Články / Reporty

I am the Glowing Man aneb Swans v katedrále

I am the Glowing Man aneb Swans v katedrále

Andrea Bodnárová | Články / Reporty | 30.10.2017

Tak mám za sebou konečně premiéru. Poslední člověk, co v roce 2017 viděl Swans poprvé a může konečně pochopit, proč se o jejich koncertech tolik mluví. Vyzbrojena špunty s intenzivně naposlouchaným Deliquescence a Glowing Man jsem vyrazila do Berghainu. A vůbec – TOHLE v Berghainu, který pohlcuje sám o sobě? Přidaná hodnota as fuck.

„This song is for the bees. All those poor German bees.“ Baby Dee vyvolává příjemný pocit familiarity. Kytaristu představí jako svého synovce Blakea a prohlásí, že dnes je to family evening. Polokabaretní akordeonové písničky jsou plné rodinných traumat; vzpomenu si na texty Jane Austen Argument, kapely z okruhu Amandy Palmer a Dresden Dolls. Baby Dee je tady naše divná tetička na rodinném večírku, kde se všichni cítíme trošku nejistě, ale je to zábava. Jak sama prohlásí po dalším velkém aplausu: „Now I know what’s the secret in show business, you have to sing about things people can relate to.“ A následně uvede další písničku jako „a nasty song“. Jo, s tím se ztotožnit dokážu.

Sál se už víc nezaplní, teplota vzduchu stoupá v nepřímé úměře s klesajícím kyslíkem, v kotli vydržíme patnáct minut a pak se přesouváme dozadu na „můstek“, kde už kempuje pár dalších asociálů. Setlisty Swans jsou spolehlivé a nepřekvapí, ale to je v jejich případě dobře. Přišla jsem si pro vnitřní masáž a dostávám jí hned v první části The Knot. Intenzita basů vibruje všemi orgány, kámoška konstatuje, že už chápe historky o tom, jak někteří na koncertech Swans blijou. Já si uvědomuju, jak moc je tahle hudba a tohle vystoupení individualistické a sebereflexivní, ne jenom kvůli velmi častému využití slov „I“ a „me“. Do sebe je ponořen Michael Gira, záda k publiku, zavřené oči, týpek vlevo ode mě je opřen čelem o pletivo na můstku a prakticky nemrká a já? Vlastně ani nevím. Vnitřně zkouším různé pozice jógy. Nejlepší je pozice hory, kdybych na to měla prostor, šla bych i do pozice dítěte. „I am asking you this, what made us?“ Stejně jako v józe nenastává žádný okamžitý „payoff“, nedávají ho ani Swans. Napětí natahují do nehorázných délek, když už to dál nejde, natáhnou ještě trošku a pak ještě a pak velmi postupně uvolňují. Fascinuje mě, jak někdo tohle zvládá bez špuntů, možná je pak tinitus součástí konceptu. V katedrále techna nabírá meditace až rituální charakter a zářící pódium se stává oltářem, ke kterému vzhlížíme.

Koncert se blíží ke konci, je tady The Glowing Man a Michael Gira je opět zády k publiku, tváří v tvář Philu Puleovi. Ten hraje v tílku a jeho paže, ozářeny oranžovým reflektorem, se stávají kmitajícími plameny. Zářícím mužem je Gira. Oheň nehasí, však on se uklidní sám.

Info

Swans (us) + Baby Dee (us)
26. 10. 2017 Berghain/Panorama Bar, Berlín

foto © su

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace