Dominik Polívka | Články / Reporty | 12.12.2018
Sychravé počasí a start týdne je už tak samo o sobě nešťastnou předpovědí pro klubové radovánky. Nehledě na to, když se ve stejný večer koná vyprodaný comeback metalcorové senzace As I Lay Dying. Zpěvák Tim Lambesis byl z kraje večera k vidění i v Rock Café, kde na baru zdravil své kolegy ze Silent Planet, aby o dvě hodiny později zboural MeetFactory. Očekávaná komorní účast se bohužel naplnila. Ze třetiny naplněný klub však melancholickému lamentování, postrockovým vzletům i uzemňujícím spádům slušel.
Ozvěny českých Anthems odtrhly dumající návštěvníky od vyvěšených triček a mikin. „Pojďte blíž,“ pobízel marně zpěvák Matěj Kludský postávající obecenstvo na prázdný parket. Známé breakdownové struktury oslazené tu a tam melodickými kytarovými vsuvkami a čistým zpěvem podpořil vyvážený zvuk. Energické riffy ani show však nestačily k vyhecování publika.
Následující posthardcorová/emo trojice Comrades z amerického Colorada to vzala za opačný konec. Manželé Joe (kytara) a Laura (baskytara, zpěv) McElroyovi společně s bubeníkem/řvounem Johnem Gaskillem (Conveyer, Life In Your Way) rozpoutali nepředvídavý dynamický set skvěle kombinovaných kontrastů jemných a tvrdých pasáží, melancholie, dravosti a snově podbarvených kytarových stěn. Explozivní bubny spolu s říznou kytarou střídající mrštné tappingové rozklady si nápaditě hrály s rytmy a směry skladeb, které postupně gradovaly. „No matter what world tells you, you are valuable person,“ promlouvala McElroy mezi skladbami o hledání pravdy a vnímání světa. Pokorný, upřímný výstup a překvapení večera.
Ve stejném duchu navázali britští Acres, kteří svou smutnou hudbou pro smutné lidi místy už nadobro opouštěli posthardcorové vody a přecházeli do těch postrockových. Bohatě vykreslované skladby gradující v houpavé výbuchy místy postrádaly emoce a kapela působila apatickým dojmem, který škodil pochmurné atmosféře nastolené předchozími Comrades.
Zdálo se, že po dvou převážně atmosférických kapelách se toho v kotli moc nestane. Opak byl pravdou a s nástupem Silent Planet se před pódiem rozohnil první z moshpitů. Kalifornská skupina kloubící progresivní metalcore vícestrunných kytar, bouřlivé textury a mluvené slovo se rozjela. Tvrdé spády a dunivé kopáky udržovaly napětí spolu s táhlými kytarovými vrstvami reverbu a delaye. Hluboké basové groovy společně s hrubým kytarovým frázováním směřovaly k mohutným breakdownům se stylistikou podobnou Architects či Northlane. Vlasatý zpěvák Garrett Russell kombinující poetická vyprávění s mocnými growly naživo zbrkle přeskakoval nebo vypadával z rytmů a pracně budované zlomy nedosahovaly katarzí známých z nahrávek, naléhavost textů o válce a vnitřních bojích vyznívala do prázdna.
Večer překvapivých objevů, prázdných riffů, hluchých emocí a zimního splínu. Někdy je cesta důležitější nežli cíl, jen je třeba si ji trochu prodloužit, okořenit a netlačit tolik na pilu.
Silent Planet (us) + Acres (uk) + Comrades (us) + Anthems
10. 12. 2018 Rock Café, Praha
foto: Eliška Sedláčková (Fakker)
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.