Články / Reporty

Jak netlačit na pilu (Silent Planet & Co.)

Jak netlačit na pilu (Silent Planet & Co.)

Dominik Polívka | Články / Reporty | 12.12.2018

Sychravé počasí a start týdne je už tak samo o sobě nešťastnou předpovědí pro klubové radovánky. Nehledě na to, když se ve stejný večer koná vyprodaný comeback metalcorové senzace As I Lay Dying. Zpěvák Tim Lambesis byl z kraje večera k vidění i v Rock Café, kde na baru zdravil své kolegy ze Silent Planet, aby o dvě hodiny později zboural MeetFactory. Očekávaná komorní účast se bohužel naplnila. Ze třetiny naplněný klub však melancholickému lamentování, postrockovým vzletům i uzemňujícím spádům slušel.

Ozvěny českých Anthems odtrhly dumající návštěvníky od vyvěšených triček a mikin. „Pojďte blíž,“ pobízel marně zpěvák Matěj Kludský postávající obecenstvo na prázdný parket. Známé breakdownové struktury oslazené tu a tam melodickými kytarovými vsuvkami a čistým zpěvem podpořil vyvážený zvuk. Energické riffy ani show však nestačily k vyhecování publika.

Následující posthardcorová/emo trojice Comrades z amerického Colorada to vzala za opačný konec. Manželé Joe (kytara) a Laura (baskytara, zpěv) McElroyovi společně s bubeníkem/řvounem Johnem Gaskillem (Conveyer, Life In Your Way) rozpoutali nepředvídavý dynamický set skvěle kombinovaných kontrastů jemných a tvrdých pasáží, melancholie, dravosti a snově podbarvených kytarových stěn. Explozivní bubny spolu s říznou kytarou střídající mrštné tappingové rozklady si nápaditě hrály s rytmy a směry skladeb, které postupně gradovaly. „No matter what world tells you, you are valuable person,“ promlouvala McElroy mezi skladbami o hledání pravdy a vnímání světa. Pokorný, upřímný výstup a překvapení večera.

Ve stejném duchu navázali britští Acres, kteří svou smutnou hudbou pro smutné lidi místy už nadobro opouštěli posthardcorové vody a přecházeli do těch postrockových. Bohatě vykreslované skladby gradující v houpavé výbuchy místy postrádaly emoce a kapela působila apatickým dojmem, který škodil pochmurné atmosféře nastolené předchozími Comrades.

Zdálo se, že po dvou převážně atmosférických kapelách se toho v kotli moc nestane. Opak byl pravdou a s nástupem Silent Planet se před pódiem rozohnil první z moshpitů. Kalifornská skupina kloubící progresivní metalcore vícestrunných kytar, bouřlivé textury a mluvené slovo se rozjela. Tvrdé spády a dunivé kopáky udržovaly napětí spolu s táhlými kytarovými vrstvami reverbu a delaye. Hluboké basové groovy společně s hrubým kytarovým frázováním směřovaly k mohutným breakdownům se stylistikou podobnou Architects či Northlane. Vlasatý zpěvák Garrett Russell kombinující poetická vyprávění s mocnými growly naživo zbrkle přeskakoval nebo vypadával z rytmů a pracně budované zlomy nedosahovaly katarzí známých z nahrávek, naléhavost textů o válce a vnitřních bojích vyznívala do prázdna.

Večer překvapivých objevů, prázdných riffů, hluchých emocí a zimního splínu. Někdy je cesta důležitější nežli cíl, jen je třeba si ji trochu prodloužit, okořenit a netlačit tolik na pilu.

Info

Silent Planet (us) + Acres (uk) + Comrades (us) + Anthems
10. 12. 2018 Rock Café, Praha

foto: Eliška Sedláčková (Fakker)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace