Články / Offtopic / / Movie/dox

Humr jako absurdní dystopie

Humr jako absurdní dystopie

Adam Hencze | Články / Offtopic / / Movie/dox | 21.02.2016

Anglofonní debut řeckého režiséra Yorgose Lanthimose svou originalitou a nápadem překvapil většinu návštěvnictva loňského filmového festivalu v Karlových Varech – jeho překroucený surrealismus s těžkým cynickým podtónem obepíná dystopii, ve které září Ben Whishaw, Rachel Weisz a Colin Farrell (tentokrát s působivým, a především funkčním mario mustážem).

Pozoruhodný koktejl s mezinárodním hereckým obsazením a cenou poroty z letošního festivalu v Cannes znamená jediné – extrémně zábavný evropský film. Koprodukčně jde o irsko-anglicko-řecko-francouzsko-nizozemský výtvor režiséra, který svou vysoce specifickou fimovou řeč definoval už mnohem dříve v Alpách nebo Špičáku, přesto je Humr jeho nejpřístupnějším a nejzajímavějším dílem. Brilantní satira dnešní společnosti kritizující sociální vazby a párování obecně, zahraná jako odtažité, místy až divadelní drama s komickou, dadaistickou náplní. A to nejen ve funkčním použití časově neurčité lokace Hotelu, do kterého Město posílá obyvatele, kteří postrádají partnera.

Ti mají v hotelových single pokojích přesně čtyřicet pět dní na nalezení své druhé polovičky – nepodaří-li se jim to, budou proměněni ve zvíře dle svého výběru. Unisexové rekreační zařízení se tak mění v jakési "scény ze sanatoria divnosti", které komunikují jak s divákem, tak i mezi sebou, a stanovují různá dogmata, která po chvíli buďto stvrdí, nebo podtrhnou jednáním některé z postav. Párování rezidentů probíhá na základě společných lidských znaků, reprezentovaných například osobnostním zlozvykem, neobvyklou schopností nebo postižením. David, hlavní postava snímku (Colin Farrell), chce být v případě nesplnění párové podmínky proměněn v humra, dlouhověkého tvora s nekonečnou plodností; autor kriticky poukazuje na zvířecí degradaci v kontrastu s párovým životem a plněním očekávání, které dnešní svět definuje. Pozor, nejedná se ale o žádné science fiction, nýbrž o přesnou satiru, ve které nepřiměřené trestání porušení pravidel podtrhuje kritiku jakéhokoliv společenského diktátu. Kritizuje nesmyslná pravidla totalitních režimů a nonsens je slovo, které se bude divákovi v hlavě objevovat velmi často.

Farrell je v mimořádně divné roli překvapivě jako doma, stejně jako zbytek osazenstva hotelu, se kterým se blíže spřátelí – Ben Whishaw (znak: kulhání) a John C. Reilly (znak: šišlání). Tři kamarádi jsou základem situačního humoru první poloviny stopáže, která je svázána hotelovými zdmi a ve které se divák královsky baví především neotřelými režijními a scénáristickými obraty, nečekaně komickými situacemi a všudypřítomnou originalitou – od satirických obrazů života v páru přes Farrellovu femme fatale a lesní lovy. Rodinný život, reprezentovaný časem stráveným s druhou polovičkou na jachtě za hotelem, je vtipně degradovaný samotným Whishawem, který na něj jako první dosáhne. Docílí jej údery obličeje o stůl – jeho vysněná družka totiž trpí krvácením z nosu a bez společného symbolu je místní společnost jako pár nepřijme. Co jsme schopni vykonat a jak se změnit, abychom se zalíbili ostatním? Pracovníci hotelu zakazují masturbaci a využívají přitažlivé pokojské k simulaci soulože, erotickému mučení a tedy pozitivní motivaci k rychlejšímu sblížení. Společné seance nabízí residentům i teatrální ztvárnění výhod žití v párů – mimojiné i faktem, že člověk sám na sobě Heimlichův manévr opravdu nevykoná.


Mimo hotelové páření se chodí na lov Samotářů, kteří žijí v okolních lesích – jsou to lidé/renegádi, kteří se nastavanému systému vzepřeli a potulují se ve větší skupině přírodou. K nim se Farrell v druhé polovině filmu přidává a snímek ztratí na tempu. V těchto pasážích vynikne široká kamera snímající divokou přírodu Britských ostrovů; s kamerou pracuje Thimios Bakatakis tak, že myslí na celkové sdělení, ať už použitím dlouhých skel na depersonalizaci v hotelových pokojích, nebo nezvyklým rámováním, patrném především absencí mluvících hlav v dialozích. Colinovu partnerku dostala na starost vynikající Rachel Weisz – její “krátkozraká žena" (skutečné jméno z titulků) podtrhává svým chováním všudypřítomné divno a trpí stejným neduhem jako Farrell – krátkozrakostí (překvapivě). Dvojice se do sebe zakouká, což je fakt, který musí před ostatními tajit, neboť pravidla má lesní lid nastaven jinak.

Audiovizuální a dějová snivost společně s produkčním stylem a lokacemi utváří zvláštní, lucidní pocit kolem snímku a dává mu unikátní tvář. Je to ten typ filmu, který má potenciál budit uprostřed noci a nutit vás přemýšlet nad jeho logikou, nebo se zavrtávat do absurdity a vyzdvihovat její komplexitu, která funguje jak u filmového teoretika, tak u svátečního diváka. Orwell, Huxley a Vyhoďte ho z kola ven. Utopické absurdno, které je zábavnou tragikomedií s hvězdným obsazením a cynickým černohumorně oscarovým scénářem, a hlavně elaborátem o sociálně-vztahové křehkosti.

Info

Humr / The Lobster
režie: Yorgos Lanthimos, 2015
www.lobsterfilm.co.uk/showtimes

Vyšlo v magazínu Pinbacker, autor Adam Hencze.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Korupcia zabíja (Colectiv)

Bibiána Hajdanyová 08.04.2021

Korupcia je zlá a to, že môže aj zabíjať, ukazuje autentická a dychberúca investigatíva v rumunskom dokumente Colectiv.

Komu slouží Služebníci?

Michaela Šedinová 03.04.2021

Režim je zobrazován jako nepřemožitelný, neváhá využít veškeré prostředky k získání kontroly. Odpůrce zničí, nebo získá.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace