Články / Rozhovory

Hithit aftermath: Za hodně peněz málo muziky, jenom obráceně

Hithit aftermath: Za hodně peněz málo muziky, jenom obráceně

apx | Články / Rozhovory | 12.01.2015

Na konci loňského roku vyplatil Full Moon svým externistům druhou část peněz, které na jaře 2014 nasbíral od fanoušků přes portál Hithit. Celkem to bylo 64 150 Kč, krásných 106 % částky, o které časopis požádal. Studentský tým ze Studií nových médií Univerzity Karlovy v Praze na podzim zpracoval (neveřejnou) případovou studii o crowdfundingových projektech spjatých s médii u nás i v zahraničí a projekt Full Moonu vyhodnotil jako jeden z reprezentativních zástupců za ČR. Vznikl krátký rozhovor s Apačkou, autorkou a realizátorkou nápadu, a byla by možná škoda, kdyby skončil v šuplíku akademické půdy.

Projekt Za lepší odměny autorům Full Moonu!
www.hithit.com/cs/project/458/za-lepsi-odmeny-autorum-full-moonu

Jaká byla vaše motivace zahájit projekt financovaný přes crowdfunding?
Vzhledem k tomu, že časopis Full Moon je z velké části financován soukromými zdroji (lidově „z vlastní kapsy“), byli jsme nuceni mnohokrát od jeho vzniku v roce 2010 krátit rozpočet. Škrty se výrazně dotkly také autorských honorářů, což jsem jako bývalá šéfredaktorka a mnohaletá autorka spousty periodik nesla velmi těžce. Projekt Za lepší odměny autorům Full Moonu! vznikl, abychom alespoň symbolicky poděkovali všem dobrovolným přispěvatelům. Vybírat peníze na chod časopisu je velmi obecný, vágní cíl (kde navíc pár desítek tisíc nezaplatí ani tisk jednoho čísla, natož další několikanásobné výdaje) – zkonkrétnění a užší definování projektu výrazně pomohlo. Vybírat „od lidí pro lidi“ byla jednoduchá, uchopitelná prosba a svým způsobem také poučná sonda mezi čtenáře, fanoušky a podporovatele.

Jaký byl hlavní důvod, proč jste si vybrali tento způsob financování vašeho projektu?
I když se finanční situace Full Moonu zlepšuje, obnova autorských finančních odměn je zatím v nedohlednu. Crowdfundingová kampaň byla zajímavá, relativně nová a toho času nepříliš zprofanovaná možnost, kterou jsme, i ze zvědavosti, rozhodli zkusit. Nezávisela na tom naše existence, náš přístup byl, řekla bych, velmi pragmatický.

Jaká byla vaše očekávání a vyplnila se?
Očekávání byla reálná – cílová částa byla stanovena na 60 tisíc. Vybralo se 64 150 Kč od pětasedmdesáti lidí, aniž bychom museli extra žebrat u známých nebo sami přihazovat. Měli jsme upřímnou radost, že autoři nejsou čtenářům lhostejní.

Inspirovali jste se u nějakého podobného projektu?
Ani ne. Vlastně jsem si zpočátku nebyla jistá, jestli nám projekt vůbec povolí. Vybírali jsme, coby funkční, dávno rozjetý časopis/firma, v podstatě na výplaty – byť samozřejmě výhradně externistům. Údajně je to podobné, jako když divadlo vybírá na nazkoušení hry, ale s žádným takovým projektem jsem se nesetkala. Ale já to nijak systematicky nesleduju.

Šlo vám spíše o finanční nebo idealistické osamostatnění?
Složitá otázka, možná to jen nedokážu aplikovat na Full Moon. Řekla bych, že v našem případě šlo o prachy. Idealisticky jsme samostatní až moc.

Jak byste zhodnotili financování přes crowdfunding?
Za hodně peněz málo muziky, jenom obráceně. Čas a zejména energie, kterou jsme do toho vložili, byla neúměrná, papírování nekonečné, poplatky šíleně vysoké a samotné žebrání nepříjemné, i když jsme se nikdy nesnížili ke křiklavým bonmotům ani systematickému obtěžování. Přerozedělování peněz mezi 60+ autorů bylo smutné, po dalším zdanění si přišli na drobáček na vláček. Nutno dodat, že překvapivě hodně z nich se své odměny vzdalo a nemyslím, že z tohoto důvodu. Ale už bych do něčeho podobného nešla.

