Články / Rozhovory

Hithit aftermath: Za hodně peněz málo muziky, jenom obráceně

Hithit aftermath: Za hodně peněz málo muziky, jenom obráceně

apx | Články / Rozhovory | 12.01.2015

Na konci loňského roku vyplatil Full Moon svým externistům druhou část peněz, které na jaře 2014 nasbíral od fanoušků přes portál Hithit. Celkem to bylo 64 150 Kč, krásných 106 % částky, o které časopis požádal. Studentský tým ze Studií nových médií Univerzity Karlovy v Praze na podzim zpracoval (neveřejnou) případovou studii o crowdfundingových projektech spjatých s médii u nás i v zahraničí a projekt Full Moonu vyhodnotil jako jeden z reprezentativních zástupců za ČR. Vznikl krátký rozhovor s Apačkou, autorkou a realizátorkou nápadu, a byla by možná škoda, kdyby skončil v šuplíku akademické půdy.

Projekt Za lepší odměny autorům Full Moonu!
www.hithit.com/cs/project/458/za-lepsi-odmeny-autorum-full-moonu

Jaká byla vaše motivace zahájit projekt financovaný přes crowdfunding?
Vzhledem k tomu, že časopis Full Moon je z velké části financován soukromými zdroji (lidově „z vlastní kapsy“), byli jsme nuceni mnohokrát od jeho vzniku v roce 2010 krátit rozpočet. Škrty se výrazně dotkly také autorských honorářů, což jsem jako bývalá šéfredaktorka a mnohaletá autorka spousty periodik nesla velmi těžce. Projekt Za lepší odměny autorům Full Moonu! vznikl, abychom alespoň symbolicky poděkovali všem dobrovolným přispěvatelům. Vybírat peníze na chod časopisu je velmi obecný, vágní cíl (kde navíc pár desítek tisíc nezaplatí ani tisk jednoho čísla, natož další několikanásobné výdaje) – zkonkrétnění a užší definování projektu výrazně pomohlo. Vybírat „od lidí pro lidi“ byla jednoduchá, uchopitelná prosba a svým způsobem také poučná sonda mezi čtenáře, fanoušky a podporovatele.

Jaký byl hlavní důvod, proč jste si vybrali tento způsob financování vašeho projektu?
I když se finanční situace Full Moonu zlepšuje, obnova autorských finančních odměn je zatím v nedohlednu. Crowdfundingová kampaň byla zajímavá, relativně nová a toho času nepříliš zprofanovaná možnost, kterou jsme, i ze zvědavosti, rozhodli zkusit. Nezávisela na tom naše existence, náš přístup byl, řekla bych, velmi pragmatický.

Jaká byla vaše očekávání a vyplnila se?
Očekávání byla reálná – cílová částa byla stanovena na 60 tisíc. Vybralo se 64 150 Kč od pětasedmdesáti lidí, aniž bychom museli extra žebrat u známých nebo sami přihazovat. Měli jsme upřímnou radost, že autoři nejsou čtenářům lhostejní.

Inspirovali jste se u nějakého podobného projektu?
Ani ne. Vlastně jsem si zpočátku nebyla jistá, jestli nám projekt vůbec povolí. Vybírali jsme, coby funkční, dávno rozjetý časopis/firma, v podstatě na výplaty – byť samozřejmě výhradně externistům. Údajně je to podobné, jako když divadlo vybírá na nazkoušení hry, ale s žádným takovým projektem jsem se nesetkala. Ale já to nijak systematicky nesleduju.

Šlo vám spíše o finanční nebo idealistické osamostatnění?
Složitá otázka, možná to jen nedokážu aplikovat na Full Moon. Řekla bych, že v našem případě šlo o prachy. Idealisticky jsme samostatní až moc.

Jak byste zhodnotili financování přes crowdfunding?
Za hodně peněz málo muziky, jenom obráceně. Čas a zejména energie, kterou jsme do toho vložili, byla neúměrná, papírování nekonečné, poplatky šíleně vysoké a samotné žebrání nepříjemné, i když jsme se nikdy nesnížili ke křiklavým bonmotům ani systematickému obtěžování. Přerozedělování peněz mezi 60+ autorů bylo smutné, po dalším zdanění si přišli na drobáček na vláček. Nutno dodat, že překvapivě hodně z nich se své odměny vzdalo a nemyslím, že z tohoto důvodu. Ale už bych do něčeho podobného nešla.

Jednou z odměn byl „článek na přání“ do letního dvojčísla, který napíšete vy. Jak to dopadlo?
Upřímně, nic moc. Trochu jsem doufala, že se ozvou vtipálci, co mě nechají napsat nějaký úlet (i proto dovětek „přísahám, že to nebude žádná náckovská záležitost, Led Zeppelin, Uriah Heep ani Frank Zappa“) nebo jejich srdcovku, a já si z toho tím pádem udělám trochu legraci, že to napíšu víc jako blog. Ale jeden zájemce, shodou okolností kamarád, si řekl o článek o Rosettě, což je typ kapely, o které vtipkovat neumím, nic moc o ní nevím a navíc se kolem nich t. č. nic nového nedělo, takže výsledkem byl relativně standardní profil… A druhý text byl rozhovor s Jasnou pákou, to si přispěvatel v podstatě zaplatil PR. Dá se říct, že tahle odměna se totálně minula záměrem.

Hledáte i jiné způsoby financování vašeho projektu?
Jistě. Naše důvěra v granty a tzv. alternativní financování je ovšem malá. Soustředíme se na tradiční způsoby, jako je např. prodej inzerce. A také se nám osvědčily zmíněné škrty v rozpočtu, ehm.

Pokud byste měli zahájit projekt znovu, zvolili byste stejný způsob financování – to znamená, crowdfunding?
Ne. Možná. Nejsem si jistá. Jsem ráda, že rozhodnutí není na pořadu dne.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Kewu: Hodně jsem se toho naučil sám

Mariia Smirnova 21.02.2024

Stál za vznikem kolektivu Unizone a také spoluorganizuje akce Addict s NobodyListen. Nedávnou novinkou je, že Mikuláš začne vyučovat djing ve Skvotu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace