Články

IN FACTORY: Mrazivý závěr festivalové sezóny

IN FACTORY: Mrazivý závěr festivalové sezóny

Jakub Šilhavík | Články | 09.10.2013

Zlín a alternativní kultura? Upřímně, nebýt filmového festivalu a aktivit studentů Fakulty multimediálních komunikací, skončilo by slavné město obuvi jako další provinční zapadákov se záplavou diskoték, zatuchlého 80’s metalu a kolovrátkových českých kapel. Festival IN FACTORY, lákající na řadu hudebních jmen, přednášky o literatuře a architektuře, projekce filmů či videomapping, tak logicky působil jako hotové zjevení. Chytře poskládanou dramaturgii navíc doplnilo industriální prostředí čerstvě otevřeného Baťova institutu.

Vystřízlivění se dostavilo okamžitě po příchodu na liduprázdné místo konání – nezvykle nízké říjnové teploty odradily většinu potenciálních návštěvníků a nic na tom nezměnilo ani umístění dvou vytápěných stanů… Vyrazit na outdoorový festival při nočních teplotách kolem bodu mrazu vyžaduje jistou dávku odvahy/bláznovství. Z hlavních hvězd odnesl nejvíc nepřízeň počasí hiphopový veterán Vladimir 518, který festival zahajoval odpoledne na hlavní scéně. Přítomná hrstka fanoušků se zprvu ani neobtěžovala tleskat, jako by na celou akci zabloudila náhodou – čerstvá sólovka Idiot by si jistě zasloužila větší odezvu. Výslednému dojmu nepřidala ani absence sehrané doprovodné kapely a hlavní protagonista upozaděný supportujícím raperem LA4. Záhy poté nastala kýžená příležitost pro ohřátí se na baru a kdo neměl náladu na udržování pitného režimu, zamířil na přednášku o zlínské architektuře v přilehlé budově knihovny.

Kolem šesté hodiny nastoupila na pódium indie kytarovka Sunshine a bez zbytečných keců spustila přiléhavou We Don't Believe in Hype. Proklamovaný návrat ke kořenům ale vyzněl poněkud nedotaženě – nic proti průlomové Moonshower And Razorblades a přehlídce trendů Dreamer, ale dávno předtím Kay a spol. nahráli nepřekonatelnou Velvet Suicide, nemluvě o dalších deskách vydaných na Day After. Nebo se snad kořeny kapely odvíjí od přehledu teenage fanoušků? Proč opomíjet ty nejlepší skladby? Na druhou stranu jejich vystoupení rozhodně nechyběla svůdná mladistvá energie, kdy se plac před hlavním pódiem proměnil v rozžhavený dancefloor.

Přestože citelně přituhlo, dav se rozrostl o několik desítek nových návštěvníků a pohled na areál již nebyl tak žalostný, přesto o spokojenosti pořadatelů nemohla být ani řeč. Na menší klubové scéně se rozehřívali Wild Tides, kteří po svérázné zvukové zkoušce napálili do publika poctivou dávku rock’n’rollu se všemi letitými klišé. Můžete je milovat nebo nenávidět, ale nic to nezmění na tom, že Divoké přílivy nemají naživo konkurenci. Náramná forma zastihla také hiphopové experimentátory WWW – srážka nervně tikající Atomové včely a precizního bubeníka Pavla Fajta vyústila v dokonalou symbiózu, důvěrně známé mrazení v zádech nebylo ještě nikdy tak silné. Zbytek koncertů se vzhledem k neustále klesajícím teplotám odehrál pouze v kryté klubové scéně: Sunflower Caravan překvapili špinavým zvukem a největší ovace sklidili dle předpokladů zahraniční headlineři Dubioza Kolektiv aneb Gogol Bordello pro chudé.

Multižánrová přehlídka IN FACTORY se etablovala jako příjemná tečka za domácí festivalovou sezónou a vítané oživení kulturního života ve Zlíně. Bohužel počasí se přes veškerou snahu pořadatelů výrazně podepsalo na návštěvnosti a nezbývá než doufat, že letošní první ročník nebyl zároveň tím posledním.

Info

IN FACTORY
4. 10. 2013, Baťův institut, Zlín

foto © Alžběta Flaschková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dušan Svíba (Earth Music/Colour Meeting): Tak to pusť…

redakce 20.09.2021

Do Prahy díky Dušanovi přijíždí senzace newyorské klubové scény, trio VickiKristinaBarcelona s projektem Songs of Tom Waits.

Filip Kršiak (Elbe Dock): Ústí (do) Evropy

Viktor Palák 20.09.2021

Přijedou i Buchty, elita jódlování a tvůrci nejlepších domácích dokumentů. Rozhovor s ředitelem Filipem Kršiakem o cestě z velkoměsta do města – a do Evropy.

Tak daleko, tak blízko: Pavel Štorek

redakce 19.09.2021

Pavel Štorek je uměleckým ředitelem festivalu mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu. Kde se sám rád pohybuje?

Studená válka vře i v postapokalyptické budoucnosti (Soudce Dredd 4)

Martin Šinkovský 18.09.2021

Příběhy o Dreddovi, nejdrsnějším policistovi, soudci i vykonavateli rozsudku v jednom, patří k jedné z nejdéle zářících hvězd na komiksovém nebi.

Kdo se směje naposled (Batman: Tři Jokeři)

3DDI3 18.09.2021

Vizuální stránka ovšem bere dech: podobně jako ve zmíněných Hodinách posledního soudu se Johns mačká v úhledných obdélnících a vypráví vizuálně.

VickiKristinaBarcelona: Milujeme blešáky

Adéla Polka 17.09.2021

Skupina jako by se svým vzezřením přenášely při vystoupení do trochu jiné doby. Třicátá léta, New York, špinavé pajzly, vajgly a chlast. A Tom Waits.

Hiphopový blockbuster Tylera, the Creatora

Martin Šmíd 16.09.2021

Na červený koberec Grammy se Tyler Okonma ohákl do růžového obleku à la lobby boy, inspirovaného filmem Grand Budapest Hotel Wese Andersona a navrženého jeho vlastní značkou...

Douška vydavatelská: Real Music House

redakce 15.09.2021

Vydavatelství Real Music House je na slovenské hudební scéně jedenáct let a za tu dobu vydalo více jak sto nahrávek.

10 + 1 = Hrádek (Slut)

redakce 14.09.2021

Třicet let od svého založení slaví jedna nejzásadnější devadesátkových kapel - Slut. A chystají se věci.

Pod pultem Kabinetu #9

Jakub König 13.09.2021

Kittchen má rád kitchen v moravském velkoměstě, taky chvíle s kafem před klubem, anebo nákupy v místním vinylovém krámku. Co si nakoupil v Kabinetu múz?

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace