Články / Sloupky/Blogy

Hádanky z Utrechtu #4: Weird pop

Hádanky z Utrechtu #4: Weird pop

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 14.11.2022

Neděle večer, Café DeRat, Utrecht, Nizozemí. Po dvou dnech se setkáváme znovu na místě činu, opět s Koenem. Vypráví o odpolední session místních kapel, kterou jsem bohužel propásl. Čtvrtý den festivalu – únava, pomalost i přehršel vjemů. Tentokrát jsou s námi ještě zástupkyně slovenské výpravy, s Paulou z Nové Cvernovky na doporučení místních zkoušíme belgický pivní speciál gueuze Cantillon. Chutná to jako oranžové víno, shodujeme se a padne i vzpomínka na Oranžistu od Slobodného Vinárstva. Vedle hrají tři pánové nějakou deskovou hru, kolem se prohání dvě kočky. Je tu klid. Butikový festival.

Butikový i proto, že si na něm můžete dovolit podobné pauzy, byť každá z nich stojí hned několik koncertů. Jenže přísun vjemů je tak intenzivní, že jsou vydechnutí nutná. Zvlášť u akce, která trvá čtyři dny. Máme tu skupinový chat, do kterého chodí jedno hodnocení za druhým. Weird pop, píše někdo o koncertě dvojice Panda Bear a Sonic Boom, což mi sedí nejen na jejich hudbu, ale na celé Le Guess Who?. Slovo populární tu dostává úplně jiný význam, příkladem budiž nedělní koncerty Horse Lords nebo Gnod, nabité k prasknutí. Horse Lords hráli před pár dny v Praze, pár desítek lidí v Punctu si je prý užilo náramně. Tady prodávají merch po kilech ještě několik hodin po koncertě. A je to tak v pořádku, tady jsou jejich lidi. Ze všech koutů světa. Pár hodin před koncem akce přichází email od pořadatelů, že návštěvníci letošního ročníku festivalu se do Utrechtu sjeli z padesáti různých zemí. Padesáti.


Thiago Nassif byl pro mě jedním ze zásadních lákadel letošního ročníku, jeho desku Mente jsem v roce 2020 protáčel neustále a dodnes si ji pravidelně pouštím. I proto raději vynechávám odpolední program, čtvrtý den začínám rovnou v Ekku. Jen aby toho nebylo moc, říkám si, když vidím, jak jsou Nassif a spol. rozjetí. Poťouchlé i poučené, po dvou třech skladbách si to všechno skvěle sedá, principiálně jde o podobnou věc, jakou udělala předevčírem Lucrecia Dalt. Obě alba jsou tak vycizelovaná, že to živě nejde zopakovat, takže je na čase změnit aranže i dynamiku. Thiago Nassif se do toho ponořil ještě hloub, z jednotlivých skladeb zůstaly pouhé fragmenty, kterým dává úplně nový kabát producentka a sound designérka Bella. Ta na sebe právem strhává možná ještě víc pozornosti než Nassif. (Až do včera jsem nevěděl, že existuje něco jako light theremin.) Zároveň ale nejde o žádné konceptuální divadlo, pokroucený elektro funk v podání trojice neztrácí tempo a rytmus ani v těch nejtišších pasážích. Skvěle vygradovaný set zakončuje Soar Estranho s repetitivním proto rapem. Parádní.


Z Café DeRat procházíme vyprázdněným centrem zpět k Tivoli Vredenburg, ani se nechce věřit, že nás ještě čeká The Bug nebo závěrečná afterparty, útlum je zjevný. Bug s all stars sestavou fajn, i když některým se to zdá potichu, po chvíli mizím na houpavé duby v podání Dennise Bovella. Silly Games pochopitelně chybět nemohou, ve čtvrtek v Kasárnách si je pustíme také. Nejlepší ročník, zase, říkám při závěrečném setu DJ Fitze a jeho crew šéfovi festivalu Bobu van Heurovi, který se u toho potutelně culí, vypadá spokojeně. Při Fitzově setu je Shazam v permanenci, některé věci ale ani algoritmy nepoznají, latino verzi velvetovské klasiky Venus in Furs si ještě budu muset dohledat. Nakonec to vzdávám, telefon míří do kapsy a doluji poslední zbytky sil k úlevnému tanci. Zůstáváme s Mášou až do poslední skladby, naštěstí tady mají rozum a ve tři se rozsvítí. Takhle dlouho jsem tu snad poslední den ještě nebyl. Nejlepší ročník. Tak za rok.

Info

Le Guess Who? 2022
10.-13. 11. 2022
Utrecht, Holandsko
web festivalu

foto © Tim van Veen

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #97: „It's in the wind, whatever it is…“

Michal Pařízek 27.01.2023

Tak je to zase tady. Další Šejkr, další volební víkend. Už si pomalu začínám zvykat, naštěstí to je na nějakou dobu naposledy.

Šejkr #96: New world wide?

Michal Pařízek 13.01.2023

Volební období přinášejí jisté leitmotivy, například skutečnost, že se mě známí dobří i letmí až příliš často ptají, koho budu volit.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 05.01.2023

Vyhlašujeme vítěze i celkové pořadí letošního hlasování!

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 04.01.2023

Stříbrnou medaili uděluje měsíční posádka rapu.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 03.01.2023

Třetí příčka patří slovenským emo empatikům a londýnským Black Country, New Road.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 02.01.2023

Čtvrtá příčka patří debutu brněnské skupiny i bočnímu projektu členů Radiohead.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 01.01.2023

Redakční hlasování nejlepších nahrávek uplynulého roku začíná. Pátou příčku obsadil říční tulák a irští hochštapleři.

Šejkr #95: Zatím dobrý...

Michal Pařízek 30.12.2022

Sváteční dny jsou nějaké rychlejší, nemůžu si pomoct. Zakázal jsem si počítač, tak trochu i telefon, a stejně to pořádně nepomáhá...

Melting Pot emocí

Jiří Přivřel 24.12.2022

Nová jména v Mercury Lounge, bedekr po zdejších record stores, deska Fugazi a jazz v parku. Cestovka.

Fluidní moc nemoci a nemoc moci v pražském DOXu

Ivana Beranová 22.12.2022

Katalog (Ne)Moc vydaný ke stejnojmenné výstavě, je výborný doplňující materiál pro ty, kteří výstavu navštívili i pro ty, kteří to nezvládli a téma je zajímá.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace