunečního svitu.

Radost ze setkání (Letní filmová škola 2022)

Ondřej Oharek 02.08.2022

Tempo festivalu je rozjeté, film střídá další, jednotlivé položky programu se rvou o diváky. A to nejen v kinosálech.

Setkání v sadu deváté: Budiž světlo… (a tma), Pelhřimovy 2022

Václav 02.08.2022

Stále stejný, pořád jiný, tajný/netajný komunitní festival/nefestival v kostele sadu/nesadu.

V rytmu davu (Letní filmová škola 2022)

Ondřej Oharek 01.08.2022

Déšť opouští Hradiště a místo něj do srdce Slovácka přichází noví návštěvníci.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace