Články / Reporty

JazzFest Brno odstartoval: Craig Taborn & Shai Maestro Trio

JazzFest Brno odstartoval: Craig Taborn & Shai Maestro Trio

Anna Mašátová | Články / Reporty | 18.03.2015

Zahajovací koncert čtrnáctého ročníku brněnského Jazzfestu snad ani nemohl mít lépe zvolené interprety.

Dva rozdílné přístupy Američana Craiga Taborna a Izraelce Shaie Maestra s jeho triem výborně prezentovaly současné dění na poli jazzového piana. Navíc oba interpreti už v Brně vystoupili, měli tak vybudovanou slušnou fanouškovskou základnu, vytvářející výbornou atmosféru.

Taborn se na JazzFestu předvedl v triu před dvěma lety, tentokrát dorazil sólo, aby zcela dostál pověsti jednoho z nejinovativnějších klavíristů své generace. Experimentátor často koketuje i se syntezátory, a dokázal toho večera ze Steinwaye vyloudit až nečekané zvuky. V dlouhých improvizacích, kdy se jeho ruce hádaly i souzněly v dialogu, byly slyšet zvuky jak z osmibitových počítačových her, jindy zněly ztřeštěné nespočitatelné rytmy, které by se dokonale hodily jako soundtrack ke Švankmajerovým filmům. Frenetické party střídal glassovský minimalismus a, pravda, kdo přišel spíše na následujícího melodičtějšího Maestra, mohl být šokován.

Osmadvacetiletý Maestro hrál několik let po boku Avishaie Cohena, než se rozhodl osamostatnit. Se svými spoluhráči – bubeníkem Zivem Ravitzem a basistou Jorgem Roederem (mimochodem nominovaným s projektem Emilio Solla y La Inestable de Brooklyn na Grammy 2014 v kategorii nejlepší latin album) – přivezli třetí, prozatím oficálně nevydanou desku Untold Stories, nahranou na podzim během koncertů ve Francii.

Z ní také zazněla hned úvodní skladba, reagující na vzrůstající násilí ve světě. Košatící se motivy, dokonale harmonicky rozvíjené celou trojicí, jsou potěchou pro uši i oči, trojka spolu živě komunikuje, naslouchá si i se vzájemně chválí. Setlist tvořený novinkami i staršími kusy obsahoval Gal či Paradox z předchozí nahrávky Road to Ithaca, i Painting a Sleeping Giant z desky první. A samozřejmě notnou dávku improvizace. Příchozí si vyžádali Maestrovo trio na pódium ještě dvakrát, nomen omen v tomto případě stoprocentně platí.

Kdo se do Brna nestihl vydat, má šanci zastihnout Maestra ještě 20. května v Praze.

Info

JazzFest Brno: Craig Taborn (usa) + Shai Maestro Trio (isr/pu)
15. 3. 2015, Sono, Brno
Foto (c) Olga Staňková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Square: Pojď dál a zeptej se

Michal Pařízek 10.02.2025

„Omlouvám se, pane, ale musíte okamžitě odejít.” První lok kafe při první snídani a rovnou skandál...

Souznění s tichem (Van Wissem & Šimanský)

Klára Šajtarová 06.02.2025

V polovině večera se k loutně přidává hlas, hluboký, nenucený, téměř mluvený. Neslouží k vyprávění příběhu, spíš k rozšíření hypnotické nálady.

CTM III: Hledání blízkosti

Vojta Chmelík 06.02.2025

Komorní amfiteátr sice poskytuje skvělý zvuk a možnost se plně soustředit a vychutnat komplexnost díla, v rychlejších rytmických pasážích by si však člověk přál být na parketu.

Křičet, brečet, skákat (Touché Amoré)

Marek Hadrbolec 05.02.2025

Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace