Články / Rozhovory

Ivan Hronec (Edison Filmhub): Nemáš kino, nemáš pravdu

Ivan Hronec (Edison Filmhub): Nemáš kino, nemáš pravdu

Jakub Kurnas | Články / Rozhovory | 25.06.2019

V pražské Jeruzalémské ulici se zkraje června otevřelo nové kino Edison Filmhub. Do kinosálu i kavárny chce lákat všechny diváky, kteří od filmu očekávají nejen zábavu, ale i inspiraci. Jak bude ve funkcionalistické budově bývalé Edisonovy transformační stanice film chutnat, jsme se ptali ředitele Film Europe Ivana Hronce.

V Praze je poměrně silná scéna artových kin, třeba Ponrepo, Oko nebo Světozor. S jakou myšlenkou jste do projektu nového kina šli, co nového chcete nabídnout divákům, kterým nevoní multiplexy?
Edison není jenom kino, je to širší projekt Edison Filmhub, spojující projekce skvělých filmů z prestižních festivalů s možností posedět si a popovídat si o nich v příjemné stylové kavárně s kvalitní kávou. Dává také možnost účastnit se odborných debat a diskusí k vybraným projekcím nebo si udělat kino doma – už brzy totiž naplno spustíme vlastní VOD platformu, tedy virtuální videopůjčovnu. Edison se nachází v prostoru, který kinem nikdy nebyl – původně, ve 30. letech minulého století, byla na tomto místě vybudována trafostanice, ozdobená jednou z prvních kinetických plastik v Československu, Světlo proniká tmou od Zdeňka Pešánka. Plastika se pak stala inspirací pro stejnojmenný film Otakara Vávry a Františka Piláta, který je experimentální filmovou klasikou. Po mnoha letech se v budově Edisonu otevřela banka, kolem které jsem pár let chodil a snil o tom, jaké by tu místo ní bylo krásné kino… A mám radost, že se mi můj sen nakonec podařilo realizovat. Celý prostor jsme zrekonstruovali – mimochodem bez jakékoliv státní dotace – v původním funkcionalistickém duchu a vznikl krásný kinosál se stylovou kavárnou, jíž vévodí obraz někdejší Pešánkovy plastiky.

Program kina zastřešuje kurátorský výběr filmů. Kdo tvoří kurátorský tým a jakým tématům bude dávat prostor?
Kurátorský tým tvoří především dramaturgové distribuční společnosti Film Europe, vedoucí kina Jan Papica a externí kurátoři, kteří budou pracovat na jednotlivých tématech či eventech. Hlavní dramaturgie je dána akvizicemi Film Europe, potažmo festivalů Be2Can a Scandi. V budoucnu ale chceme přinášet i filmy jiných distributorů.

Edison chce zasazovat filmy do kontextu, a to i pomocí přednášek a seminářů. Jaký odborný program se chystá?
V červnu proběhl nový malý festival – přehlídka britských filmů Film is GREAT, pořádaná ve spolupráci s Britskou ambasádou. Uvedli jsme na něm několik premiér, například hudební film Beats, odborný úvod k němu připravil hudební publicista Pavel Klusák. Více seminářů a přednášek chystáme až po zaváděcím letním provozu, tedy od září.

Za kinem stojí distribuční společnost Film Europe, která se soustředí na evropský film. Hned začátkem června jste uvedli premiéru čínského filmu Poslední večery na zemi. Jak často bude Edison cestovat za hranice Starého kontinentu?
Film Europe se soustředí na evropský film, ale nejen na něj. Provozujeme také festivalový a DVD label Be2Can, který uvádí filmy z prestižních filmových festivalů – Benátky, Berlín, Cannes –, a na nich se samozřejmě umisťují filmy z celého světa. Proto i první červnovou premiérou byl loňský účastník festivalu v Cannes, čínský neo noir Poslední večery na Zemi. Jeho garantem je filmový a hudební teoretik Aleš Stuchlý.

Novinkou je v českém kontextu VOD videoknihovna – tedy princip, na němž funguje třeba Netflix –, kterou bude Edison nabízet. Jak bude fungovat?
Film Europe je mediální společnost, která dnes provozuje tři tematické televizní kanály – Film Europe Channel, Be2Can Channel a Československo. Film Europe Channel programuje evropské filmy, v současnosti vysíláme v Česku, na Slovensku, v Belgii a Holandsku. Tenhle projekt je zároveň SVOD platformou (Subscription Video on Demand, předplatitelská verze VOD). Be2Can Channel je TV a SVOD variantou festivalového konceptu Be2Can, tedy soutěžních a oceněných filmů z nejlepších filmových festivalů. Československo vysílá českou a slovenskou filmovou klasiku do roku 1990. Edison Filmhub nabídne spojení kina a VOD. Divák si u velké části našich filmů vybere, jestli film uvidí v kině, na VOD nebo i v kině i na VOD. Finální podobu ladíme a věřím, že to po létě bude systém plně funkční. Záměrem je i pravidelné nasazování Day and Date premiér, tedy společné premiéry v kině a na VOD.

Zvládne Praha uživit další kino plující mimo hlavní filmové proudy?
Zvládne. V Amsterdamu je jich šestnáct, v Paříži víc než čtyři sta. Mnohé významně oceněné filmy se mimo Be2Can do programu artových kin moc nenasazovaly. Praha má totiž jednu zásadní a podle mě ne úplně pozitivní jedinečnost: skoro každé jednosálové/artové kino vlastní nebo kontroluje filmový distributor. Počítejte se mnou: Lucerna je naštěstí výjimkou, ale distributor Aerofilms kontroluje Světozor, Oko, Kino Aero (a také Scalu v Brně a Bio Central v Hradci Králové), Cinemart má Evald a Atlas, Kino Pilotů je zároveň distribuční společnost, Asociace filmových klubů má svoje kluby. Síť multiplexů Cinestar má Forum Film a tak dále. A Film Europe proto teď má Edison. Podle mě to není zdravé. V Amsterdamu z těch šestnácti kin ani jedno nevlastní distributor, považovali by to za drzý kartel. Ale takhle jsou věci v Praze nastavené a já to musím respektovat. Takže vaše otázka je správná a odpověď zní: nejenže zvládne, ale bez kina se vlastně nedá distribučně existovat. Nemáš kino, nemáš pravdu!

Pražská artová kina se opírají o stálou diváckou základnu a uvolněnou atmosféru. Jakou komunitu byste chtěli vytvořit v Edison Filmhub?
Praha má dobře pokryté dvě cílové divácké skupiny: diváky multiplexů a trendy hipsterů, což nejlépe reprezentuje Bio Oko. Potom je tu dobrý hybrid jako Kino Pilotů, které cílí na rezidenty kolem Krymské a diváky specializovaných filmových přehlídek. Co Praze chybělo, je stylové butikové kino. Moji diváci chodí do Doxu, Rudolfina a kávu si dávají ve SmetanaQ. Sledují divadlo, hudbu, literaturu a společenské trendy. Film pro ně není artová rozprava o režisérovi a úhlu kamery, chtějí filmy s tématy, které se dotýkají reálného světa a možná ho i někam posouvají. Jde o vzdělanou, trochu starší populaci, která si ještě pamatuje čas, kdy se do kin chodilo na filmy, o nichž se dalo mluvit. Dnes svůj prostor nemají ani v plexech, ani v hipsterských zónách na Letné.

Pro Edison Filmhub a jeho komunitu bude kinematografická kvalita filmu očekávaným standardem –, ale tím hlavním důvodem bude společensky aktuální téma filmu a stylová kavárna, kde se dá o nastolených otázkách příjemně hovořit. Proto je konceptem Edison Filmhub „Kino / Café / Téma / VOD“ a naším sloganem „nenápadný půvab kinematografie“. Edison nebude hlasité kino, bude – a už je – půvabným, politicky korektním, příjemným kino/café prostorem. Nenápadně se skrývá mezi Synagogou v Jeruzalémské, katolickým kostelem svatého Jindřicha v Jindřišské a liberálním Patočkovým gymnáziem. Nemám lepší odpověď na to, jakou komunitu bych rád oslovil: podívejte se na mapu a čtěte symboly.

Info

Edison Filmhub
web kina

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chief Bromden: Naše ambice nejsou světové

waghiss666 03.06.2020

Před plánovaným křtem alba Slunovrat jsme vyzpovídali kapelu Chief Bromden. Povídání o jižní Moravě, ambicích i folklórních odkazech.

Ivan Hronec (Edison Filmhub): Hodnota projektu je len v jeho realizácii

Jarmo Diehl 02.06.2020

Pokud jste návštěvník klubových kin, galerií, koncertů s hlubším zájmem o kinematografii, měli byste znát Edisona. Rozhovor s jeho ředitelem o tom, co čeká film.

Vstupní prohlídka: Favorite Obsession

redakce 01.06.2020

Vintageový zvuk dekád minulého století i reverbový fetiš a taky osobitý vokál, to jsou poznávací znaky skupiny. Favorite Obsession. Dále?

Martin Mazanec, Nela Klajbanová (PAF): Pro nás je pořád východiskem „pohyblivý obraz“

redakce 29.05.2020

Před pár dny PAF ohlásil nové aktivity, což byl důvod, podívat se zblízka na jeho nejen zimní aktivity.

Martin Reiner: Brno je literárním centrem a vždycky bude

Adéla Polka 28.05.2020

Povídali jsme si o chystaném křtu knihy, kterou vydalo Druhé město ve spolupráci s Hostem, jenže sedět s literátem u oběda znamená dozvědět se mnohem víc...

David Macháček: ... aniž bych se přetvařoval

Jiří Přivřel 27.05.2020

Novinář David Macháček už sedmým rokem vyfotí alespoň jednu fotografii denně a ještě ten den ji spolu s dvojverším zveřejní na Facebooku. A dělá toho víc. Rozhovor.

Michal Kočan (Underdogs'): Chci donutit lidi přemýšlet

Jarmo Diehl, su, ScreamJay 26.05.2020

Víte, že Underdogs' zdaleka není jen klub? Je to komunita i promotérský kolektiv, který organizuje Fluff Fest. S Michalem Kočanem o plánech do budoucna i vzniku jedinečného kolektivu.

Vstupní prohlídka: Raptor Koch

redakce 25.05.2020

Hudební škatulky pro něj nejsou hluboké ani dost vysunuté, freakpopovou písničku rádiového charakteru střídá lo-fi ambient. Je to blázen, nebo ne?

Douška vydavatelská: XION

redakce 21.05.2020

XION se pokouší překlenout žánrové škatulky, chce představovat zajímavou hudbu z různých koutů vesmíru, hudbu jako eklektické místo s vášní a entuziasmem.

Alexandr Smutný (#zazivouhudbu): Vytváříme kulatý stůl pro všechny

Michal Pařízek 20.05.2020

K výzvě Za živou hudbu se přihlásilo téměř 3 000 lidí, vyšly desítky různých článků a objevilo se také několik disputací. Co si o ní myslet celkově? Rozhovor.