Adéla Polka | Články / Recenze | 04.02.2021
Vousatý týpek s vlající kšticí a tendencí posouvat synthpop 80. let ke kýči, to je Sébastien Tellier, francouzský hudebník, multiinstrumentalista a textař. Remaky vlastních songů můžou otevírat otázky ohledně vyčerpání kreativního potenciálu. Jenže deska Simple Mind ho samotného posouvá někam dál, do míst, kde oslovuje i ty, kteří zrovna v tomhle žánru nefrčí. Ubírá na přeexponovanosti kláves a možná i kvůli izolaci a absenci živého hraní jde tento exhibicionista víc k sobě a tím pádem i paradoxně blíž k publiku. Je minimalističtější a intenzivnější. Při poslechu se dá poměrně snadno zasnít a toulat v myšlenkách. Jestli je to všechno jen Tellierova retrospektiva, nebo jiná aranž toho, co už dávno existuje, je asi jedno, právě obnaženost a nově vzniklá intimita je to, co je na desce lákavé.
Přebal desky zdobí naivní výjev květinky rostoucí z Tellierovy hlavy a skoro to vypadá, že komu se podaří do téhle mozkovny skrze jeho tvorbu nahlédnout, má šanci se slušně pobavit. Slova mají více prostoru. Nadsázku a vtip střídají vážnější témata. A někdy trvá rozluštit, o co vlastně jde. A tak se například ve skladbě Divine docela zábavně rozpouští potenciál lovesongu v prosté touze po pivu Chivers.
Tellier vkládá důležitost do banalit, a naopak vážné věci mnohdy odkrývá jakoby náhodou. Myšlenky moc nerozvádí, nechává je viset ve vzduchu. Což se mu dobře daří v songu L'amour et la violence, kde se ptá a zároveň si sám odpovídá: „Řekni mi, co si myslíš o mém životě a mém dospívání? Mám rád lásku i násilí.“ Strohé vyjádření doplňuje jemnou až éterickou hudební atmosférou. K otázkám z mládí se vrací i v jemné fantazijní skladbě Comment revoir Oursinet. Použití akustické kytary je v kontextu Tellliera až překvapivé a pološeptaný vokál podpořený cinkáním a zvuky imitujícími noční krajinu, budí snově pohádkový dojem. Hledání Velké medvědice, procházky po noční obloze. Pod touto pohádkou se však skrývá jedinečný sexuální zážitek v poměrně nízkém věku. Fantazie.
Díky čitelnějším a jasnějším aranžím se najednou zdá, že Tellier je schopen zabalit jakékoliv téma do podoby lovesongu, kde šeptá, mazlí se se slovy, nebo šperkuje celek trianglem. Propojování protikladů a ochota nebát se patosu u Telliera funguje. Je to hranice krásy a kýče a ta možnost pohybovat se na obou stranách ho zdá se nesmírně baví. Myslí to vážně? Anebo nám chce namluvit, že se dá okouzlovat opravdu kdečím?
Sébastien Tellier – Simple Mind (Record Makers, 2020)
Bandcamp interpreta
foto © Rainer Torrado
prof. Neutrino 10.04.2021
Walter Scheidel kromě detailní analýzy nabízí i některé pokojnější recepty na splasknutí „bubliny nerovnosti“.
Michal Mikuláš 30.03.2021
New Music and Big Pop je jeden krásny výtvor plynúci v intenciách najlepších indiepopových tradícií.
Jiří Přivřel 21.03.2021
Zremasterovaný debut The National přináší syrovou jednoduchost nezatíženou očekáváním.
Valentýna Žišková 20.03.2021
Hotel po sezóně, sedmá kniha laureáta Magnesie litery za rok 2017, Milana Děžínského představuje na poli současné české poezie...
Filip Rabenseifner 19.03.2021
Působí velice přirozeně, nenuceně, energicky, místy až jako improvizace, čemuž napomáhá způsob, jakým byla nahrávka pořízena, což podtrhuje její živý feeling.
Veronika Jastrzembská 18.03.2021
Shame zpívají o světě dospělých, kde lidé poslušně zapadají do systému a kde je každý den stereotypní nuda, bez vyhlídky konce.
Akana 13.03.2021
Stejně bych ale řekl, že ty skutečně zázračné chvilky na albu přicházejí tehdy, když se Janis v písních angažuje víc než „jen“ jako zpěvačka.
Kristína Valachová 13.03.2021
Z reakcií je zjavné, že väčšina chápe ako žart nielen hudobný počin, ale i samotný Flexkingov zjav na poli odfarbených vlasov a vždyprítomnej zimnej bundy.
Jiří Vladimír Matýsek 06.03.2021
Téměř čtyřicítka stop nabízí dost prostoru pro široký autorský rozptyl. Jsou tu bluesově laděné kusy, reggae, country, hravé popěvky na „moravskú notečku“ i rozsáhlé skladby-příběhy.
Jiří Přivřel 04.03.2021
Deska Ignorance zrcadlí přetrvávající krásu rozbitého světa.