Anna Mašátová | Články / Reporty | 18.03.2015
Zahajovací koncert čtrnáctého ročníku brněnského Jazzfestu snad ani nemohl mít lépe zvolené interprety.
Dva rozdílné přístupy Američana Craiga Taborna a Izraelce Shaie Maestra s jeho triem výborně prezentovaly současné dění na poli jazzového piana. Navíc oba interpreti už v Brně vystoupili, měli tak vybudovanou slušnou fanouškovskou základnu, vytvářející výbornou atmosféru.
Taborn se na JazzFestu předvedl v triu před dvěma lety, tentokrát dorazil sólo, aby zcela dostál pověsti jednoho z nejinovativnějších klavíristů své generace. Experimentátor často koketuje i se syntezátory, a dokázal toho večera ze Steinwaye vyloudit až nečekané zvuky. V dlouhých improvizacích, kdy se jeho ruce hádaly i souzněly v dialogu, byly slyšet zvuky jak z osmibitových počítačových her, jindy zněly ztřeštěné nespočitatelné rytmy, které by se dokonale hodily jako soundtrack ke Švankmajerovým filmům. Frenetické party střídal glassovský minimalismus a, pravda, kdo přišel spíše na následujícího melodičtějšího Maestra, mohl být šokován.
Osmadvacetiletý Maestro hrál několik let po boku Avishaie Cohena, než se rozhodl osamostatnit. Se svými spoluhráči – bubeníkem Zivem Ravitzem a basistou Jorgem Roederem (mimochodem nominovaným s projektem Emilio Solla y La Inestable de Brooklyn na Grammy 2014 v kategorii nejlepší latin album) – přivezli třetí, prozatím oficálně nevydanou desku Untold Stories, nahranou na podzim během koncertů ve Francii.
Z ní také zazněla hned úvodní skladba, reagující na vzrůstající násilí ve světě. Košatící se motivy, dokonale harmonicky rozvíjené celou trojicí, jsou potěchou pro uši i oči, trojka spolu živě komunikuje, naslouchá si i se vzájemně chválí. Setlist tvořený novinkami i staršími kusy obsahoval Gal či Paradox z předchozí nahrávky Road to Ithaca, i Painting a Sleeping Giant z desky první. A samozřejmě notnou dávku improvizace. Příchozí si vyžádali Maestrovo trio na pódium ještě dvakrát, nomen omen v tomto případě stoprocentně platí.
Kdo se do Brna nestihl vydat, má šanci zastihnout Maestra ještě 20. května v Praze.
JazzFest Brno: Craig Taborn (usa) + Shai Maestro Trio (isr/pu)
15. 3. 2015, Sono, Brno
Foto (c) Olga Staňková
Michal Pařízek 10.02.2025
„Omlouvám se, pane, ale musíte okamžitě odejít.” První lok kafe při první snídani a rovnou skandál...
Klára Šajtarová 06.02.2025
V polovině večera se k loutně přidává hlas, hluboký, nenucený, téměř mluvený. Neslouží k vyprávění příběhu, spíš k rozšíření hypnotické nálady.
Vojta Chmelík 06.02.2025
Komorní amfiteátr sice poskytuje skvělý zvuk a možnost se plně soustředit a vychutnat komplexnost díla, v rychlejších rytmických pasážích by si však člověk přál být na parketu.
Marek Hadrbolec 05.02.2025
Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.
Vojta Chmelík 03.02.2025
Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.