Jednou z odměn byl „článek na přání“ do letního dvojčísla, který napíšete vy. Jak to dopadlo?
Upřímně, nic moc. Trochu jsem doufala, že se ozvou vtipálci, co mě nechají napsat nějaký úlet (i proto dovětek „přísahám, že to nebude žádná náckovská záležitost, Led Zeppelin, Uriah Heep ani Frank Zappa“) nebo jejich srdcovku, a já si z toho tím pádem udělám trochu legraci, že to napíšu víc jako blog. Ale jeden zájemce, shodou okolností kamarád, si řekl o článek o Rosettě, což je typ kapely, o které vtipkovat neumím, nic moc o ní nevím a navíc se kolem nich t. č. nic nového nedělo, takže výsledkem byl relativně standardní profil… A druhý text byl rozhovor s Jasnou pákou, to si přispěvatel v podstatě zaplatil PR. Dá se říct, že tahle odměna se totálně minula záměrem.

Hledáte i jiné způsoby financování vašeho projektu?
Jistě. Naše důvěra v granty a tzv. alternativní financování je ovšem malá. Soustředíme se na tradiční způsoby, jako je např. prodej inzerce. A také se nám osvědčily zmíněné škrty v rozpočtu, ehm.

Pokud byste měli zahájit projekt znovu, zvolili byste stejný způsob financování – to znamená, crowdfunding?
Ne. Možná. Nejsem si jistá. Jsem ráda, že rozhodnutí není na pořadu dne.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vysílač (Žižkovská noc): Dostat se mimo bubliny

su 22.02.2021

Dobří lidé z festivalu Žižkovská noc začali po přesunutí a následném zrušení festivalu v v loňském roce pracovat na podcastu Vysílač.

Simona Blahutová: Od Igráčka k Hitlerovi a zase zpět

prof. Neutrino 15.02.2021

Rozhovor s výtvarnicí a absolventkou AVU, zabývající se historickými událostmi v dobách Třetí říše či za studené války, je o smyslu hrdinství i opravdovosti umění.

Olaf Olafsonn: Experimenty jsou mi blízký

Anna Mašátová 03.02.2021

Olaf Olafsonn z kapel Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip, The A-Bomb a dalších, rozezněl novým projektem rotundu sv. Petra a Pavla na Budči. Popovídali jsme si s ním.

Rudi Rus: Metal tu bude navždy

Ondra Helar 29.01.2021

Rudi Rus, dvoumetrový obr se sametovým, hlubokým hlasem, napsali s Pištou Vandalem z Čad knihu, která se otáčí kolem patnácti let metalu ve Slovenském rozhlase. Rozhovor.

David Pešek, Amrit Sen (SANANIM): Pečovat o sebe hudbou

Jarmo Diehl 26.01.2021

Organizace na pomoc závislým vydala benefiční kompilaci. Přispělo přes sto kapel, přispějete i vy? Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Julie Hrnčířová: Ráda vymýšlím příběhy

su 08.01.2021

Sochař a fotograf Richard Wentworth prohlásil, že cigaretová krabička, podpírající nohu od stolu může mít v sobě větší sílu než sochy Henryho Moorea... Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Libuše Jarcovjáková: Sednu na náměstí a čekám, co přijde

Michal Pařízek 08.01.2021

Její výstavu Evokativ vyhlásil britský deník The Guardian výstavou roku, většina snímků přitom vznikla před několika desítkami let. Talent a dílo Libuše Jarcovjákové v rozhovoru Michala Pařízka.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: K uzdravení potřebujeme jen mír (Aigel)

Maria Pyatkina 07.01.2021

Právě zážitky ze soudní síně, komunikace s orgány a návštěv milovaného v cele daly vzniknout projektu Aigel, který přinesl do ruského undergroundu nová ostrá témata.

Jiří Kotača (Cotatcha Orchestra): Bigbandová scéna zažívá renesanci

Anna Mašátová 07.01.2021

Co přinesla letošní krize, co musí zvládat kapelník i jaký je stav bigbandové scény hodnotí v následujícícm rozhovoru kapelník Cotatcha Orchestra.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Tomáš Tkáč: Akordů máš sedm - a dva jsou na píču

Lukáš Grygar 06.01.2021

"Tomáše jsem potkal v jeho pětadvaceti, teď si ke třicetinám nadělil druhou sólovou desku a navrch debut dvojice Něco něco, kterou tvoří s Alžbětou Trusinovou." Grygar zpovídá Tkáče.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace