Články / Rozhovory

Hudba si vždy najde svou cestu (Skalpel)

Hudba si vždy najde svou cestu (Skalpel)

prof. Neutrino | Články / Rozhovory | 16.03.2015

Co mají společného polský jazz, Ninja Tune a ostrý chirurgický nástroj? Překvapivě mnoho. Polské elektronické duo Skalpel - Marcin Cichy a Igor Pudło - v minulém roce vydalo už třetí album Transit u prestižního londýnského labelu. Pádný důvod, pozeptat se jich na pár otázek a na možné koncertování v české kotlině. Koneckonců, z Vratislavi to k nám mají, co by laptopem dohodil. Že by nová výzva pro promotéry?

Od roku 2003 vydáváte u legendárního londýnského labelu Ninja Tune, jak jste se k němu dostali?
Dost jsme si pomohli zasláním dema a CD, které obsahovalo naše první EP Polish Jazz. DJ Vadim, se kterým jsme se potkávali během společného polského turné v roce 2000, nám taky pomohl. Na počátku roku 2001 jsme pak podepsali smlouvu. To byly časy, kdy ještě tolik lidí neprodukovalo hudbu a nahrávací společnosti měly ještě čas poslouchat dema s cílem nalézt nové umělce…

Jste z Vratislavi? Existuje tam nějaká elektronická hudební scéna nebo jste spíš solitéry?
Jasně, jsou tady různí umělci, produkující elektronickou hudbu. Víme o nich a některé máme v oblibě, ale my jdeme svou vlastní cestou. Vše, co potřebujeme, je vzájemný přenos myšlenek a konceptů. Náš hudební styl jsme vytvořili před více než patnácti lety, leccos se od té doby změnilo, ale my stále fungujeme jako duo, tvořící na základě výměny našich hudebních nápadů.

Začali jste se samplováním polského jazzu. Trefili jste se tak do doby, kdy byly na výsluní projekty jako Cinematic Orchestra nebo Bonobo. Máte k jazzu bližší vztah, nebo to jen sedlo do daného času a prostoru?
Ve skutečnosti nejsme velcí jazzoví fanoušci, ale především fanoušci dobré hudby. Když jsme začali produkovat vlastní věci, nechali jsme se inspirovat umělci jako DJ Shadow, DJ Vadim nebo DJ Cam. Hledali jsme původní zdroj samplů a našli ho na polských jazzových deskách. Skrze ně jsme objevili velmi zajímavou historii polského jazzu. Samozřejmě náš záběr přesahuje jazzovou hudbu, máme v oblibě i celosvětovou klasiku, jazz je pouze jedna z mnoha inspirací.

V Polsku se konají důležité festivaly současné avantgardní hudby jako OFF v Katovicích nebo Sacrum Profanum v Krakově. Máte pocit, že Polsko je respektovanou součástí světové scény?
Ano. Oba festivaly jsou jedny z nejlepších hudebních akcí v Evropě. Víme, že některé zahraniční kapely si moc přály hrát v Polsku. Stejně tak polští umělci vystupují po celém světě. Mimochodem, v loňském roce polský jazzový hudebník Włodzimierz Pawlik získal dokonce Grammy Award. Zvítězil v kategorii nejlepší orchestrální jazzové album se svým opusem Night in Calisia, které nahrál s Randy Breckerem a Kalisz Philharmonic Orchestra.

A teď trochu jinam. O čem vypovídá hraný klip Igora Boxxe (umělecký alias Igora Pudła, pozn. ed.) Last Party in Breslau z jeho sólového alba z roku 2010?
Město Vratislav, kde žijeme, bylo před druhou světovou válkou německým městem a jmenovalo se Breslau. Video je příběh vyprávěný prostřednictvím hudby o dramatickém obléhání města Rudou armádou během několika posledních týdnů druhé světové války. Video k Last Party je pak surrealistická fantazie o německých a ruských vojácích, kteří se setkají na společné párty, všichni už jsou unaveni vzájemným zabíjením, a je to vlastně jejich povyražení si od boje.


Animovaný klip ke skladbě Soundtrack z EP Simple je velmi působivý. Zároveň jste coby Skalpel nedávno vydali i kompletní album Transit.
Soundtrack je název písně a zároveň je to skutečný soundtrack k filmu, který vytvořila naše kamarádka Natalia Nguyen. Ona tehdy potřebovala hudbu k filmu a my zase potřebovali video. To, co vzniklo, lze nazvat symbiotickou spoluprací. V jejím filmu, v propojení s naší hudební technologií, došlo k osudovému splynutí duší. Během práce na albu Transit jsme chtěli vytvořit něco, co by znělo trochu jinak, ale zároveň jsme nechtěli ztratit svou identitu. Chci říct, že je to plynulý přechod k našemu novému zvuku, krok mimo jazzové inspirace a hudební cesta přes celou Evropu i svět.

Nejvýznamnějším polským avantgardním skladatelem je Krzysztof Penderecki, hlásíte se k jeho odkazu?
Obrázek vydá za víc než tisíc slov. Tady je fotka profesora Pendereckého s námi, hned po uvedení remixu jeho prvního smyčcového kvartetu během festivalu Sacrum Profanum v roce 2012.

Můžete českým fanouškům doporučit zajímavé elektronické projekty z Polska? U nás jsou oblíbení např. avant-hiphopoví Napszyklat, kteří tu hráli už vícekrát.
Nejlepší způsob, jak najít cestu k polské elektronické hudbě, je seznámit se s umělci z U Know Me. Pro začátek můžu doporučit: Kixnare, Teilte, En2ak nbeo Night Marks Electric Trio z Vratislavi.

Kde hrajete v poslední době?
V Polsku jsme hráli téměř "všude", ale taky jsme vystupovali ve většině evropských zemí, včetně České republiky. Hráli jsme v Praze, ale to už bylo v roce 2006. Rádi bychom se vrátili a je to jednou z našich priorit v tomto roce, ale ještě neznáme místo ani čas. Jsme otevřeni všem návrhům.

Jak vidíte budoucnost hudby?
Lidi budou poslouchat hudbu, dokud bude slunce svítit. Hudba si vždy najde svou cestu k posluchači. The rest does not matter.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

David Macháček: ... aniž bych se přetvařoval

Jiří Přivřel 27.05.2020

Novinář David Macháček už sedmým rokem vyfotí alespoň jednu fotografii denně a ještě ten den ji spolu s dvojverším zveřejní na Facebooku. A dělá toho víc. Rozhovor.

Michal Kočan (Underdogs'): Chci donutit lidi přemýšlet

Jarmo Diehl, su, ScreamJay 26.05.2020

Víte, že Underdogs' zdaleka není jen klub? Je to komunita i promotérský kolektiv, který organizuje Fluff Fest. S Michalem Kočanem o plánech do budoucna i vzniku jedinečného kolektivu.

Vstupní prohlídka: Raptor Koch

redakce 25.05.2020

Hudební škatulky pro něj nejsou hluboké ani dost vysunuté, freakpopovou písničku rádiového charakteru střídá lo-fi ambient. Je to blázen, nebo ne?

Douška vydavatelská: XION

redakce 21.05.2020

XION se pokouší překlenout žánrové škatulky, chce představovat zajímavou hudbu z různých koutů vesmíru, hudbu jako eklektické místo s vášní a entuziasmem.

Alexandr Smutný (#zazivouhudbu): Vytváříme kulatý stůl pro všechny

Michal Pařízek 20.05.2020

K výzvě Za živou hudbu se přihlásilo téměř 3 000 lidí, vyšly desítky různých článků a objevilo se také několik disputací. Co si o ní myslet celkově? Rozhovor.

Vstupní prohlídka: Liem

redakce 20.05.2020

Vladimír Jaške je na klubové scéně známý především jako energický kytarista s neopakovatelným rukopisem, z projektů Munroe nebo 2Cold.

Full Moon 10: Editorské tipy Viktora Paláka

redakce 13.05.2020

"Vždycky jsem rád pozoroval, jak celá řada autorů roste," říká Viktor Palák o tom, co je na práci editora nejlepší. Ke kterým textům ze své kariéry ve Full Moonu doporučuje…

Full Moon 10: O smutném méďovi. Rozhovor John Congleton (us)

waghiss666 13.05.2020

Aby bylo jasno: nikdo není takový mílius jako práve John Congleton. Prý že je v L.A. se svou prítelkyní, je tam teplo a má se fajn. "Tenhle týden nepracuju, beru…

Full Moon 10: Řekni mi to ještě jednou - a ještě, a ještě! Rozhovor Abel Ferrara (us)

Jakub Peřina 13.05.2020

S režisérem Abelem Ferrarou o nutkání nespokojit se jen tak s něčím, touze jít do extrému, rokenrolových deziluzích a chuti žít. A ještě!

Vstupní prohlídka: Fields of Grain

redakce 12.05.2020

Pražská alternativní skupina Fields of Grain vznikla v roce 2017 a svou první nahrávku se chystá vydat ve spolupráci s Aid Kidem. Co o nich víme?