Jarmo Diehl | Články / Recenze | 02.05.2020
Zpěvák a multiinstrumentalista Aaron Richard Bruno je zvláštní pavouk. Vedle Awolnation založil skupiny Under the Influence of Giants a Home Town Hero, s nimiž se ochomejtá mezi indie rockem, postgrungem i electropopem, jako by pořád hledal, kde je jeho parketa. Tomu, že jde především o sílu jeho osobnosti a jeho vize, odpovídají i personální rošády Awolnation. Od jejich založení v roce 2009 se v kapele vystřídalo 14 hudebníků. Situace je o to komplikovanější, že singl Sail hned z první desky Megalithic Symphony (2011) se Awolnation už nikdy nepodařilo zopakovat a vévodí jejich youtubovým statistikám s více než tři sta miliony zhlédnutí. Nevystřídala počáteční euforii frustrace? Odpověď hledejme na nové nahrávce Angel Miners & the Lightning Riders.
Je pozoruhodné, jak může být tak nevyhraněná kapela přijímaná fanoušky z různých koutů světa. Vysvětlením může být leda to, že dnešní posluchač uvyklý na singly, videa, jednotlivé tracky, maximálně ípíčka vlastně vůbec netouží po ucelené dlouhohrající desce. Že Angel Miners & the Lightning Riders jako celek nedává smysl? No a co. Bruno ví, co chce dělat, a do jisté míry to i umí: filtrovat všechno od diskotéky až po kytarový dance rock tak, aby z toho byla šlapající, neprvoplánová popina. Jistě, občas mu z toho vypadnou cajdáky hustší než převařený pudink, jindy je jeho pokus o chytlavost přelitý takovou barokizující pompou, až to pěkné není, ale nikdy z toho není primitivní nebo nedodělaná pitomina.
Awolnation si skladatelsky věří a často jdou na hranu i co se týče stopáží, čtyřminutové písničky jsou pravidlem. Střední tempo skladeb tomu sice nahrává, ale je nutné přijmout i nemalý díl autorské sebevzhlíživosti, abyste vydrželi až do konce. Pomáhá dramaturgie nahrávky, která ví, kdy vytrhnout z přehnaného klidu. Pomalou taneční, bezmála barovou skladbu (Slam) střídá takřka dancepunkový dupák (Mayday!!! Fiesta Fever), na místě je sluníčkové indýčko včetně protivného vytleskávání i pohvizdování (Lightning Riders) i děsivě nezáludný singalong středoškolské kapely (Pacific Coast Highway in the Movies) anebo zvláštně roztahaná, uřvaná upalovačka (Half Italian).
Jak tenhle dobrodružný poslech uzavřít? Na mysl se derou hlášky o tom, že Aaron Bruno má evidentní poruchu pozornosti, jen si nejsem jistý, jestli jí trpí, nebo pěstuje… Angel Miners & the Lightning Riders není špatné album, ale není to ani dobré album. Je to bizarní kaleidoskop, který nemá jednoduše popové ambice, na to je příliš složitý a samožerný. Ostatně produkce a nápaditá aranžmá je to, co vás může přinutit k opakovanému poslechu. A to není málo. Nakonec se taky můžete přistihnout při tom, že desce věnujete daleko více času, než byste chtěli. A nebudete u toho frustrovaní. Spíš roztomile zaskočení.
Awolnation - Angel Miners & the Lightning Riders (Better Noise, 2020)
album na Spotify
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.