Ichor | Články / Reporty | 19.03.2016
Nová Chmelnice na Žižkově je místo se zvláštně využitým prostorem - dva bary a zvuk, co se tříští o rozlehlé stěny, a většinu času tak způsobuje nepříjemnou ozvěnu. Upřít se mu však nedá jeho prostornost. A taky snadno zaslechnutelné reminiscence na minulost i narážky na věci budoucí: „Deš v dubnu na ty Cannibal Corpse?“
Už dlouho si nepouštím k tělu jiné provinile rozkošné kapely než ty, které v se rámci žánru činí buď s naprosto čitelnou nadsázkou, anebo ty, které vážnost snoubí s přesahem. Právě díky náležitosti k první kategorii příjemně uběhla necelá hodina s Mallephyr, tedy s několika delšími deathmetalovými kusy. Působivě roztrhané rukávy, spousta místa i pro kratší vlasy a civilnější vzhled. Následující Desire for Sorrow naopak působili křečovitě, až komicky: megalomansky ověnčené pódium, dotažená vizáž a black metal s několika málo nesnesitelně oposlouchanými a jednoduchými postupy, profánní v naleštěném kabátě.
Už při prvním poslechu Värähtelijä, čtvrté řadovky finského dostavníku Oranssi Pazuzu, se na mysl kromě fascinace vkrádala i otázka: Co tam jako budou ty metaláci dělat? Snad víc než polovina alba totiž pracuje s pasážemi, které jsou - ač nervózní - umírněnějšího tempa, jiné zase s rytmy údernými, ale nepravidelnými.
S výjimkou jediné skladby si přehráním nového alba udržela kapela pozornost po celý set, který byl odehrán jen s minimálními pauzami. Pronikavá dynamika, ten neustálý tlak je přítomný na desce, ale i naživo. Démonické klávesy, na něž Evill umí hrát i mikrofonem, vícepolohový hlas Jun-Hise, zlostný jako hořekujícící skřet, a přitom bez směšných konotací.
Narušování metalové estetiky, korzety počínaje a žánrovou vyhraněností konče, se v poslední dekádě vynořuje tolik, že kapela s vlasy maximálně po ramena, s telecastery a psychedelickými synťáky nepřekvapila, jen potěšila. Proti řádění v důsledku silné hypnózy žádné námitky.
Oranssi Pazuzu + Mallephyr + Desire for Sorrow
12. 3. 2016 Nová Chmelnice, Praha
foto © Andrea Petrovičová
Michal Pařízek 22.09.2023
O to víc vrtá hlavou věta, kterou mi asi šedesátiletý prodavač odpověděl na otázku, co nějaká novější místní jména: „Já nic neznám, pro mě hudba skončila v roce 1990.“
Eva Karpilovská 20.09.2023
Do setu přimíchali i starší hity a svou fantastickou, přitom ne nabubřelou show potvrdili, že patří mezi nejlepší živé kapely současnosti.
Kristina Kratochvilová 20.09.2023
Dokážu si představit, že podobné přípravy na nákup lístků pravidelně probíhá u fanoušků Taylor Swift nebo Harryho Stylese. Já ji ale zažívám poprvé.
Jan Starý 19.09.2023
Dramaturgicky a organizačně perfektní akce si zaslouží jedinou výtku – takovou sestavu by mělo vidět víc lidí.
Kristýna Břeská, Ondřej Vraštil 19.09.2023
Ve barokní Valdštejnské lodžii jsme tři dny putovali mezi kostelem, čestným dvorem památky Lodžie, maringotkami v majestátním parku Libosadu, šapitó a divadelními sály...
Michal Pařízek 18.09.2023
Pořadatelé chorvatského Shipu na to šli podobně. Naplno, s emocemi. Navíc mají v ruce hned několik tutových trumfů, včetně esa v podobě skutečně okouzlujícího místa konání.
Lucia Banáková 17.09.2023
Kráľovná avantgardného popu sa vrátila po dvadsiatich piatich rokoch. A hoci by fungovali aj superlatívy, Björk existuje kdesi mimo pozemského toku informácií.
Kryštof Kočtář 13.09.2023
Patetická moudra slyší jen málokdo rád, nicméně výrok „méně je někdy více“ přesně vystihuje sety kapel, které zahrály v brněnském Kabinetu Múz.
Dominik Polívka 10.09.2023
První ročník a ambice velikosti 22,5 hektarů elektrizují na hony daleko. Zlatá hodinka hladí železobetonové stěny rezonující prvními zvukovkami, Nils Frahm si staví aparát.
Jan Starý 07.09.2023
Na půdorysu podobném legendárním darmstadtským kurzům se sem co dva roky sjíždějí skladatelé a interpreti současné artificiální hudby aneb na jatka a dál.