Články / Reporty

Hádej, kdo přišel na večeři?

Hádej, kdo přišel na večeři?

Shaqualyck | Články / Reporty | 09.05.2013

Ve dne spí a večer skládá, v noci těsto zadělává. Kdože? Přece Kittchen. Znal jsem ho jen z promo fotek a vyprávění. Jeho deska Menu však napovídala, že tady půjde o víc než jen o stylizovaný bizár a píchání vidličkou. Balkon a náměstí uprostřed města, ve kterém jsem nikdy nebyl. Na Staré poště je útulno, vínové stěny, bar a pohodlné sesle, jako doma. Návštěva tak akorát. Kuchař nepřijel sám. Úvod za něj obstarala sličná ille, hubená blond Eiffelovka, na nohách křusky. Že prý zazpívá pár holčičích písniček. A taky že jo. I když… Okatých holek od piana jsou mraky. Ne každá ale píše takové divné verše. „Než se mi vzbudíš, vařící vodou půjdu se osprchovat.“ Melodické kvazi-emo. Bolest a sametový klavír. Nemůžu z hlavy dostat vzpomínku na Reginu Spector, jen ty smyčce chybí.

Na scénu se šourá Pán (z) kuchyně. Hodí se do gala, pošteluje knoflíky a opatrně hrábne do strun. „Dobrý večer.“ Černá kukla a kuchařská čepice téže barvy. Trochu Fantomas, trochu Zdeněk Pohlreich. Brýle, kytara, půllitr. A že prý bude brát z obou desek. Debut Menu byla hodně zvláštní záležitost. Loopy a sytá hravost. Všechno černé a připálené, přesto neodolatelné. Ale pořád jen taková ochutnávka z marketu na periferii. Zazní Mlhu a Půlka chlapa. Velká síla. Má to nápad i jakýsi podvratný tah na bránu, který vás dokáže polechtat na mozku i v podbřišku.

Aktuální novinka Radio je ale nahrávkou ještě o pořádný kus propracovanější a znamená neoddiskutovatelný progres. Písničkový potenciál a nosné melodie, byť občas kreslené někde vzadu jakoby odnikud nikam. Kittchen sebejistě překročil práh vlastní kuchyně a vydal se na průzkum dalších místností svého metropolitního holobytu. Zvukové experimenty vystřídal čitelnější kytarový zvuk, přelitý osvědčenou pikantní omáčkou dekadentních textů. Jako příloha samplovaný binec a další nástroje, se kterýma si výtečně poradil multitalentovaný multiinstrumentalista Tomáš Neuwerth. Během setu vystřídá basu i elektro bicí, u toho ještě honí mašinky a stíhá i doprovodné vokály. Společně tvoří na pódiu velmi svérázné duo. „Fotr si staví hradby z vypitýho chlastu. Zabral si pro sebe asi třetinu bytu.“ Stísněná poetika života ztraceného v černobílých kulisách anonymního velkoměsta.

Kuchař si zavdá z kriglu. Jak se mu v tom asi dýchá, říkáme si. S Tomášem pak loví po zemi trsátka. Holka a k ní z projektoru lehce hororový kreslený klip z YouTube. Žádná legrace, ale není kam uhnout. Moderní urbanistický elektro-folk. Berlín. „Chtěla by opít, chtěla by zfetovat, chtěla by osvobodit.“ Nadnárodní heroinová romance. Texty jemné jak kuchyňák v břiše, krvácející strupy starých bolístek osvětlené obstarožní poblikávající zářivkou v márnici za městem.

Vrchol večera Pod Prahou. Tohle má potenciál regulérního hitu. Rozjezd, akord, rezonující vokál, dechberoucí gradace. Jako by vás někdo bral na výlet do kanálu. Svěrač se vám chvěje, ale stejně musíte jít dál. Pocta undergroundu a nepředstíraný respekt přetlačující všední bázlivost. Husina jak blázen. Když v závěru Lednic je nejvíc manipulativně žadoní: „Musíte zůstat na večeři…,“ máte pocit, že byste fakt měli, jinak vás ten frajer nastrouhá do buchet. Nášup těsně před desátou večerní. Kittchen nás nechá zavřít oči. A vítězí na celé čáře. Sice nedal Sobotu a ve výškách ho zlobil hlas, ale i tak muzika jak křen, jenom ten kuchař je nějakej divnej. Ne a ne vystrčit hlavu z trouby.

Info

Kittchen + ille
4. 5. 2013, Coffeemusicbar, Nový Jičín

foto © Libor Galia (Muzikus)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Výlet k hraniciam hluku. A trochu ďalej. (Hluková mystéria 2021)

Lucia Banáková 22.09.2021

Občas sa mi zdá, že všetko v Ostrave je zvláštne vyvážené ako napríklad tá tvrdá práca divokou zábavou...

Na maximum (Mighty Oaks)

Anna Kubínová 11.09.2021

Zatímco sérií prvních skladeb si tak trochu testují atmosféru a starají se především o to, aby se koncert rozběhl, postupně se uvolní.

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Veronika Mrázková 09.09.2021

Blažíková má andělský hlas, je mistryní koloratur a strofické skladby rytíře Adama Michny z Otrokovic jsou v jejím podání přístupné a srozumitelné.

Zahradní slavnost aneb Sharpe 2021

Michal Pařízek 06.09.2021

Sharpe byl slavností, v níž se nadšení a zaujetí pořadatelů násobilo s radostí návštěvníků, což přineslo jiskřivý ohňostroj zážitků. Tady jsem doma, mohl bych být.

Strašidelnej zadek v podzemí: Spooky Butt 3

Minka Dočkalová 06.09.2021

Výstava uzavírá trilogii vyjadřující se k absolutní tělesnosti člověka. Instalací nejde projít, aniž by se nás bezprostředně dotkla. Je totiž o nás všech.

Setkání v sadu - Osmý světadíl. Být či nebýt. (Pelhřimovy 2021)

Václav 05.09.2021

Jedeme s otcem zakladatelem Bratrem Orffem, Lukášem Novotným, dva dny před zahájením a kocháme se výhledy po krajině...

Lázeňské dvojhránky 2021 (Maminka)

Veronika Havlová, Viktor Palák 01.09.2021

Céline Sciamma využila období korony k natočení intimní, křehké a trochu mystické miniatury, v níž, jak je u autorky zvykem, objevujeme svět z ženské perspektivy.

Pro tělo, duši i bránici (Respect Festival 2021)

Akana 31.08.2021

A protože zlověstné předpovědi o dešti a zimě se zdaleka nenaplnily, Respect byl opět kouzelným setkáním s pestrou hudbou a přátelskými lidmi, na jaké jsme už léta zvyklí.

Lázeňské dvojhránky 2021 (Ne!)

Veronika Havlová, Viktor Palák 31.08.2021

Tentokrát se Anna ujala i jedné ze dvou hlavních rolí v příběhu dvojice, která si během zhruba šesti let, co ji sledujeme, projde takovou vlastní vztahovou křížovou cestou.

KVIFF 2021: Na cestě a Memoria

Lukáš Masner 29.08.2021

Patrně mým největším favoritem letošního ročníku bylo iránské drama Na cestě sedmatřicetiletého debutanta Panaha Panahiho.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace