Články / Recenze

Jak nahrávají desky bastardi

Jak nahrávají desky bastardi

Bára Vondrášková | Články / Recenze | 08.02.2013

Není to deska plná tónů, je to deska plná zvuků. Kdekdo se v nich ztratí... A někdo se v nich najde. Řeč je o albu remixů bastards (s malým bé, prosím) islandské zpěvačky Björk, jehož vznik mohl probíhat nějak takhle:

Oukej, tak holt tu Biophilii nahrajeme ještě jednou. Ty budeš mlátit do topení, ty do stolu, ty budeš funět do mikrofonu. Tebe asi nepořebuju, ale jestli mermomocí chceš něco dělat, dost bys mi pomoh‘, kdybys mi zatím vyvrtal díry do zdi, ať mám kam pověsit polici, kterou mi pak můžeš rovnou vyrobit, jestli máš čas. A ty, ty do toho zkus čas od času něco zazpívat, jo? Pak to pošleme pár lidem, kteří to nějak splácaj‘ dohromady. Já s tim taky něco udělám, sice se mi seká počítač, ale to snad nebude va.

Ve skutečnosti to tak nebylo, ale tenhle scénář musí napadnout snad každého, kdo si pustil nové album remixů skladeb z předchozí studiové nahrávky Biophilia zpěvačky Björk (a kdo také není ortodoxním vyznavačem jejího umění). Ve skutečnosti to totiž bylo takhle: remixy vznikaly průběžně a stejně tak byly, tradičně na přátelském labelu One Little Indian, vydávány a nahrávány na internet k zakoupení/ke stažení. Osloveni byli Hudson Mohawke, Death Grips, Current Value, Alva Noto, Omar Souleyman, These New Puritans, 16 Bit a The Slips. Disků s remixy se nakonec nasčítalo osm (Biophilia Remix Series I - VIII) a bastards je, dle Björk, výběrem toho nejzásadnějšího z nich.

Hned z úvodní Crystalline, zmixované Omarem Souleymanem, mám pocit, jako kdybych se dívala na skupinku pestře oblečených a nablýskaných břišních tanečnic, na které dopadá proud paprsků... z diskokoule. K tomu jim hraje pár velbloudů na synťák s nastaveným zvukem sitáru. Jiný (úplně jiný) remix této skladby byl zařazen také na závěr alba, tentokrát ,,pod taktovkou“ Matthewa Herberta. V něm přichází na řadu díry do zdi, občas se ozve rána do ústředního topení. Druhou skladbou je Virus, jejíž původní forma, plná zvonečků a přehlcených basů, byla téměř zachována, akorát se přidalo víc přehlcených basů a pak ještě víc přehlcených basů a pak trochu synťákových dechů a Hudson Mohawke Peaches & Guacamol remix byl na světě. Následují dva remixy Sacriface, původně komornějšího a poklidnějšího dílka. První je doplněný o dechy - zde opravdu a doslova dechy, lépe řečeno rytmicky namixované dýchání do mikrofonu. Druhá je Sacriface Reprise, sedmatřicetivteřinový výřez části ,,When she left her craft voluntarily/ for your nest, for your love/ did you understand?“ podložený jediným akordem orchestru, vlastně spíš přednastavených zvuků syntezátoru. A kolem poletují ptáčci a motýlci, jak dojemné... Vlastně ani ne.

Remix Mutual Core, skladby s klipem, kde kolem Björk, zahrabané po pás v písku, poletují olizující se litosferické desky, se objevuje také dvakrát. Stejně tak remix skladby Thunderbolt. Každý od někoho jiného. Co z toho. Zajímavým kouskem je teprve remodel Dark Matter, jehož autorem je Alva Noto. Hlas Björk se ztrácí v elektronických zvucích, které dohromady tvoří psychoidní impresionistický blázinec, jakým byla sice už i původní skladba z Biophilie, ovšem zde se dokonce i ta parní lokomotiva s jistotou vybaví...

A jako celek? Pro fanouška možná fajn. Pro někoho, kdo si rád poslechne nějaký experiment, možná fajn. Ale třeba pro mě, jakožto nezávislého posluchače, který v pubertě párkrát slyšel Medúllu? Jo, Björk sice uznávám, nemám ale vůbec pocit, že bych si bastardy někdy potřebovala pouštět znovu. Možná, kdybych se zahrabala po pás do písku...

Info

Björk – Bastards (One Little Indian, 2012)
www.bjork.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Morbidně zábavní, pochmurní, živější než kdy jindy (Arab Strap)

Veronika Jastrzembská 10.05.2021

Živá, surová, místy až hmatatelná hudba, doplněná o klávesy, smyčce a dechové nástroje připomíná soundtrack k reálnému, ovšem poněkud ponurému životu.

Akkamiau a ediakarská fauna

Petr Mareš 08.05.2021

Koncept nahrávky evokuje tzv. ediakarskou faunu – jednoduché tajemné organismy, které se v oceánech objevily zhruba před půlmiliardou let.

Pocit magie u ohně (Bios)

Richard Kutěj 07.05.2021

Zvuky a melodie stojí často na prazvláštně jednoduše pokroucených linkách, které se nesou jako klubko hadů, ze kterého neustále vykukuje jiná hlava.

Bolesť a radosť (Cassandra Jenkins)

Michal Mikuláš 03.05.2021

An Overview on Phenomenal Nature sa nepočúva ľahko. Autorka sa svojimi spoveďami odhaľuje tak veľmi, že človek sa až hanbí tej blízkosti.

Slova i varhany s vozembouchem (Petr Nikl & Miroslav Černý)

Adéla Polka 30.04.2021

Hudebníček evokuje představu zpěvníku pro děti. Jenže jedním z tvůrců této knihy s cédéčkem uvnitř je Petr Nikl a ten rozhodně netvoří výhradně pro dětské obecenstvo.

Tunelem do neznáma. Nebo do sebe. (The Bug & Dis Fig)

Václav Valtr 29.04.2021

Dis Fig na Blue odložila svůj producentský um a plně se oddala vokálům, které zde tvoří lyrickou plochu, organicky propojenou se zvukem Bugova apokalyptického dancehallu.

Potulky po americkom kontinente s Wild Pink

Michal Mikuláš 27.04.2021

Prichádzajú s albumom číslo tri, na ktorom nie je cítiť hektika života rockandrollových stars...

Black Honey se domáhají rovnoprávnosti

Julie Ježková 26.04.2021

Najít rovnováhu a pokračovat v podpoře ženských interpretek, stejně jako to propaguje kapela Black Honey na svém druhém albu Written & Directed, může být správným krokem.

Soundtrack k dystopickej realite (Spoiwo)

Lucia Banáková 24.04.2021

Považujem ho za soundtrack k akejsi dystopickej realite, nie je však zrejmé, či sa jedná o nereálny sci-fi výjav alebo odkaz na zvláštnu a osamelú dobu, ktorú žijeme.

Kupředu krokem zpět (Lael Neale)

Veronika Jastrzembská 22.04.2021

Neale klade důraz na sdělení, proto celé album provází kontrast mezi tichým instrumentálním podkladem téměř bez basové linky a výrazným, čistým zpěvem.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace