Články / Reporty

Hádanky z Utrechtu – Synové a královny

Hádanky z Utrechtu – Synové a královny

Michal Pařízek | Články / Reporty | 11.11.2018

Tohle se může stát jenom tady, napadá mě při pohledu na osamoceného Theona Crosse, který na rozlehlém pódiu sálu Ronda se svou tubou diktuje rytmus i kroky dvěma tisícovkám nadšených návštěvníků. Koncert Sons of Kemet vrcholí – jízda do budoucnosti kolem sebe nechává vyvrácené patníky a cedule s nápisy jazz, rock, calypso nebo dixieland – Karibik a Afrika jsou stejně daleko (nebo blízko?) jako Mars. Hutné hymny z oceňovaného alba Your Queen Is a Reptile se živě proměňují ve spletité klubko hadů, bez šance tušit ze které strany to přijde, kde je konec nebo začátek. Odměnou je dosud asi největší nával festivalu. Nečekaně a hlavně zaslouženě.

Tým kolem festivalu Le Guess Who? je možná až příliš pracovitý, kolem ústředního programu vyrostla hustá síť doprovodných akcí, některé z nich se pravidelně opakují, jiné jsou unikátní ke každému ročníku. Nebudeme si stěžovat, že nevíme kam dřív, ale ve skutečnosti to přesně tak vypadá – na všechno rozhodně není čas. Program v turecké čtvrti Lombok soustředěný kolem místního tržiště vypadal zatraceně lákavě, podobně jako série přednášek, prezentací nebo promítání soustředěných okolo osobností, které letos na festivale vystupují. Kurz slam poetry se Saulem Williamsem? Žádný problém. Hned několik lidí se zmiňovalo o snímku Blaze, vyprávějícím osudy jednoho z psanců texaského country. Snímek okouzlil letos také v Sundance, k němu se ale snad ještě někdy dostaneme. Zajímavá byla instalace Sâadaneho Afifa The Black Chords – třináct elektrických kytar a zesilovačů rozestavěných v lodi kostela Nikolaïkerk. První dojem zavání samoúčelností, ale když se kytary podle (náhodného?) programu rozezní, tak najednou nepatřičnost přechází a dostavuje se pocit konsensu. Tudy ano, snad instalaci viděl Stephen O’Malley. I když, možná snad raději ne.

Letošní program nabízí hned několik nových venues, jedním z nich je klub Kytopia sídlící na břehu kanálu Oudegracht, nedaleko (a na protější straně) od pověstného pubu Café België. Skvělý prostor připomínající Palác Akropolis (odmyslete si zásahy Františka Skály) je otevřen od roku 2015 a vede ho místní hudebník Colin Benders, pohybující se hlavně v jazzových a elektronických vodách. Tým klubu je velmi aktivní, běžný program k prasknutí nabitý a atmosféra? Tu mohou rozdávat i na cestu domů. Rozverná čtveřice Orchestra of Spheres, mimozemšťani, kteří za místo svého původu uvádějí Wellington na Novém Zélandu, sem zapadá naprosto dokonale. Disko, funky, mbalax, prog rock, proto punk a desítky dalších ingrediencí zamíchaných čarovnou a dokonale ujetou polynéskou vařečkou. Do hlavy se vkrádá vzpomínka na Mimikry, úplně tam toho Lábuse vidím. U zvukaře si do rytmu pokyvuje King Ayisoba, který hrál se svou kapelou před nimi, za merch pultem tančí Arnold de Boer z The Ex. Všechno na svém místě.

Sons of Kemet vystoupili s přízviskem XL – čtyři bubeníci, jeden tubista a saxofon, potažmo klarinet v rukou Shabaky Hutchingse, leadera kapely, který si zbytek sestavy během koncertu intenzivně dirigoval. Fascinující podívaná trvala hodinu a čtvrt, skladby věnované Hutchingsovým královnám se proplétaly navzájem – v podstatě šlo o jeden dlouhý působivý track, ve kterém probleskovaly motivy známé z alba, přerušovaný pouze vášnivými výbuchy potlesku. Vyčerpávající zážitek. Euforie. Hned po koncertě kupuji (poslední) vinyl, rezignovaně vypouštím Gaiku a po krátkém vydýchání mířím na Neneh Cherry. Pěkné, důstojné a milé, podobně jako vystoupení Devendry Banharta několik desítek minut předtím, v případě zpěvačky určitě mnohem lepší než před několika týdny ve Vídni, ale v kontextu utrechtské přehlídky poněkud neuspokojující. Rudé peklo, které po jedné hodině rozpoutali v Rondě The Bug a Miss Red na chvíli probírá, nohavice vlají a podlaha se třese. Jenže srdce, duši a myšlenky mají pořád pevně v rukou synové. A královny.

Info

Le Guess Who? 2018
8. - 11. 11. 2018 Utrecht, Nizozemí
fb událost

foto: Ben Houdijk

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Mezi Smetanou a music clubem (Bez ambicí)

Michaela Šedinová 09.09.2020

Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.

Setkání v sadu: Sedmá pečeť, rok nejtemnější (Pelhřimovy 2020)

Václav 04.09.2020

Posledních několik let jsem měl pochybnosti o přínosnosti celé akce. Proč dělat něco, čeho je v Čechách nyní dosti. Hluboce jsem se mýlil.

Něco nadčasového (Tata Bojs & Filharmonie Brno & „mladí Mozarti“)

Adéla Polka 04.09.2020

Funguje to. Nenásilně a vkusně.

Darkshire v jeskyni skrývá budoucnost

Vadim Petrov 01.09.2020

Nová vlna dnb. Tady nejde o formality v rámci jednoho žánru, ale o estetiku nastupující generace.

„Tam, odkud jsme, krásně zpívají ptáci, a vzduch je naplněný hudbou.“ (Vivat vila)

Michal Pařízek 30.08.2020

Malé akce jako festival Vivat vila jsou strašně potřebné a důležité, tady i díky komunitnímu přesahu, nejde jen o hudbu.

Když se rozestoupilo nebe (Jednota Kalvárie)

Jakub Šíma 25.08.2020

Cestou z Úštěku do Blíževedel nespouštím oči z kalvárie, kterou na obzoru nejde přehlédnout. Majestátně se vypíná mezi okolními kopci a i ze vzdálenosti několika kilometrů.

Dobršská brána 2020: Pánubohu pod okny

Jan Starý 19.08.2020

Ondřej Bezr označil „brněnský Trutnov“ za „jednu z mála akcí, které se letos konají“. To je hodně daleko od pravdy.