Články / Sloupky/Blogy

Hádanky z Utrechtu #4: Weird pop

Hádanky z Utrechtu #4: Weird pop

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 14.11.2022

Neděle večer, Café DeRat, Utrecht, Nizozemí. Po dvou dnech se setkáváme znovu na místě činu, opět s Koenem. Vypráví o odpolední session místních kapel, kterou jsem bohužel propásl. Čtvrtý den festivalu – únava, pomalost i přehršel vjemů. Tentokrát jsou s námi ještě zástupkyně slovenské výpravy, s Paulou z Nové Cvernovky na doporučení místních zkoušíme belgický pivní speciál gueuze Cantillon. Chutná to jako oranžové víno, shodujeme se a padne i vzpomínka na Oranžistu od Slobodného Vinárstva. Vedle hrají tři pánové nějakou deskovou hru, kolem se prohání dvě kočky. Je tu klid. Butikový festival.

Butikový i proto, že si na něm můžete dovolit podobné pauzy, byť každá z nich stojí hned několik koncertů. Jenže přísun vjemů je tak intenzivní, že jsou vydechnutí nutná. Zvlášť u akce, která trvá čtyři dny. Máme tu skupinový chat, do kterého chodí jedno hodnocení za druhým. Weird pop, píše někdo o koncertě dvojice Panda Bear a Sonic Boom, což mi sedí nejen na jejich hudbu, ale na celé Le Guess Who?. Slovo populární tu dostává úplně jiný význam, příkladem budiž nedělní koncerty Horse Lords nebo Gnod, nabité k prasknutí. Horse Lords hráli před pár dny v Praze, pár desítek lidí v Punctu si je prý užilo náramně. Tady prodávají merch po kilech ještě několik hodin po koncertě. A je to tak v pořádku, tady jsou jejich lidi. Ze všech koutů světa. Pár hodin před koncem akce přichází email od pořadatelů, že návštěvníci letošního ročníku festivalu se do Utrechtu sjeli z padesáti různých zemí. Padesáti.


Thiago Nassif byl pro mě jedním ze zásadních lákadel letošního ročníku, jeho desku Mente jsem v roce 2020 protáčel neustále a dodnes si ji pravidelně pouštím. I proto raději vynechávám odpolední program, čtvrtý den začínám rovnou v Ekku. Jen aby toho nebylo moc, říkám si, když vidím, jak jsou Nassif a spol. rozjetí. Poťouchlé i poučené, po dvou třech skladbách si to všechno skvěle sedá, principiálně jde o podobnou věc, jakou udělala předevčírem Lucrecia Dalt. Obě alba jsou tak vycizelovaná, že to živě nejde zopakovat, takže je na čase změnit aranže i dynamiku. Thiago Nassif se do toho ponořil ještě hloub, z jednotlivých skladeb zůstaly pouhé fragmenty, kterým dává úplně nový kabát producentka a sound designérka Bella. Ta na sebe právem strhává možná ještě víc pozornosti než Nassif. (Až do včera jsem nevěděl, že existuje něco jako light theremin.) Zároveň ale nejde o žádné konceptuální divadlo, pokroucený elektro funk v podání trojice neztrácí tempo a rytmus ani v těch nejtišších pasážích. Skvěle vygradovaný set zakončuje Soar Estranho s repetitivním proto rapem. Parádní.


Z Café DeRat procházíme vyprázdněným centrem zpět k Tivoli Vredenburg, ani se nechce věřit, že nás ještě čeká The Bug nebo závěrečná afterparty, útlum je zjevný. Bug s all stars sestavou fajn, i když některým se to zdá potichu, po chvíli mizím na houpavé duby v podání Dennise Bovella. Silly Games pochopitelně chybět nemohou, ve čtvrtek v Kasárnách si je pustíme také. Nejlepší ročník, zase, říkám při závěrečném setu DJ Fitze a jeho crew šéfovi festivalu Bobu van Heurovi, který se u toho potutelně culí, vypadá spokojeně. Při Fitzově setu je Shazam v permanenci, některé věci ale ani algoritmy nepoznají, latino verzi velvetovské klasiky Venus in Furs si ještě budu muset dohledat. Nakonec to vzdávám, telefon míří do kapsy a doluji poslední zbytky sil k úlevnému tanci. Zůstáváme s Mášou až do poslední skladby, naštěstí tady mají rozum a ve tři se rozsvítí. Takhle dlouho jsem tu snad poslední den ještě nebyl. Nejlepší ročník. Tak za rok.

Info

Le Guess Who? 2022
10.-13. 11. 2022
Utrecht, Holandsko
web festivalu

foto © Tim van Veen

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #127: Jak je důležité nevyhrát

Michal Pařízek 05.04.2024

O Liv.e více v dubnovém Full Moonu, ten text vůbec nebyl v plánu, ale prostě musel ven. Ona sama říká, že když nahrávala loňské album Girl in the Half Pearl,…

Hudba pre každého a každý pre hudbu (Žižkovská noc 2024)

Zuzana Valešová 30.03.2024

Zatiaľčo minulý rok pôsobila Žižkovská noc ako taký “kočkopes”, tento rok nastúpila v plnej sile s jasnou správou, myšlienkou a víziou mne viac než sympatickou.

Šejkr #126: „Ono se to k tobě blíží“

Michal Pařízek 22.03.2024

„Světová zpráva o štěstí zařadila Česko na 18. místo.“ No to se mi ulevilo, pak že jsme na tom špatně.

Preview: Jeden svět 2024

Ondra Helar 19.03.2024

Šest festivalových tipů, a to napříč tématy, protože i to je letošní novinkou – schází jednotné téma, zato je spoustu různých kategorií.

Šejkr #125: Jako v křesle

Michal Pařízek 08.03.2024

Dělo se toho spoustu, možná nejsilnějším zážitkem ale byla návštěva Kunstmuzea v Haagu. V hlavní roli Max Beckmann, Piet Mondrian, De Stijl. A Can.

Šejkr #124: „praise your cringe“

Michal Pařízek 23.02.2024

„Praise your cringe,“ hřímá Joshua Idehen z pódia lublaňského klubu Channel Zero. Motivuje, káže a směje se u toho. Emoce na praporu a dojetí.

To nejlepší z první dekády festivalu Ment (Andraž Kajzer)

Andraž Kajzer 13.02.2024

Dekáda je výročí, které je potřeba pořádně oslavit. Jako první nabízíme pamětihodné momenty přehlídky uměleckého ředitele festivalu Andraže Kajzera.

Šejkr #123: To podstatné již…

Michal Pařízek 09.02.2024

Pohledy se mohou různit, naštěstí. „Můj je ten správný.“ Ano, takhle by to mělo, mohlo být. Právě Kafka je jednou z těch osobností...

Šejkr #122: „El color de los días“

Michal Pařízek 26.01.2024

„Tohle je konec internetu. Měli bysme si zase posílat dopisy, to bude mnohem užitečnější než tenhle shit.“ Ano, na letošním Eurosonicu padaly i takovéto věty.

Šejkr #121: Nanovo

Michal Pařízek 12.01.2024

Přelom roku je mimo jiné ve znamení koncertní pauzy. Pokaždé si to užívám víc, je třeba vypnout a povolit... Na jak dlouho?

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace