Články / Recenze

Hon: člověk člověku lovcem

Hon: člověk člověku lovcem

Shaqualyck | Články / Recenze | 10.02.2013

Představte si, že jste rozvedený chlap ve středních letech, učíte v mateřince, venčíte psa a bydlíte v tom nejklidnějším městečku z celého Jutského poloostrova. S klukama občas vyrazíte do lesa na vysokou a většinou se při tom jaksepatří společensky unavíte. S bývalou ženou se přetahujete o potomka a mimoto si užíváte zájem sympatické kolegyňky. Žijete ten nejobyčejnější život pod sluncem a je vám docela dobře. Jenže pak jedno plaché dítě utrousí pár hodně divných vět a váš život se změní v peklo. Takhle to vypadá na pranýři.

Obviní vás ze sexuálního obtěžování nezletilých. Kainovo znamení, které nesmyjete, ani kdybyste si stoupli pod vodopád. A dřív, než stačíte říct Dogma 95, zavalí vás absurdní lavina nepochopení a nenávisti. Začíná drama. Ovšem není drama jako drama. Zvlášť odehrává-li se na severu Evropy a ještě k tomu v režii Thomase Vinterberga. Tamní kinematografie je jiná než to, co jsme zvyklí konzumovat v uniformních sálech multiplexů, a poskytuje hollywoodské továrně na sny co do obsahu i formy velmi hutnou protiváhu. Většina diváků uvyklá standardizovanému koloběhu vyprávění se během Honu bude dost ošívat. Moc se tu nemluví, kamera se pěkně loudá a pod povrchem to vře jak v hrnci Denise Papina. Jen vybouchnout.

Film záměrně opomíjí tradiční model prolínání policejního vyšetřování a soudního procesu s všedním životem. Zcela se vyhýbá i, pro leckoho atraktivní, sexuologické diagnostice. Vlastní osobnostní torturu jednoho zničeného člověka (a jeho nejbližších) ponechává čistě v mezilidské, sousedské rovině. Bezvýchodnost situace navíc účelově umocňuje prostředí prostého maloměsta, kde před pohrdavými zraky spoluobčanů není úniku. Kamarádství na život a na smrt vezme za své dřív než pracovní poměr. Včera jste spolu málem jedli z jednoho talíře a dnes si o vás nikdo ani kolo neopře. Copak se všichni zbláznili? Tohle už není o zmatené dětské fantazii, ale o světě dospělých, kterému vládnou pochyby a paranoia. A od davové psychózy je jen krůček ke štvanici, která definitivně podtrhává dvojakost názvu Vinterbergova drsného majstrštyku. Presumpci neviny si schovejte pro americké seriály, tady na Perryho Masona stejně nikdo nekouká. O to raději tu ale všichni chodí střílet.

Má-li být takový očistec věrohodný, bez kvalitních herců se to neobejde. A jméno Madse Mikkelsena prostě nelze nezmínit. Bez přehánění, ten film s ním stojí a padá. Zapomeňte na zprofanované přívlastky o civilním projevu a emočním vypjetí, tohle je herecká extratřída dalece překračující všechny škatulky typu „za všech okolností brutálně charismatický protivník Jamese Bonda“. Nicméně, kdekdo si jeho jméno i obličej automaticky spojuje právě s hlavním záporákem z Casina Royale a je jasné, že „007 efekt“ má na propagaci, resp. návštěvnost každého filmu, ve kterém se tenhle větrem ošlehaný švihák objeví, nemalý podíl. Nejde ale jen o Mikkelsena, na jedničku tu hrají všichni bez výjimky a bylo by nefér o tom pomlčet jen proto, že jejich jména nemají odpovídající mezinárodní zvuk.

Krom vycepovaného ansámblu na míru zdobí Hon především precizní práce s atmosférou a šikovné ignorování doslovnosti. Jako by tvůrci říkali, jen ať se tím divák hezky protrápí, za ruku ho nikdo nepovede. Někdy stačí jen naznačit. Scéna v kostele. Žádné osudové zúčtování se žalobci či srdceryvný proslov podbarvený jemným pianem chlapců z Media Ventures. Všechno je v pohledech, gestech. Vzduch by se dal krájet. Každou vteřinu je z plátna cítit specifický, jen stěží definovatelný severský feeling. Minimalistická, velmi osobní, přesná a tvrdá filmařina bez klišé.

Závěr zlehka provokuje, neboť se snaží vytvořit pochybnou iluzi „jako že se vlastně nic nestalo“, ačkoliv je jasné, že ve státě dánském jest, slovy klasika, stále cosi shnilého. Poslední záběry ale hovoří jasně, tohle není konec, ale začátek. Hon jde na dřeň, jeho sledování fyzicky bolí a ze sedačky se vám po jeho skončení bude vstávat těžko. O kolika filmech z poslední doby můžete tohle říct?

Info

Hon / Jagten
Režie: Thomas Vinterberg (2012)
www.thehuntfilm.co.uk

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace