Články / Reporty

Hauntologický make-up Bena Frosta

Hauntologický make-up Bena Frosta

loomerar | Články / Reporty | 25.10.2012

Návštěvností standardně poloprázdná MeetFactory byla o to víc naplněná očekáváním. Internetové tužby po „srovnání se zemí“, „rozložení na prvočinitele“ či podobné ne až tak metaforické představy jaksi zůstaly viset ve vzduchu společně s chlapem hlavou dolů nad zvukařem.

Jít na koncert s přesnou představou, co chci vidět a slyšet – zřejmě nemůže být protivnější postoj pro lidi, jako je Ben Frost. Neříkám, že je nějakým světoborným gestem hrát pro natěšený dav domácích uctívačů přes půlku koncertu doteď zcela neznámé věci, ale takzvaná stylová odlišnost první vlny zvuku měla jistý matoucí účinek na dav pohodlně naladěný na často zmiňovaný arvopärtovský noise. Do hlav nevidím, aplaus neslyším.

Ústřední drtič laptopu a spoluhráči byli mnohoznační už samotným pódiovým „settingem“. Tím nemyslím toliko dvě bicí soupravy po stranách, jako spíš souhru Frostových bosých nohou a chlupaté ušanky bubeníka z levého křídla, takto člena freaky big bandu Secret Chief 3. A nemluvě ani o druhém, domněle batikovanějším bicmenovi z Liturgy. Na prohlížení bylo při rozlítaném začátku času dost. Tihle dva dostáli papírovým nadějím a ve výsledku došlo na black kartáč i vykloubené parabubnování. To vše ale v prokouřené safriduosque souhře s novým hauntologickým make-upem Bena Frosta. Což je kamenem úrazu v kauze pracovně nazvané „jaktože tu za ty prachy nonstop nepadaly cihly ze stropu“. Už ne „nová vážná hudba“ zbytnělá z niterných elektronických detonací, ale vnějškové přejímání, rozpomínání se na rejstříky a zvukovou manýru vlastní „klávesovým mágům“ minulých dekád.

Frostova produkce, ozřejmující (snad) směr nové desky, byla i přes sníženou hlasitost a takřka totální absenci plíživé intenzity v něčem plnější. Při pomlácené raveové sypačce jsem se stejně soustředil hlavně na to, jaká pedantická organizace vládne synťákovým plochám, Frost dvakrát analyzuje, než se spacediskofilně zavlní (dříve zaheadbanguje). A rázová, často oslepující světla, jako by si hrála s nemožností celistvě uchopit Frostem a bubeníky kladené plochy, plné rozkolísaných syntezátorů s patetickou ozvěnou včerejška i zítřka, chce se říct v úžasu. Rozcuchaná přehazovačka a analytický pokerface führera budil dojem, že se spíš než klasického elektronického koncertu účastníme zkoumání, jak se ten klubový koncert s ohledem na rovnost beatu vlastně dělá. Vivisekce žánru coby nějakého sebeobnovujícího média – aparátu. Celé fresh jako penzionovaný Evangelos Odysseas Papathanassiou Vangelis po přijetí záchranného balíčku.

Tomu reflektivnímu dojmu nahrává i pozvolné vtahování lidí do hry, zakončené precizně nadávkovanými lákadly, známými z domácí hajfaj věže. Hitovky se organicky vynořily z oparu vzpomínek na budoucnost. Excuse me, we need the bassdrum. Tak došlo na Killshot a O God Protect Me vyždímané dosucha, až do plíživého superminimalistického riddimu, rušeného jenom strachem z konce (a kecama zpoza baru). Přídavek jako neoddělitelná součást show a pak neméně efektní zaklapnutí počítače. Konec, úklona minimálně na jedné straně a opona (sic!).

Info

Ben Frost (isl/aus)
22. 10. 2012, MeetFactory, Praha
foto (c) Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace